Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 07:19
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad är det för ljug i rapporten? Jag läser inte farsi (eller vad det nu är), och det som står på engelska har jag bara ögnat som hastigast, men jag ser inget uppenbart. Speciellt matnyttig är den förstås inte, men initiala rapporter är sällan det.

Rapporten skrevs en dag efter nedskjutningen när det redan var uppenbart från timme noll att planet skjutits ned.

Men du har en poäng här. Att helt enkelt "glömma" att ta med i rapporten att planet sköts ned är rent tekniskt inte att ljuga.
Citera
2020-01-11, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag skriver ut det i klartext: USA har så klart hotat brallorna av mullorna. USA vill inte riskera att Boeing går i putten och inte tappa initiativet. Det är USA som har orkestrerat det här erkännandet. Det fattar nästan vem som helst.
Ok, så nu är det dags att börja med konspirationsteorierna?

Varför skulle Boeing gå i putten för att en synnerligen säker flygplanstyp (som INTE är 737 MAX) går i backen och vad tror du att USA skulle göra om Iran sade nej? Skulle det oförklarligt regna kärnvapen över Iran? Vad skulle USA säga till världen? Nu har USA naturligtvis inte alls hotat på detta sätt, men om de så gjort, hade Iran givetvis synat bluffen. "Det fattar nästan vem som helst".
Citera
2020-01-11, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
En anledning att direkt gå ut med motorhaveri kan handla om att inte skapa mera panik hos egna befolkningen. En iransk kompis berättade att det var stor oro att det skulle komma en enorm attack och att ett fullskaligt krig stod för dörren. Småpanik alltså hos befolkningen, mycket rykten. Så Irans myndigheter har nog gjort allt för att lugna ner.
Ja, det är sant. Tänkte faktiskt inte på det, landet var ju i en de facto-krigssituation och det är klart att man behöver lugna trafikanter i civilflyget och befolkningen rent allmänt.
Citera
2020-01-11, 07:24
Medlem
Citat:
Rapporten skrevs en dag efter nedskjutningen när det redan var uppenbart från timme noll att planet skjutits ned.

Men du har en poäng här. Att helt enkelt "glömma" att ta med i rapporten att planet sköts ned är rent tekniskt inte att ljuga.
Nu råkar det ju vara så att utredare har mer stringenta krav än vi som sitter och tittar på bilder. Utredarna var nog klara på sin sak rätt fort, men de måste ju försöka luska mer och kan inte bara skriva "planet blev nedskjutet". Vem, vad, hur, när. Du faller offer för din egna efterklokhet. När hade utredarna t.ex. tillgång till flygfoto och när hade de hittat de fyra hörnen? När visste man att vad som troligen var en rest från en lv-robot hade hittats, osv.

Jag hör ju lång väg att du inte är speciellt insatt i flygkatastrofer. Du får helt enkelt lita på mig när jag säger att detta var rätt snabbt jobbat ändå och det är löjligt att kalla den där skrivelsen för "ljugrapport". Hur många initiala bedömningar av denna typ har du läst?

Edit: Och nej, det var inte "uppenbart" från timme noll. Det var en god hypotes som stärktes och stärkes timme för timme för en person som jag, som inte har bevisbörda och kan unna mig att spekulera och dra mycket mer långtgående slutsatser än vad en utredare bör göra.
Citera
2020-01-11, 07:25
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ok, så nu är det dags att börja med konspirationsteorierna?

Varför skulle Boeing gå i putten för att en synnerligen säker flygplanstyp (som INTE är 737 MAX) går i backen och vad tror du att USA skulle göra om Iran sade nej? Skulle det oförklarligt regna kärnvapen över Iran? Vad skulle USA säga till världen? Nu har USA naturligtvis inte alls hotat på detta sätt, men om de så gjort, hade Iran givetvis synat bluffen. "Det fattar nästan vem som helst".

Om ett synnerligen säker flygplanstyp går i backen av tekniska orsaker skadar det tillverkarens rykte. Det är inte något varken US government eller den hårt trängda flygplanstillverkaren vill.

"Det fattar nästan vem som helst"
Citera
2020-01-11, 07:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
President Hassan Rouhani twittrade ju om IR655 dagen innan. Klart han vill ha hämnd för att USA sköt ner IR655.
Those who refer to the number 52 should also remember the number 290. #IR655
Never threaten the Iranian nation.
https://twitter.com/HassanRouhani/status/1214236608196685824

Sedan erkänner man inte alls direkt. Man erkänner när man vet att vita människor inte är dumma nog att köpa lögnerna. Man har ljugit så gått det går. Iran har ju bokstavligt talat en hangar full med utredare från (minst) Ukraina som glor på skotthålen.

