2020-01-10, 14:45
  #86329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Daniel Suhonen har ingen ställning alls i partiet. Han har gjort karriär i de LO-finansierade tankesmedjorna och tidningarna. Löfven var visserligen heller inte politiker men han tillhörde åtminstone
Verkställande utskottet innan han blev vald till partiledare. Är det reformisterna som är så starka att de skall tillsätta en partiledare så är det någon så är det någon som tillhör partiledningen som promotas av reformisterna....

Det var flera som ville bli partiledare efter Juholt. Enligt Suhonens bok var både Damberg och Gnällros
intresserade men Damberg hade gjort sig omöjlig och till och med partiledningen insåg hur impopulär Gnällros var. Suhonen berättar ju i sin bok hur Gnällros blev uppkallad till partisekreteren och fick en genomgång av en intern opinionsundersökning som visade precis hur impopulär han var bland folk. Han slutade helt med politik efter det...
Jo så var det kanske, men det var inte så att vänstern i partiet hade en kandidat och högern en annan som när Sahlin avgick utan det var en undergångsstämning som tvingade alla att lägga falangstrider åt sidan. Det fanns en reell fruktan att partiet skulle upphöra att existera.

Suhonen är inte en del av den nuvarande partieliten men det var inte Corbyn heller. De båda är faktiskt väldigt lika. Långt till vänster, med rätta fruktade av sitt eget parti pga den skada de kan åstadkomma och redan har åstadkommit. Med Reformisterna vid makten i S tror jag de kommer bli mindre än V i nästa val.
2020-01-10, 14:52
  #86330
Medlem
ariberts avatar
Trots en tillbakagång så är SD-s siffror mycket glädjande. Mycket troligt att SD blir Riksdagens största parti i valet 2022, jag tror inte på nyval inget annat parti än SD vill ha det.

Jag tror att både Folkpartiet och MP åker ur Riksdagen vid nästa val. För Folkpartiet verkar det helt klart, även MP faller på stupstocken. Känt är att MP går bäst i mellanvalsperioder för att sedan rasa ihop när det väl är dags för val.
2020-01-10, 14:55
  #86331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Fungerar? Hur vet vi att deras sammanhållna politik är gynnsam för Sverige?

Invandringensfrågan är så viktig att den per automatik blir det.
2020-01-10, 15:05
  #86332
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Koalitioner som blivit kolosser. Även SD kommer att behöva kompromissa med M och KD och välfärden kommer att nedmonteras för alla. Är det vad SD -väljare traktar efter?

(Min fetning)

Löfven har fortsatt och accelererat det som Reinfeldt inledde för många år sedan. Svårt att montera ned en välfärd som sossarna redan är i full färd med att pulvrisera - vi ser och hör otaliga exempel på detta dagligen. Så vad är alternativet? Att SD skulle gå emot en av de viktigaste punkterna i sitt partiprogram - att återuppbygga välfärden - och kompromissa bort den är lika med en säker död för partiet, så korkad är inte Åkesson & Co.
2020-01-10, 15:12
  #86333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Löfven har fortsatt och accelererat det som Reinfeldt inledde för många år sedan. Svårt att montera ned en välfärd som sossarna redan är i full färd med att pulvrisera - vi ser och hör otaliga exempel på detta dagligen. Så vad är alternativet? Att SD skulle gå emot en av de viktigaste punkterna i sitt partiprogram - att återuppbygga välfärden - och kompromissa bort den är lika med en säker död för partiet, så korkad är inte Åkesson & Co.

Sverigedemokraterna kommer att få vika sig när det gäller välfärden. En stat som vår med höga skatter och generösa förmåner bygger på att medborgare litar på staten och varandra. Annars fungerar det inte. Det saknar numera förutsättningar för att återbygga välfärdsstaten. Visst kan folk bli besvikna men verkligheten vinner....
2020-01-10, 15:17
  #86334
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Sverigedemokraterna kommer att få vika sig när det gäller välfärden. En stat som vår med höga skatter och generösa förmåner bygger på att medborgare litar på staten och varandra. Annars fungerar det inte. Det saknar numera förutsättningar för att återbygga välfärdsstaten. Visst kan folk bli besvikna men verkligheten vinner....

