2020-01-10, 18:01
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Redan en hävd överbelastning på många samhällsfunktioner skulle, med viss fördröjning, få dem på fötter igen.

Tror inte sjukvården behöver mer pengar till exempel. Vad de behöver är 8 miljoner klienter istället för 10. Samma gäller för rättskedjan och för kommunernas socialtjänster.

De behöver 8 miljoner som nästan alla betalar skatt. Nu har vi 10 miljoner varav inte många utav dessa 2 miljoner betalar skatt men nyttjar välfärden ändå.
2020-01-10, 18:57
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så långt är jag med. Sannolikt har KE någon slags autismspektrumstörning & saknar vissa insikter om hur man lämpligen uttalar sig. Jag tror inte det förklaras med att han är "trash" eller korkad i vanlig mening.

Men du förklarade all i hela världen med att det fanns "trash" i SD & annars hade dom haft 51% redan nu. Där håller jag inte med.

Nåja, jag tog väl i, men man blir ju förbannad när han ger MSM något att skriva om. SD:s nästa stora framgång stavas nog storstadsområden + kvinnor dvs grupper som är mycket mer trend- och godhetskänsliga och sånt hjälper verkligen inte. Det blir mycket av "hellre imbecill [Löfven] än Nazi"-tankegångar där...

Speciellt när SD har verkligen haft en bra period - verkligheten har börjat rapporteras, M & KD har mjuknat, SD-företrädare har intervjuats och faktiskt framstått trovärdiga samtidigt som Löfven "briljerat". Varför sabba?

Citat:
Ursprungligen postat av v50
Lägger in resultatet för samtliga partier i mätningen.

S 23,4% (-0,9)
V 9,0% (+1,1)
MP 4,8% (+0,4)

C 9,5% (-0,1)
L 3,1% (-0,8)

SD 24,5% (-0,9)

M 18,2% (+0,7)
KD 5,9% (+-0)
Övriga 1,6% (+0,5)

Så i stor sett inga förändringar. V låg lite för låg i nov i Demoskop, SD kanske lite för högt.

Melin har rätt i att Löfvens sista valrörelse redan har hänt, men ingen väl tror något annat. Frågan är om inte S hamnar under 20% i år och om Löfven kan sitta kvar då. Och avgår Löfven spricker väl JÖK... Intressant
2020-01-10, 19:16
Medlem
Procentalarmismen efter Lena Melins krönika igår var alltså obefogad och avståndet mellan SD och S har inte minskat. Några här gick mot en sömnlös natt men jag tror att man får ha is i magen och bara avvakta samhällsutvecklingen. Den borde sänka sossarna rejält. Det mest sensationella just nu är väl sossarnas mycket låga siffror. Luften har gått ur dom. Det kan ändå bli att en del pensionärer halsstarrigt håller fast vid S eftersom dom i dagarna fått ett rött kuvert från pensionsmyndigheten som visar på höjd pension.
Jag tror också att V låg fel i förra mätningen dom låg säkert på 9% redan då och har väl ett tak på 10%. Nu gäller ju tråden SD och det sker ibland bakslag i normaliseringen som går väldigt långsamt totalt. Jag ser ändå SD som största parti nu och jag trodde inte det skulle hålla in i januari. Men nu bör det hålla hela 2020 eftersom fler människor vaknar och även den här flygkraschen visade ju att vi har flyktingar som regelbundet (troligen) pendlar utan att vara förföljda. Det kommer att vakna i medvetandet samt att inget inom välfärden förbättras just nu. Jag vågar satsa en flaska vin på att SD blir största parti vid valet 2022 hur många SMS än sossarna förmår skicka.
2020-01-10, 19:50
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Den som är intelligent förstår dock att deras politik fungerar. Att minska flyktinginvandringen är det bästa och enklaste sättet att få ordning på Sverige igen.
Det är inte flyktinginvandringen som är det stora problemet.
Av de 120.000 som kom under 2019 så är det max 2-3% som är flyktingar. Dvs folk som flugits hit direkt från krigshärdar.
Resten är ekonomiska migranter. Kalla en spade för spade.
Att bara minska invandringen är absolut ingen lösning. Totalt stopp och återvandring är lösningen.

Demoskop idag/ Gissningsvis brus. 0,9 betyder nada.
Men räknar man bort Ls 3,1% så är det imaginära konservativa blocket störst (48,6%) vs vänsterblockets 46,7%.
2020-01-10, 20:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Helt enig. Massinvandringen och integrationskostnaderna är det som dränerat staten och kommunerna, det är ingen större hemlighet längre. Bidragen knutna till allt detta är astronomiska... T o m Lena Mellin skrev att kostnaden för migrationspolitiken under en fyra-års period är 356 miljarder SEK... obegripligt mycket pengar. Och SVT har haft reportage från Bengtsfors och andra kommuner i t ex Aktuellt och Opinion Live som visat hur illa ställt det är.

Tullberg mf har landat i 250 miljarder/år. Det är förmodligen betydligt närmare sanningen.
Detta räknat på mängden invandrare 2013. Sedan dess har 800.000+ till vällt in.

https://www.friatider.se/invandringen-kostar-250-miljarder-r
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2020-01-10 kl. 20:58.
2020-01-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är inte flyktinginvandringen som är det stora problemet.
Av de 120.000 som kom under 2019 så är det max 2-3% som är flyktingar. Dvs folk som flugits hit direkt från krigshärdar.
Resten är ekonomiska migranter. Kalla en spade för spade.
Att bara minska invandringen är absolut ingen lösning. Totalt stopp och återvandring är lösningen.

