Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 16:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Någon har dragit ett trovärdigt scenario minst en gång i tråden.

När det var flygstopp för civila i landet och Iran satt och var rädda för ett flyganfall hade luftvärnet sannolikt ROE/eldtillstånd mot allt som inte var föranmält och samordnat. Tex om Iranskt stridsflyg skulle flyga i ett område spred man den infon och då fick troligen luftvärnsystemen ett mer återhållsamt ROE.
På de ställen Iran visste att i het eget flyg skulle operera hade troligen luftvärnet fritt att skjuta på allt.

När sedan faran blåses över och innan man börjar släppa upp civilt flyg ändrar man eldtillstånden till antingen eldförbud eller mer restriktiva, tex ”måste vara identifierat före bekämpning”.

Missar man att sprida detta till alla enheter blir det fort riktigt farligt.
Någon skrev att Irans militär är proffs och inte missar detta, men det kallar jag bullshit än så länge iaff.

Jag och en kollega förstod att det skulle bli farligt och vi sa det i sb med USA-attacken i Irak att man nog inte bör flyga i Iran och Irak under de här förhållandena. USA förbjöd också alla amerikanska civiöa flygoperatörer att flyga över Iran innan nedskjutningen( för att de hade koll på att det är farligt).

Farligt är ju relativt men i samband med flygning i krigszon så blir ju farligt förstås duktigt farligt ganska direkt. Jag håller med om vad du skriver, men då går frågorna i riktning av att saker är korkade på andra sätt. Civil trafik skulle inte släppas på utan klartecken; varför sköts inte de tidigare avgångarna ner?; varför kunde inte detta plan identifieras som fredligt, några mil från huvudstaden och på väg bort?; varför så på helspänn just där när Iran bör ha förvarningssystem på en hel del ställen som rimligen inte givit eko?; vad för vits att ta ner den där långsamma och ensamma blågula sardinburken — man kan knappast realistiskt ha trott att USA skulle bomba Teheran?

Låt vara att tillvaron blir mer spännande om man är lite speedad, men det får ju finnas lite måtta på kickarna.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-10 kl. 16:23.
Citera
2020-01-10, 16:12
Medlem
rinakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Då har du inte sett samma som mig som är postade i tråden. Barnböcker, foton och en sko utan brännmärken.
Jag har arbetat med olika brandskador. Det du sett på bilder är saker som legat packade i bagaget som klarat sig. Måste också påpeka att kropparna är svåra att identifiera och dna prov behövs vilket måste säga en hel del!
Citera
2020-01-10, 16:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Stänger man radarn fortsätter vapnet ostyrt. Stor chans till miss men inga garantier om radarn stängdes av nära målet.

https://www.armyrecognition.com/russia_russian_missile_system_vehicle_uk/tor-m1_9a331_sa-15_gauntlet_technical_data_sheet_specifications_in formation_description_pictures_uk. html

Citat:
There is also a small antenna on the top of the target engagement radar to communicate with missiles after launch.
Citera
2020-01-10, 16:15
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Någon skrev att Irans militär är proffs och inte missar detta, men det kallar jag bullshit än så länge iaff.

Det är exakt så. Hur proffsig man än är så är den mänskliga psykologin klurig under press och människor kan bli helt övertygade om en verklighet som inte är verklig. Det spänner över religion, kontinenter, ålder, erfarenhet, kön. Se bara på Norska Herkulesplanet som dundrade in i Kebenekaise.
Kirunas flygledning gav tillstånd till flygning på nivå lägre än högsta toppar då de tänker att norska flyget har koll på topparna. Norska besättningen tänker antagligen att Kirunas flygledning aldrig skulle medge flygning på lägre nivå än högsta toppar och kollar inte sin egen färdväg. Kebenekaise själv duckade inte.

Både norsk militär personal i flygtjänst samt svensk flygledning kan anses som proffsiga.
Citera
2020-01-10, 16:17
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Som med största sannolikhet låg i resväskor eller dylikt och sedan spridits för vinden. Kolla videorna från MH17 när de proryska separatisterna rumsterar runt på haveriplatsen. Det är hela väskor och resväskor som fallit inuti ett brinnande flygplan från 10km höjd. Dessutom är det väldigt sällan som allting brinner upp vid flyghaverier om inte planet brinner på backen eller går spikrakt ner och allting hamnar på samma ställe.