Det här är inte klokt. Dagen före den påstådda nedskjutningen Twittrar Rouhani hotfullt om IR655. Redan några dagar senare tar de på sig en nedskjutning.

Den här händelsen måste, liksom mordet på Soleimani, ifrågasättas. Liksom hur man seglar runt en tanker med olja från Iran till Syrien utan att någon verkar bry sig.

Var finns det intervjuer med svenskarnas anhöriga? De bör kunna se fram mot ca 30 miljoner kronor per skalle, utbetald i rial.
Senast redigerad av wwr 2020-01-11 kl. 07:36.
Citera
2020-01-11, 07:28
Medlem
Citat:
Om ett synnerligen säker flygplanstyp går i backen av tekniska orsaker skadar det tillverkarens rykte. Det är inte något varken US government eller den hårt trängda flygplanstillverkaren vill.

"Det fattar nästan vem som helst"
Du, konspirationsteorier får du ta i det speciella knäppgökeforum som finns här på FB. Pallra dig dit om du vill komma med fler totalt substanslösa, tendentiösa eller andra förvirrade idéer. Hade USA hotat hade det troligen varit känt och även om inte, hade det varit i form av ett ultimatum som rimligen INTE hade en så kort tidsgräns. USA kan ju faktiskt bara veta på samma nivå som vi, vi som har råd att spekulera, och hade inte hårda data, s.a.s. Men va fan, vad gör jag? Dräller tid på att argumentera mot helt stolliga, obildade och osnutna idéer nu igen? Korkat av mig.

Edit: Det kan du förstås inte veta, men jag har spenderat alldeles för mycket tid på s.k. "iranrunkare" i forumdelen för vapen och militär. Ingen jäkla forumdel slipper undan konspirationsteorier, tydligen.
Senast redigerad av DjILY 2020-01-11 kl. 07:31.
Citera
2020-01-11, 07:36
Medlem
Någon som vågar spekulera i hurvida IranAir och dess chanser att få tillbaka tillståndet från transportstyrelsen att flyga direkt mellan Sverige - Iran?

Ekot rapporterade att tillståndet är indraget på obestämd tid.
Citera
2020-01-11, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
En anledning att direkt gå ut med motorhaveri kan handla om att inte skapa mera panik hos egna befolkningen. En iransk kompis berättade att det var stor oro att det skulle komma en enorm attack och att ett fullskaligt krig stod för dörren. Småpanik alltså hos befolkningen, mycket rykten. Så Irans myndigheter har nog gjort allt för att lugna ner.
Helt fel att kalla det ett motorhaveri var det kanske inte, de sa bara inte hur motorn gick sönder.
Citera
2020-01-11, 07:41
Medlem
Intressant och lite oväntad vändning.

Flera frågor återstår dock:

1. Varför tog det så lång tid för ett erkännande att komma? Man måste väl ändå anta att ledningen vetat ett par dagar. Kände de att bevisningen var så pass överväldigande att man ansåg sig ha mer att vinna på ett erkännande än ett fortsatt förnekande eller tog det verkligen så lång tid för kommunikationerna mellan de iranska myndigheterna? (Kanske kombinerat med rädsla för repressalier etc, typ Tjernobyl)

2. Är uppgifterna att flygplanet skulle ha girat mot militärt område trovärdiga? Min uppfattning var att planet var på sin planerade kurs tills det träffades av missilen. Om så var fallet, vad triggade nerskjutningen? Hur kan man inte ha koll på civila plan från den egna flygplatsen bara ett par kilometer bort? Det framstår som obegripligt.
Citera
2020-01-11, 07:44
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var en teori till

Men finns det några intervjuer med anhöriga till de döda svenskarna (var det 17 st?)?

Det beror på din definition av svensk som har tragglats till leda i denna tråd, men visst, allt från 1 st pursvensk familjefar från Åkersberga till 17 st inklusive afghanska bidragsturister finns med på skalan.
Citera
2020-01-11, 07:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Det beror på din definition av svensk som har tragglats till leda i denna tråd, men visst, allt från 1 st pursvensk familjefar från Åkersberga till 17 st inklusive afghanska bidragsturister finns med på skalan.
Men det finns inga intervjuer med anhöriga till svenskarna, 17 st !?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in