Demoskop idag/ Gissningsvis brus. 0,9 betyder nada.
Men räknar man bort Ls 3,1% så är det imaginära konservativa blocket störst (48,6%) vs vänsterblockets 46,7%.

Anhöriginvandringen är en negativ bieffekt av flyktinginvandringen. Bara ytterligare ett exempel på hur destruktiv flyktinvandringen är.
2020-01-10, 20:19
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Anhöriginvandringen är en negativ bieffekt av flyktinginvandringen. Bara ytterligare ett exempel på hur destruktiv flyktinvandringen är.
Absolut, anhöriginvandringen ligger på x3.

Men gör inte misstaget som du gjorde att skriva som att 120.000 från i fjol är flyktingar.
Flykting slutar man vara i första säkra land.
115.000+ har rest genom ofta 7-9 säkra länder på väg upp till det mörka kalla landet uppe vid norra polcirkeln. De kom inte ända hit för vädret eller att det var krig i Tyskland och Danmark om vi säger så.
2020-01-10, 20:49
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Sen om det blir extraval handlar om V.
Men det krävs nog att V ligger närmare 15 än 10 % i OM, för att Jonas skall våga slå näven i bordet och gå med på att fälla regeringen.
Mitt svar i Jonas kläder skulle blivit ungefär, -"att SD ligger bra till i OM kan givetvis inte vi ta någon hänsyn till, när vi nu protesterar mot regeringens oansvariga politik att böja sig för extremistiska ekonomiska högerkrafter!"
Tror inte det spelar så stor roll om V tar av S upp till 15%. Ett extraval kan ändå innebära ett regeringsskifte till nazism, utrotningsläger och ugnar.
Den risken tar inte V om de inte absolut måste.
2020-01-10, 21:02
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Tullberg mf har landat i 250 miljarder/år. Det är förmodligen betydligt närmare sanningen.

https://www.friatider.se/invandringen-kostar-250-miljarder-r

Det är säkert närmare sanningen. Skulle inte förvåna mig om kostnaden ligger någonstans mellan 150-200 miljarder/år. De siffror Lena Mellin uppgav är med stor sannolikhet på tok för låga.

Måste också göra en rättelse: Mellinskan talade om 336 miljarder SEK under fem år (2016-2020)... vilket skulle innebära att migrationen kostar "ynka" 67,2 miljarder per år. Känns inte trovärdigt alls när man nu tittar i backspegeln och vet vad t ex de ensamkommande kostar, eller anhöriginvandringen. Det är betydligt högre siffror.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/WLxgWa/flyktingarna-kostar-laskigt-mycket-men-vi-har-rad

Nu när den fulla effekten av denna vansinniga migrationspolitik kommer att träffa många svenskar som en slägga i huvudet (plånboken) kan nästa fas av SD:s uppgångar i opinionen komma att ske. Det är numera den samlade negativa samhällsutvecklingen och de gigantiska samhällsproblemen - vilka Löfven och regeringen är helt oförmögna att hantera och lösa - som gör att SD stigit och med stor sannolikhet kommer att fortsätta stiga i opinionsundersökningarna (med mindre stopp lite då och då).

Hur jag än vrider och vänder på detta, kan jag inte se något som sjuklövern kan göra som skulle trycka tillbaka SD i opinionen nu. Det enda är om de totalt överger sin egen politik och anammar Sverigedemokraternas fullt ut - och som vi vet kommer det aldrig att ske. Det är inte längre en fråga om SD kommer att få 25% i ett val, allt är numera bara en tidsfråga. Blir det 30% lagom till valet 2030?
2020-01-10, 21:08
Medlem
I december var Mats Knutsson tvungen att sitta i både Rapport och Aktuellt och förklara för tittarna hur det kommer sig att SD för första gången någonsin gått om S som största parti.

Om nästa Novus följer samma trend som dagens Demoskop så kommer Mats Knutsson nu i januari vara tvungen att sitta i både Rapport och Aktuellt och förklara för tittarna hur det kommer sig att S sjunkit till den lägsta nivå som Novus någonsin uppmätt.

😁😁😁
2020-01-10, 21:31
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
?

Det är endast de direkta kostnaderna. MSM vill aldrig tala om de totala.
2020-01-10, 21:32
Medlem
Citat:
Tror inte det spelar så stor roll om V tar av S upp till 15%. Ett extraval kan ändå innebära ett regeringsskifte till nazism, utrotningsläger och ugnar.
Den risken tar inte V om de inte absolut måste.

Jag menar inte att V säkert kommer slå näven i bordet och gå med på att fälla Löfven, ifall man ökar till minst 12-13 % i OM.
Däremot finns det en icke försumbar möjlighet detta kommer att ske.
Och enligt min känsla är detta enda realistiska möjligheten till ett extraval!

Givetvis kan det också hända att sossarna i detta läge börjar lyssna på Jonas, och då C+L får nog!
Senast redigerad av Hultabultan 2020-01-10 kl. 21:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in