Ok. Men ett jädra inferno av eld som pågått i flera minuter.... ? Och på det explosion och en krasch. Men visst.
Har inte sett några bilder på brända saker förutom flygplanskroppen. Människor ser ” hela” ut under svepningar. Inte heller förvridna som vanligt vid brand. Ursäkta kommentaren.
Citera
2020-01-10, 16:18
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Var framgår det att det har varit en fortsatt kontrollerad flygning? På de filmer som jag har sett så ser det mer ut som ett brinnande eldklot som faller från skyn.

Så är det, mot först mot slutet. Läs någon sida tillbaka i tråden så ser du inlägg, bland annat från mig, som redogör detta.
Citera
2020-01-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
fast ingen kollar väl sin telefon precis när planet håller på att störda brinnade. Ja tror om alla ens var vid medvetande när planet störtade så hade nog alla panik.

Precis testa skriva ett Sms när du åker rutschkana, den går typ likvärdigt ett plan på väg ner i backen skulle jag tro. Fysatan vilken panik. exempel planet med skärmflygare i Norrland där va säkert mobiler igång ingen fick iväg ett skit.
Citera
2020-01-10, 16:19
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Då har du inte sett samma som mig som är postade i tråden. Barnböcker, foton och en sko utan brännmärken.

Jag antar att UIA packar väskorna i aluminiumcontainers(?) när det gäller långflygning i bagageutrymmet. Alltså fattar inte bagaget eld med detsamma och därför ser det relativt ostört ut. Men om du ser på videon så är planet i ett brinnande inferno vid 0:06 och om man är en levande person så är det inte så kul att befinna sig där just då. Väskorna är antagligen inpackade i en container som sagt och när planet antänds så faller det ganska snabbt ner från skyn därav ingen märkbar syn av de skulle brunnit upp.
Citera
2020-01-10, 16:22
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Precis testa skriva ett Sms när du åker rutschkana, den går typ likvärdigt ett plan på väg ner i backen skulle jag tro. Fysatan vilken panik. exempel planet med skärmflygare i Norrland där va säkert mobiler igång ingen fick iväg ett skit.

Nä, att skriva ett SMS under tiden man störtar mot marken är inte lätt, men det är heller inte det som diskuteras utan tiden dessförinnan.
Citera
2020-01-10, 16:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det är just den biten jag förundras lite över hur folk verkar ha svårt att greppa.
Militär personal har genom alla tider lyckats ha ihjäl civila på olika sätt. Om man bortser från medvetna bestialiska handlingar så handlar det oftast om den bristande information som alltid spökar i krigssituationer och hur det mänskliga psyket fungerar.

Ett luftvärnsbatteri som inte har information att det finns några "egna" flygplan i luften i området och som samtidigt har eldtillstånd mot eventuella hämnande amerikaner kan mycket väl skjuta ner ett civilt flygplan eftersom militär och civil flygledning ofta är skilda verksamheter. Tex existerade det kanske inte i operatörernas tankevärld att en civil kärra fanns i luften vid just det tillfället och den platsen (sista civila kärran där var en timme tidigare vilket är en evighet i flygsammanhang). I deras hjärnor var det kanske den "store satan" USA som var ute och flög.
En sådan situation kan tex uppstå om det finns ett glapp mellan civil flygledning och militär stridsledning. Iranska individuella eldenheter har inte en komplett luftlägesbild med transponderdata (de flesta länder har inte det på lägre nivå, Sverige och ett par andra länder är undantag) utan är reglerade genom order och eldtillstånd från högre ort.

Vidare så går de i de flesta Sovjetiska/Ryska system inte att skilja på olika måltyper mer än genom uppträdande/hastighet och väldigt rudimentära filter i radarn (och inget av dessa kommer skilja på ett militärt och civilt flygplan). Luftvärnsstrid för operatörerna på backen är en sekundaffär så ingen sitter och analyserar vågmönster och funderar på exakt vad man bekämpar utan det handlar om att komma till skott mot fienden innan målet lämnar porté.

