Citat:
Ursprungligen postat av
InteSDbliven
Rapporten skrevs en dag efter nedskjutningen när det redan var uppenbart från timme noll att planet skjutits ned.
Men du har en poäng här. Att helt enkelt "glömma" att ta med i rapporten att planet sköts ned är rent tekniskt inte att ljuga.
Nu råkar det ju vara så att utredare har mer stringenta krav än vi som sitter och tittar på bilder. Utredarna var nog klara på sin sak rätt fort, men de måste ju försöka luska mer och kan inte bara skriva "planet blev nedskjutet". Vem, vad, hur, när. Du faller offer för din egna efterklokhet. När hade utredarna t.ex. tillgång till flygfoto och när hade de hittat de fyra hörnen? När visste man att vad som troligen var en rest från en lv-robot hade hittats, osv.
Jag hör ju lång väg att du inte är speciellt insatt i flygkatastrofer. Du får helt enkelt lita på mig när jag säger att detta var rätt snabbt jobbat ändå och det är löjligt att kalla den där skrivelsen för "ljugrapport". Hur många initiala bedömningar av denna typ har du läst?
Edit: Och nej, det var inte "uppenbart" från timme noll. Det var en god hypotes som stärktes och stärkes timme för timme för en person som jag, som inte har bevisbörda och kan unna mig att spekulera och dra mycket mer långtgående slutsatser än vad en utredare bör göra.