Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Det låter onekligen som en trolig förklaring. Skall den ses som rutin, eller är den även avsedd som markering?
Det förklarar i så fall också senare tids ökade diplomatiska aktivitet mellan Seoul och Tokyo. Mitt intryck är att det handlat mycket om att kunna återuppta GSOMIA utan att inblandade skall framstå som att de tappat ansiktet.
Min bedömning, är att det är en kombination av både och.
Utan tvekan är det en tydlig indikation på, att det de facto finns en ny strategisk plan, och att rutinerna vässas markant, det innebär säkerligen, att man till vissa delar också ändrat i den övergripande UNIFIED COMMAND PLANEN som styr alla de 10 st olika militärkommandona.
Huruvida ändringar gjorts i de 5 olika DEFCON nivåerna och dess kriterier, känner jag för tillfället inte till, men hoppas snart få info om. Det kan finnas anledning till, att öka flexibiliteten för olika kommandon att befinna sig i olika DEFCON nivåer. Det är förvisso inte ovanligt, att dom gör det, men i dessa snabbt föränderliga tider, är det nog ett steg i rätt riktning att ändra kriterierna för vissa av dessa.
Den ökade Diplomatiska aktiviteten mellan SK - Japan och de likaledes intensivare planeringsmötena mellan de olika höga befälhavarna hos SK - Japan/USA, ser jag som ett gott omen.