Det som krävs för en katastrof är i princip:
1a) Eldenhet som inte har fullständig luftlägesbild ELLER
1b) Missförstånd/informationshaveri mellan civil flygledning och militär stridsledning
2) Givet eldtillstånd
3) Eldenhet med egen eldledning utan optisk identifiering av målet (SA-15 "Tor" fyller de kriterierna)

Du har säkert helt rätt i sak och stämmer förstås med vad vi vet. Om krigstillstånd. Men det är fel plats för alla typer av fria eldgivningsorder skulle jag säga. Det är dålig instruktion och dålig ordergivning. Även om planet varit amerikanskt men av spaningsrtyp så hade en nedskjutning inte varit idealisk. Särskilt inte som Iran av allt att döma försöker undvika upptrappning. Ett kinesiskt eller tyskt eller ryskt eller saudiskt plan hade kanske heller inte varit så bra att skjuta ner. Så batteriet ifråga har fått felaktiga order.

Det är om de fått för sig på marken att det är en stor amerikansk drönare, men såna misstag bör ju inte ske....
Citera
2020-01-10, 16:23
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Nu är jag bara lekman, men det ser ut som att missilen brinner hela tiden, vilket borde visa på att det är en missil modell större. Alltså avfyrad från en stor ramp kopplad till en radarenhet.
En manpad missil brinner väl bara runt 2 sek för att sedan glida mot målet och borde inte sett ut sådär, plus att dess raketsvans inte borde varit lika stor.

Ja, det vet vi redan och det skrev vi nog redan tidigt igår.
MANPADS har en viss rörelseform mht hur de styrs, den syns inte heller.
En MANPADS har mindre laddning och går in i ena motorn, slår troligt ut den men den slår inte ut elsystem mm dvs det som gjorde att vi tappade maskinen från FR24.

Nej, det är nog väldigt troligt att det är SA-15, dvs ett stridsfordon på 30ton-ish med en spaningsradar och en eldledningsradar samt åtta robotar redo.
Citera
2020-01-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Farligt är ju relativt men i samband med flygning i krigszon så blir ju farligt förstås farligt ganska direkt. Jag håller med om vad du skriver, men då går frågorna i riktning av att saker är korkade på andra sätt. Civil trafik skulle inte släppas på utan klartecken; varför sköts inte de tidigare avgångarna ner?; varför kunde inte detta plan identifieras som fredligt, några mil från huvudstaden och på väg bort?; varför så på helspänn just där när Iran bör ha förvarningssystem på en hel del ställen som rimligen inte givit eko?; vad för vits att ta ner den där långsamma och ensamma blågula sardinburken — man kan knappast realistiskt ha trott att USA skulle bomba Teheran?

Låt vara att tillvaron blir mer spännande om man är lite speedad, men det får ju finnas lite måtta på kickarna.

Som jag nämnt tidigare i tråden så har till och med jänkarna själva lyckats skjuta ner egna stridsflygplan i modern tid och det med moderna system och stridsledning. Då har vi inte ens komplicerat det hela och vägt in kopplingen mellan civil och militär trafikledning.
Rent tekniskt är det inga som helst svårigheter. Sitter du i ett ryskbyggt system ser du en prick eller en vågform på en skärm med lite tillhörande information om avstånd, flygriktning och hastighet. Om pricken är snäll eller elak avgör inte du utan doktriner och luftläget. Om eldtillståndet säger att du får skjuta vid den här platsen och tidpunkten så skjuter du.
Till och med kompetenta västmakter kämpar med dylika frågor. Det handlar om att konstruera sina system och sitt luftförsvar på ett sådant sätt att det fungerar i ett eventuellt världskrig och inte att bygga system som inte av misstag kan skjuta ner trafikflygplan i fredstid. Det är därför stridsledning, kommunikationer och doktriner är så oerhört omfattande i västländer. Länder som Iran, Irak mfl är inte direkt kända för att ligga på samma nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in