Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Ja, den tolkningen är helt orimlig för mig.

Varför pratar han om det då? Vad menar han? Och varför ”Never threaten the Iranian Nation” efter?

Jag tolkar det som ett hot att man kommer angripa civilt flyg. Detta gör man också men när USA dagen efter svarar att man inte kommer besvara med våld och vill lösa konflikten så vill Iran inte heller trappa upp konflikten ytterligare. Man mörkar vad som hänt in i det sista.
Därefter säger man att det var ett misstag.
Det handlar snarast om att det inte finns någon "tolkning" alls att göra, bara den mänskliga hjärnan som hittar samband där inget finns.

Vad det är, är en stor sorglig ironi, att just efter att ha påmint världen om att man inte glömmer Flight 655, så råkar man göra ungefär samma sak. Utgå aldrig från ont uppsåt, om saken kan förklaras med inkompetens, lyder en bra princip för att mota konspirationstrams i grind. Det kallas för Hanlons rakkniv.
Citera
2020-01-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Definitivt inget misstag. Om man pratar om att skjuta ner civilt plan och sedan gör det, hur kan det vara ett misstag?
Iran har tagit upp Flight 655 flera gånger på liknande sätt. Aldrig har det handlat om att hota att skjuta ner något civilt plan, utan snarare hot om att Iran inte glömmer och kan hämnas på andra sätt. Detta är givetvis en tragisk tillfällighet. Man vådabekämpade som sagt ett plan på egen mark, med många iranier ombord.

Så, du tolkar in "hota med att skjuta ner civila plan" även om något sådan budskap aldrig var avsikten.
Citera
2020-01-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Iran hotade med att skjuta ner civilt plan, och gör det. Hur är det ett misstag menar du?

Att hota är en sak, att mena det man säger är en annan sak.

Muslimska regimer (Och Trump) är duktiga på att hota med både det ena och det andra utan att egentligen ha en tanke på att genomföra det.

Att skjuta ned ett plan kan bara leda till problem för regimen, både internationellt och internt. Oavsett om det är med mening eller oavsiktligt. De har inget att vinna på det.
Citera
2020-01-11, 11:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Och hur i hela friden skulle det gagna Iran?

Iran air och UIA, nu står det 1-1.

Som sagt, flygplanet från Ukraina, dödsoffer hemmahörande i Sverige och Kanada.

Ukraina, Sverige och Kanada är lierade med USA i koalitionen som jobbar militärt i Irak.

UIA var ett lämpligt mål för att sända en signal till alla som stödjer USA i regionen.

Rätta mig om jag har fel, men inga iranska flygbolag startade eller landade den här morgonen, gäller Teherans båda flygplatser, däremot flög utländska bolag, gissa varför.
Citera
2020-01-11, 11:20
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Det handlar snarast om att det inte finns någon "tolkning" alls att göra, bara den mänskliga hjärnan som hittar samband där inget finns.

Vad det är, är en stor sorglig ironi, att just efter att ha påmint världen om att man inte glömmer Flight 655, så råkar man göra ungefär samma sak. Utgå aldrig från ont uppsåt, om saken kan förklaras med inkompetens, lyder en bra princip för att mota konspirationstrams i grind. Det kallas för Hanlons rakkniv.

Ja, tyvärr stämmer Hanlons rakkniv på mycket som hänt, även här i Sverige. Så dumma är vare sig USA eller Iran att de skulle skjuta ned ett civilt plan med avsikt. Det är ett tragiskt misstag som uppstått på grund av båda ländernas aggressiva utrikespolitik.
Citera
2020-01-11, 11:20
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Oklarhet i ordergivningen. Plus nervositet. De skulle så klart inte haft eldtillstånd så länge den civila luftfarten pågick på Teherans flygplats. Hade de eldtillstånd? Nu var det också mörkt ute och det gick inte att se vad det var för sorts objekt som kom flygande. Om det nu kan vara så att iransk oerfaren personal bara kan lita på vad de ser med ögonen och inte kan läsa radar och liknande.

Nej nej, det var ingen oerfaren personal. Varför skulle det vara det? Det var natt, de hade antagligen sett fler flygplan lyfta och landa under natten, och plötsligt får de för sig att det var ett amerikanskt bombplan. Det håller inte.

