Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 15:57
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Iran air har direktflyg till och från sverige, både ARN och GOT så våra stackars asylanter kan åka dit på semester.
Transportstyrelsen har nu tillfälligt dragit in tillstandet! Enligt AB och man far väl anta att det är sant. Man kan ju hoppas att tillfälligt betyfer länge!
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Verkar troligt.
Men ökar frågetecknen kring att planet sköts ner förstås.

Någon har dragit ett trovärdigt scenario minst en gång i tråden.

När det var flygstopp för civila i landet och Iran satt och var rädda för ett flyganfall hade luftvärnet sannolikt ROE/eldtillstånd mot allt som inte var föranmält och samordnat. Tex om Iranskt stridsflyg skulle flyga i ett område spred man den infon och då fick troligen luftvärnsystemen ett mer återhållsamt ROE.
På de ställen Iran visste att i het eget flyg skulle operera hade troligen luftvärnet fritt att skjuta på allt.

När sedan faran blåses över och innan man börjar släppa upp civilt flyg ändrar man eldtillstånden till antingen eldförbud eller mer restriktiva, tex ”måste vara identifierat före bekämpning”.

Missar man att sprida detta till alla enheter blir det fort riktigt farligt.
Någon skrev att Irans militär är proffs och inte missar detta, men det kallar jag bullshit än så länge iaff.

Jag och en kollega förstod att det skulle bli farligt och vi sa det i sb med USA-attacken i Irak att man nog inte bör flyga i Iran och Irak under de här förhållandena. USA förbjöd också alla amerikanska civiöa flygoperatörer att flyga över Iran innan nedskjutningen( för att de hade koll på att det är farligt).
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Autopiloterna är ju dock oerhört känsliga och stänger av sig för minsta avvikelse från det normala just för att låta piloterna besluta istället för att gissa.
Det där håller jag inte med dig om. Det finns flera krascher där just autopiloten varit den största bidragande faktorn.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Tror det är ganska svårt att skicka ett sms när ditt flyg precis har blivit träffat av en luftvärnsrobot som antagligen gjort stora splitter skador på flygkroppen samt tagit eld(ja, jag vet att roboten exploderar utanför och en bit ifrån).

Tänk dig att du sitter lugnt och tryggt i kabinen. Planet har precis lyft. Och helt plötsligt skakar samt sjunger hela planet till med ett öronbedövande dån, som Tor eller Zeus kastade blixtar rätt mot planet. Lufttrycket i kabinen sjunker, det små brinner överallt och antagligen slås alla lampor/elektronik ut. Du är mer eller mindre i chocktillstånd om du ens överlevde från början. Efter några snabba sekunder eller en minut så blir planet i ett brinnande inferno eftersom de fulla bränsletankarna fattade eld. Om du överlevde framtill nu så är du en kolbit innan planet nuddar marken.

På dessa få minuterna, om man nu överhuvudtaget är vid liv, så är knappast första tanken på att skicka ett sms. Så lägg ner hela idén om att någon skulle kunna skicka ett sms. Tack.

Så har det säkert varit. Även om en pilot överlevt och behållit fattningen ett tag så är passagerarna som sitter i eldens och rökens vindriktning troligen helt utslagna ganska omedelbart. Det blir som en svetslåga gissar jag. Antar man att laddningen innehåller något antändligt utöver splittret (i alla händelser brinner det i något, inuti den kraftigt perforerade kabinen) så lär intensiv brand uppstå inne i kabinen direkt, och snabbt äta sig genom utrymmet. Vilket är vad bilderna tycks visa.
Citera
2020-01-10, 15:58
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror inte heller att SMS hinner skickas under denna korta tidsperiod. Då alla telefonerna troligen är avstängda så ska dessa hinnas slås på och sedan skriva ett meddelande vilket jag tror många av oss anser som omöjligt.

Först och främst stänger ingen av sin telefon. Om något så är det i flygplansläge som tar sekunder att åtgärda. Planet fortsatte av allt att döma flyga i ett antal minuter, jag förstår att det är naturligt att de _flesta_ inte hinner få iväg något. Men att _ingen_ av 176 människor ombord gör det är märkligt.
Citera
2020-01-10, 15:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hittade denna filmen på hur en BUK påverkar ett passagerarflygplan. https://www.metabunk.org/threads/almaz-anteys-live-buk-explosion-tests.6903/

Då förstår man kanske varför planet inte sprängs i småbitar när laddningen är väldigt mycket mindre, men tanken är inte att "smälla upp" flygplanet med en direktträff heller.

Mycket intressant, tack! Det blir knappast något MayDay efter den smällen. Däremot är flygplanskroppen antagligen hyffsat intakt, men helt utslagen och brinnande precis som vi har sett i det nu aktuella fallet.

Och de små fragmenten i flygplanskroppen ser ganska precis ut som på filmen (som en del föraktfullt kallade för "grus"). När man ser filmen så kan man iallafall bli förhoppningsfull om att de allra flesta ombord dog direkt vid detonationen.
Citera
2020-01-10, 16:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Identifiering sker inte efter avfyring, utan före.
Man brukar ha olika sorters eldtillstånd vid olika tillfällen. En variant är fri eldgivning mot allt, vare sig det är identifierat eller ej.

Med ett sånt här luftvärnssystem räcker det med att stoppa eldledningsradarn från att guida roboten så klarar den inte att träffa målet. Sannolikt finns det öven en ”abort-knapp” också, vilken stoppar guidance.

Självklart bör man ha koll på vad man skjuter mot. Oavsett vapen.

