Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 16:59
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Har sett på annat forum att det börjar röra sig om totalt närmare 10 st olika videos nu som tillsammans bygger bilden av större delen av tiden från de besköts tills haveriet.

Om det mot förmodan finns någon som tvivlade på första filmens äkthet så bör den samlade bilden nu vara mycket tydlig.
Det finns väl ingen som tvekar på planet blev nedskjutet?

[ja, jag har bedömt sannolikheten att någon sida massproducerar videos för att vinna informationskriget].
Citera
2020-01-10, 16:59
Det var säkert en medveten handling men där man inte riktigt vet vad man sköt på. Iran kommer förlora på detta då ingen kommer vilja flyga dit på ett bra tag.
Citera
2020-01-10, 17:02
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Mjo, och var inte planet förvånansvärt mörklagt också?

Nej planet var inte mörklagt, men man hade säkert dragit ner ljusnivån för passagerarna.

Sen så har kärran lanternor som ej får/kan släckas.
Citera
2020-01-10, 17:02
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Nej. B737 är inte kompatibla med så kallade ULD (aluminiumcontainers).

Jaha, det visste jag inte. Man lär sig något nytt var dag!

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Mjo, och var inte planet förvånansvärt mörklagt också?

Påpekade det tidigare i tråden men vi kom framtill att kameran som filmas kan inte fånga upp flygplanets lampor pga kvalitet samt mörker. Men även att ljusskenet bredvid ”sabotera” allt annat små ljus.
Citera
2020-01-10, 17:03
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Har sett på annat forum att det börjar röra sig om totalt närmare 10 st olika videos nu som tillsammans bygger bilden av större delen av tiden från de besköts tills haveriet.

Om det mot förmodan finns någon som tvivlade på första filmens äkthet så bör den samlade bilden nu vara mycket tydlig.

[ja, jag har bedömt sannolikheten att någon sida massproducerar videos för att vinna informationskriget].

Skulle vara väldigt intressant att få ta del av hela den ihopklippta videon i tidsordning. Tror många bitar faller på plats.
Citera
2020-01-10, 17:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Undra hur det känns att vara en av soldaterna som eventuellt av misstag skjutit ihjäl nästan 200 oskyldiga människor och nu ska leva med det på sitt samvete.

Det största problemet för den/de som avfyrat missilen ligger nog inte där. Risken är uppenbar att huvudet sitter löst på vederbörande.

Därför kan vi inte heller veta på vilken/vilka nivåer som det ljugs, eller vilken information som faktiskt nått regeringsnivå.
Citera
2020-01-10, 17:07
Medlem
Turbografx-16s avatar
Har det framkommit hur många etniska svenskar som dog i kraschen? Det var totalt 17 svenska medborgare. Det jag hört var att 1 av dem var en etnisk svensk.

Jag har redan frågat moderatorerna om frågan är okej och det verkar den vara: (FB) Det är högst relevant vem som är svensk eller bara svensk medborgare
Citera
2020-01-10, 17:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Jaha, det visste jag inte. Man lär sig något nytt var dag!

Påpekade det tidigare i tråden men vi kom framtill att kameran som filmas kan inte fånga upp flygplanets lampor pga kvalitet samt mörker. Men även att ljusskenet bredvid ”sabotera” allt annat små ljus.

Om ni ser filmen där ni hör explosionen. Vart ser ni planet då? Under eller ovanför texten?
Citera
2020-01-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

Tack, besvarade en av mina frågor, komplementet till uppgifterna från militärt håll, ja, från ren sannolikhetspunkt är det väl nästan klart, även om vi kommer att få vänta på utredningen.

Jag har en fundering till: läste nyligen att Iranska myndigheten/haveri-kommisionen whatever hade "säkrat" alla delar och bulldosers höll på att återställa marken där planet gick ner. Min fråga är: är det normalt, att snabbstäda en haveriplats, vilken typ av dokumentation av städningen är bruklig om så sker, och jag blir iaf. liiiite misstänksam mot en mörkläggningsaktion...?
Citera
2020-01-10, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Fler tecken på att Iran har bestämt sig för att släpa benen efter sig:

”“We prefer to extract the data and download the data inside the country,” he said. “But if we come to the conclusion that the data may be damaged then we will carry out the process [overseas].”

Investigators would attempt to extract and analyse the black-box data on Friday, he added, but said the findings might take one or two months to be released.”

https://www.theguardian.com/world/live/2020/jan/10/iran-plane-crash-ukraine-president-missile-zelenskiy-trump-trudeau-live

Det blir nog samma visa som när det gäller nedskjutningen över Ukraina 2014.
Sluta raljera, helt korrekt och normal tidaspekt.
Citera
2020-01-10, 17:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det största problemet för den/de som avfyrat missilen ligger nog inte där. Risken är uppenbar att huvudet sitter löst på vederbörande.

Därför kan vi inte heller veta på vilken/vilka nivåer som det ljugs, eller vilken information som faktiskt nått regeringsnivå.

Om de hade haft rätt och skjutit ner ett amerikanskt stridsplan hade var varit nationens hjältar. Nu med detta är de Irans pinsamhet och det är en diktatur så förmodligen är de samtliga döda eller vid galgen vid det här laget.

Sedan kommer det bero på hur långt omvärlden vill ta detta. Risken är ju inbördeskrig i Iran om man går för hårt fram. Pressar regimen för hårt. Lite är det ju t.ex Ukrainas fel att ens lyfta timmar efter en attack.
Citera
2020-01-10, 17:13
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbografx-16
Har det framkommit hur många etniska svenskar som dog i kraschen? Det var totalt 17 svenska medborgare. Det jag hört var att 1 av dem var en etnisk svensk.

Jag har redan frågat moderatorerna om frågan är okej och det verkar den vara: (FB) Det är högst relevant vem som är svensk eller bara svensk medborgare

Om det är väldigt viktigt för dig så kanske denna tråd inte är något för dig. Tror inte att moderator heller tycker att ditt inlägg har relevans eller tillför något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in