Passagerarlistan kommer granskas, läckor kommer att ge oss information. Det kommer vara helt klart att regimen ville skjuta ned planet.
Citera
2020-01-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Ukraina, Sverige och Kanada är lierade med USA i koalitionen som jobbar militärt i Irak.

UIA var ett lämpligt mål för att sända en signal till alla som stödjer USA i regionen.

Rätta mig om jag har fel, men inga iranska flygbolag startade eller landade den här morgonen, gäller Teherans båda flygplatser, däremot flög utländska bolag, gissa varför.

Iran har inget att vinna på detta. Det ökar bara motståndet mot regimen i landet. De erkänner dessutom att den mest hatade militära styrkan har gjort det, vilket kommer att göra det än mer oroligt. Detta var sämsta tänkbara för regimen.
Citera
2020-01-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A32
Förstår Trump när han menar att Iran inte skall utveckla kärnvapen!
Hur skall Iran kunna hålla fingrarna borta från avfyringsknappen för kärnvapen enär De nu inte klarade av att hålla sig borta från Robotknappen. Tyvärr håller inte Löwén och Linde med om detta skulle Jag tro?

Flyg som startar från en internationell flygplats har sina bestämda vägar i luftrummet (oavsett det finns militära angelägenheter i dess närhet). Denna handling var INTE ett "misstag"!
Klart det var ett misstag för nu får ju regimen i Iran stå och skämmas djupt inför världen och sitt eget folk. Inte bara misslyckas dom med en kraftfull vedergällning för sin general utan dom låter folk trampa ihjäl varandra i sorgetågen och sedan skjuter militären ner många Iranier i ett flyg från ett land dom vill ha goda affärsförbindelser med. Det tar nog tid för dom att smälta allt som gått emot sista tiden.

Du har helt rätt i att dom inte bör ha kärnvapen och förhoppningsvist inser dom det själva också då styret och organisationer inte fungerar. Det kan ju också gå åt motsatt håll beroende på hur mycket USA och andra nu strör salt i såren.
Citera
2020-01-11, 11:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Fast det enda de har "vunnit" med denna manöver är ju att Iran för all framtid kommer att vara "off limits" för alla kommersiella utländska flygbolag. No more tourism.. Där ger de ju upp en ganska betydande del av sin ekonomi, bara för att knäppa utlandet på näsan?

Låter inte speciellt genomtänkt.
Citera
2020-01-11, 11:23
Medlem
Citat:

Det finns en forumavdelning för dylika stollerier. Använd den i stället för att sprida helt obelagd smörja här.
Citera
2020-01-11, 11:25
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nationen Iran gör sitt bästa för att ducka.

"Human error at time of crisis caused by US adventurism led to disaster"

https://mobile.twitter.com/JZarif/status/1215847283381755914

Deras krishantering verkar gå ut på att:

1. Skylla på USA.
2. Skylla på Trump.
3. Peka ut Ali som tryckte på avfyrningsknappen som orsaken.
4. Beklaga sorgen på twitter med brustet hjärta emojis.
5. Låta robotskötaren Ali dingla i galgen.
6. Kräva omvärldens gillande för att de hittat den skyldige.

Ärligt talat så tror jag inte de högst ansvariga i Iran känner sig ett dugg skyldiga till detta.
Inte Trump heller för den delen.
Fast det i själva verket är dessa höga höns som borde straffas inför internationel domstol.
J-la amatörer.

Ja det är sant. Samtidigt ingen ursäkt för att regimen medvetet ljög i början och tvärsäkert kablade ut att det berodde på ett motorhaveri. Men de tycker väl att det också är Ali's och Trump's fel att de hamnade i en situation som gjorde att de tog det otroligt korkade beslutet att försöka mörka det uppenbara.
Citera
2020-01-11, 11:26
Medlem
Citat:

Om man i en krigssituation påminner fienden om att man aldrig ska glömma när fienden sköt ner ett civilt flygplan och avslutar det hotfulla inlägget med ”hota aldrig oss”.

Därefter skjuter man just ner ett civilt flygplan.
Jag ser samband där samband finns. Först hotade man och därefter genomförde man.
Det är ingen konspirationsteori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in