Det är fastbränslemotor så den går inte att stänga av. Det finns ingen kommunikationslänk till vapnet efter man tryckt av. Man har en sökare i toppen som letar radarvågor som studsat av målet. Verkansdelen aktiveras av ett zonrör. Det är en styrd korkad missil utvecklad innan 91. Som sagt väldigt tveksamt att man ens hinner reagera innan träff.

Stänger man radarn fortsätter vapnet ostyrt. Stor chans till miss men inga garantier om radarn stängdes av nära målet.
Citera
2020-01-10, 16:00
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Det värsta är nog det plötsliga tryckfallet i kabinen och inte någon tryckvåg.

Nu är de förvisso inte på någon högre höjd så luften som strömmar in i kabinen är ganska så syrerik. Men det går bara att spekulera i vad passagerarna gjorde och kände. Min magkänsla säger dock att de flesta troligen var vakna.

När MH17 störtade så kan man i varje fall veta att alla troligen svimmade av tryckfallet när kabinen gick sönder.

En fundering jag har, hann piloterna slå på autopiloten efter starten? Hur är standardproceduren där? Om nu piloterna slogs ut av splitter så kanske autopiloten försöker hålla planet i luften så länge som möjligt. Därav av det höll sig i luften så länge.

nä troligen inte planet var väl inte ens uppe på sin maxhöjd ännu?

brukar väl iallafall ta 5-10 minuter efter starten för att man ska få ha bältet av?
Citera
2020-01-10, 16:02
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Inte alls. Snälla, berätta för oss blinda var man ser projektilen. Inte ironisk alltså, men jag ser ingen projektil, bara ett ljussken som lyser upp i nån form av explosion.

Roboten går iväg från vänstra nedre hörnet ganska direkt när filmen börjar.
Ser du inte, behöver du kolla på en bättre skärm eller glasögon. Det är ingen tvekan alls.
Man ser en brinnande raketmotor som rör sig uppåt-höger, sedan explosionen och därefter troligen flygplanet brinna/lysa upp himlen, det rör sig åt vänster från explosionen.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ingenting av det du beskriver omöjliggör att någon enda av 176 personer skulle kunna åstadkomma något ombord på ett stabilt flygplan, särskilt inte då just SMS har visat sig, oberoende av vad du inbillat dig, vara något man visst prioriterar oerhört högt vid akut livsfara, inte då för att planera middagen utan för att man tror man kommer dö och vill hälsa till dem man älskar. Faktum kvarstår att planet fortsatt flyga och att ingen varit i skick att skick att höra av sig då förblir mycket märkligt.

Sen beträffande ditt infantila inlägg "Så lägg ner hela idén om att någon skulle kunna skicka ett sms. Tack.". Det är inte så ett samtal fungerar, har du inget civiliserat att tillföra så står det dig fritt att låta bli, men du ska ge blanka fan i att säga åt oss andra vad vi diskuterar, särskilt då du själv missat mål fullständigt.

Men om vi utgår från en vanlig flygresa så är det ändå flygplansläge eller avstängd lur vid start och landning. Visst kan några skita i det men jag tror ändå många lägger från sig mobilen en stund och sen när man kommer upp på rätt höjd så tänds lampor och folk börjar plocka fram sina saker. "Olyckan" skedde strax efter start när planet stiger och allt är nedsläck så det kanske inte är så många som hade telefonen igång. Då är det mindre chans att någon fick iväg ett sms.
Citera
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Det där håller jag inte med dig om. Det finns flera krascher där just autopiloten varit den största bidragande faktorn.

Det är inte mycket att hålla med om. Autopiloter stänger av stup i kvarten, det räcker du drar i flygreglagen så tar du över, det betyder dock inte att alla system som är till för att _assistera_ piloter nödvändigvis stänger av. Därför ex. A320 drog i backen under uppvisning, eller MCAS-haverierna hos 737 Max.
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ingenting av det du beskriver omöjliggör att någon enda av 176 personer skulle kunna åstadkomma något ombord på ett stabilt flygplan, särskilt inte då just SMS har visat sig, oberoende av vad du inbillat dig, vara något man visst prioriterar oerhört högt vid akut livsfara, inte då för att planera middagen utan för att man tror man kommer dö och vill hälsa till dem man älskar. Faktum kvarstår att planet fortsatt flyga och att ingen varit i skick att skick att höra av sig då förblir mycket märkligt.

Sen beträffande ditt infantila inlägg "Så lägg ner hela idén om att någon skulle kunna skicka ett sms. Tack.". Det är inte så ett samtal fungerar, har du inget civiliserat att tillföra så står det dig fritt att låta bli, men du ska ge blanka fan i att säga åt oss andra vad vi diskuterar, särskilt då du själv missat mål fullständigt.

Men du måste väl förstå att det är inte överhuvudtaget märkvärdigt att någon ombord på planet inte lyckades skicka ett sms? Det skulle vara en bedrift av sällan skådat slag om någon lyckades göra det, speciellt efter vad som precis hade hänt.

Citat:
Jag vet från min utbildning (dock gammal nu) att alla elektroniska system i en cockpit har trippel redundans förutom just de två flygförarna. Slås dessa ut, så finns ingen ersättning.

Därav min fundering att om piloterna slås ut så kanske planet försöker flyga själv en stund innan allting går sönder. Flygplanet får nämligen sin ström från minst tre olika ställen och att alla dessa slås ut samtidigt kanske man kan anse som mindre möjligt än att piloterna får splitter i sig.

Okej, intressant men det faller väl på att man lyckas sätta på autopiloten. Styrningen kan väl också vara på grund utav skadad vinge alternativt rodder ?

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Fast du har sett foton från nedslagsplatsen?

Ja, jag har sett dessa och det ser ganska bränt samt utspritt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in