Viker SD ned sig i välfärdsfrågan då kommer en enormt stor del av deras väljarskara att ge fullständigt fan i att rösta på SD. Då får Sverigedemokraterna förbereda sig på att bli ett 10-procents parti.
2020-01-10, 15:22
  #86335
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Viker SD ned sig i välfärdsfrågan då kommer en enormt stor del av deras väljarskara att ge fullständigt fan i att rösta på SD. Då får Sverigedemokraterna förbereda sig på att bli ett 10-procents parti.
Innan en storskalig repatriering kommer en utbyggd allmän välfärd att vara omöjlig. Däremot kan man givetvis höja pensionerna för folk som jobbat länge & liknande. Där inte parasiterna får del av stålarna.
2020-01-10, 15:25
  #86336
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Sverigedemokraterna kommer att få vika sig när det gäller välfärden. En stat som vår med höga skatter och generösa förmåner bygger på att medborgare litar på staten och varandra. Annars fungerar det inte. Det saknar numera förutsättningar för att återbygga välfärdsstaten. Visst kan folk bli besvikna men verkligheten vinner....

Lyckas Sverige med att få till en vettig repatrieringspolitik som innebär att 1,5-2 miljoner parasiter återvänder till sina ursprungsländer så går det att återupprätta välfärdsstaten som nu krackelerat rakt igenom.

I Mig.verkets uppdrag ingår återflyttning.
2020-01-10, 15:30
  #86337
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Sverigedemokraterna kommer att få vika sig när det gäller välfärden. En stat som vår med höga skatter och generösa förmåner bygger på att medborgare litar på staten och varandra. Annars fungerar det inte. Det saknar numera förutsättningar för att återbygga välfärdsstaten. Visst kan folk bli besvikna men verkligheten vinner....

Därför är memet om Finspång så viktigt. Är utvecklingen irreversibel måste i alla fall rättvisa skipas så att de ansvariga inte bara kan gå vidare som om ingenting hade hänt.
2020-01-10, 15:35
  #86338
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Därför är memet om Finspång så viktigt. Är utvecklingen irreversibel måste i alla fall rättvisa skipas så att de ansvariga inte bara kan gå vidare som om ingenting hade hänt.
Håller med, detta är extremt viktigt. Helst bör det givetvis ske inom rättssystemet, om inte det blir av så kommer sannolikt andra metoder att bli aktuella.
2020-01-10, 15:50
  #86339
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Kollektiv bestraffning utanför tjänst eller uppdrag. Ok, du är beredd på diktatur, det är inte jag. Vi är motpoler i så motto.

Det fanns och finns säkert dem som kallar Sanningskommissionerna i Sydafrika eller Gacaca-domstolarna i Rwanda för Kollektiv bestraffning och diktatur. Men de måste vara ytterst få. Men visst är jag en motpol till er.
2020-01-10, 15:51
  #86340
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Innan en storskalig repatriering kommer en utbyggd allmän välfärd att vara omöjlig. Däremot kan man givetvis höja pensionerna för folk som jobbat länge & liknande. Där inte parasiterna får del av stålarna.

Helt enig. Massinvandringen och integrationskostnaderna är det som dränerat staten och kommunerna, det är ingen större hemlighet längre. Bidragen knutna till allt detta är astronomiska... T o m Lena Mellin skrev att kostnaden för migrationspolitiken under en fyra-års period är 356 miljarder SEK... obegripligt mycket pengar. Och SVT har haft reportage från Bengtsfors och andra kommuner i t ex Aktuellt och Opinion Live som visat hur illa ställt det är.

När det gäller om Sverige ska lyckas att återställa åtminstone stora delar av välfärden till ett någorlunda normalläge, då måste migrationskrisen och integrationen lösas. Även om det kräver mycket hårda tag - inklusive repatriering. Min poäng var, att om SD inte lyckas - eller inte orkar - att säkra välfärden (sjukvård, skola, äldrevård etc) utan i stället känner sig tvingade att kompromissa bort detta då gräver partiet sin egen grav. De måste helt enkelt lyckas i denna fråga annars är det definitivt godnatt för såväl SD som Sverige.

Det handlar inte om att chockhöja skatter och avgifter. Stenhårda besparingar på migrationspolitikens område skulle lösgöra många tiotals miljarder varje år till återuppbyggnaden. Detta får inte kompromissas bort med t ex M och KD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in