Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 13:15
Medlem
Om nu iranierna var på helspänn och förväntade sig ett amerikansk anfall, då borde de ha haft flygförbud för civilflyget. Har de inte flygförbud för civilflyget borde de ha eldförbud.

Förstår inte hur de kan tillåta civilflyg i anslutning till deras anfall på amerikanska baser.
Citera
2020-01-10, 13:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vem vill till Iran efter detta? Ingen gissar jag.
USA har inte ambassad i Teheran om jag gissar rätt

Nej, USA-ambassad har väl inte funnits sedan kring slutet av 70-talet.
Citera
2020-01-10, 13:18
Medlem
Bra översikt på Bellingcat:

"It is unclear why the person holding the camera was filming at the time, but it is possible that there were two missiles, prompting the decision to start filming for the second strike. The New York Times reported that the person filming started doing so after hearing “some sort of shot fired“."

https://www.bellingcat.com/news/mena/2020/01/09/video-apparently-showing-flight-ps572-missile-strike-geolocated-to-iranian-suburb/
Citera
2020-01-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vem vill till Iran efter detta? Ingen gissar jag.
USA har inte ambassad i Teheran om jag gissar rätt

Sverige fungerar som skyddsmakt åt usa i Nordkorea och jag gissar även i Iran.

Att skjuta ner civila flyg i krig är något de verkligen försökte undvika även under 2 vk. Jimmy stewart sköts ner trots att uk informerat tyskarna om planets rutt. Tydligen var civila plan fredade då.

Sovjet sköt ner ett koreansk plan på 80 talet , usa sköt ner ett iranskt. Farligare numera
Citera
2020-01-10, 13:21
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Jag tolkar det som att det inte började brinna så mycket förrän efter den andra träffen, som man kanske kan se här vid 7 sekunder:

https://twitter.com/IranianPatriot/status/1215389367356854280

Alternativt bröts planet bara sönder och ändrade riktning då.

Tycker det ser mer ut som planet redan har träffats för att sedan börja brinna. Alltså planet har träffats och brinner lite lågt pga splitter osv sedan antänds helt av bränslet. Gör den bedömning i och med att det inte ser ut att vara en explosion vid 0:06 utan att det fattar eld kraftigt.
Citera
2020-01-10, 13:22
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebacke
Om nu iranierna var på helspänn och förväntade sig ett amerikansk anfall, då borde de ha haft flygförbud för civilflyget. Har de inte flygförbud för civilflyget borde de ha eldförbud.

Förstår inte hur de kan tillåta civilflyg i anslutning till deras anfall på amerikanska baser.

En av de bästa, skarpaste och förmodligen mest genomtänkta kommentaren i den här tråden. Antingen eldförbud eller flygförbud. Hur svårt kan det vara? Men i ett u-land fullt av hetlevrade babbeluringar är nog denna logik överkurs.
Citera
2020-01-10, 13:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Hur fungerar bestyckningen på SA-15 Gauntlet? Har de värmesökande missiler eller träffar de bara det låsta målet varstans? Ursäkta min okunskap.
Inte värmesökande. Antingen TV eller radarsökande. Sedan har den en egen radar som känner av mål framför den. När detta händer så exploderar stridsspetsen och regnar splitter över flygplanet. Så den låser inte på motorerna på flygplanet på något sätt.
Citera
2020-01-10, 13:24
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Precis, sen är ju också syftet med luftvärnsmissiler att oskadliggöra målet och det behöver inte betyda att man spränger flygplanet i tusen bitar. Så detta luftvärn gjorde sitt jobb helt enkelt.

Hur fungerar bestyckningen på SA-15 Gauntlet? Har de värmesökande missiler eller träffar de bara det låsta målet varstans? Ursäkta min okunskap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tor_missile_system#Missiles
Citera
2020-01-10, 13:28
Medlem
Citat:
Tycker det ser mer ut som planet redan har träffats för att sedan börja brinna. Alltså planet har träffats och brinner lite lågt pga splitter osv sedan antänds helt av bränslet. Gör den bedömning i och med att det inte ser ut att vara en explosion vid 0:06 utan att det fattar eld kraftigt.

Ja, det verkar rimligast faktiskt.
Citera
2020-01-10, 13:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
En av de bästa, skarpaste och förmodligen mest genomtänkta kommentaren i den här tråden. Antingen eldförbud eller flygförbud. Hur svårt kan det vara? Men i ett u-land fullt av hetlevrade babbeluringar är nog denna logik överkurs.

Som jag förstår det så var det flygförbud under anfallet mot USA's baser. Nerskjutningen nån timme efter när antagligen Iran lyfte flygförbudet men antagligen missade någonting i kommunikationen med det robotbatteriet.
Citera
2020-01-10, 13:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Det är ju två saker man vill ha svar på:

1. Var det en "vanlig" flygolycka eller blev planet nedskjutet?
Min magkänsla sade att det nog ändå var en olycka och jag argumenterade för det. Nu har det framkommit information som gör att jag numer också tror att det blev nedskjutet. En video som visar vad som ser ut som någon sorts raket och sedan flertalet källor från olika länder som säger att så var fallet. Detta fanns inte kort inpå kraschen.

Men sedan kommer den andra funderingen...

2. Hur kunde det hända?
Detta är minst sagt intressant och förundrande. Jag tror verkligen inte att de medvetet skjutit ned planet. Vad tjänar de på det liksom? Så gott som alla passagerare var iranier eller hade sitt ursprung i landet. Det finns inget som tyder på att de vill skylla det hela på USA vilket skulle kunna vara ett motiv annars.

Nej, det var då en olyckshändelse. Där kvarstår då mina argument och funderingar från tidigare. Jag kan inte se ett rimligt scenario där de misstar detta plan för ett amerikanskt sådant. Jag har ingen direkt kunskap om vare sig aktuella vapensystem eller flygindustrin men all logik går emot detta. Är detta ett "world first" då? Tidigare nedskjutningar av civila plan skiljer sig alltså markant från detta då det är landets egna armé som bombar ner det i direkt anslutning till landets flygplats. Har det kanske hänt i krigstid innan? Oavsett så måste extremt mycket ha gått fel i väldigt många steg. Så pass att något liknande tidigare inte verkar ha hänt. Det bästa för Iran vore nog bara att lägga sig platt och erkänna. I alla fall med tanke på att de nu säger att de ska lämna över svarta lådor och samarbeta med Boeing bl.a. Det lär väl inte gå att mörka detta då?

Iran har knappast stärkt sina aktier för rollen som USA:s mardrömsmotståndare i ett öppet krig. USA dödar deras högsta general. De lovar att de ska hämnas men detta består av ett helt tandlöst anfall som de förvarnar om och där ingen ens verkar ha skadats. De materiella skadorna beskrivs t.o.m. som små. Allt tyder på att Iran egentligen inte ville skada någon över huvud taget med tanke på målen för missilerna (enligt rapporter träffades byggnader där bara material förvarades och det verkar som om det var dessa de siktade på). Själva kablar de i.o.f.s. ut att de dödat 80 amerikanska "krigare" och kanske var det målet? Att lura i sin egna befolkning att de är att räkna med. Oavsett så verkar de sedan avsluta anfallet med att storstilat skjuta ned ett fullt civilt flygplan med landets egna medborgare, troligtvis av misstag! Ja, USA lär verkligen ha förstått att det här är ett land man inte jävlas med...

Just det faktum att Irans "hämnd" var så jäkla uddlös gör det hela än mer oförståeligt. Med tanke på dess utformning borde knappast Iran ha väntat sig någon omedelbar, stenhård motattack. Att i ett sådant läge genomlida ett totalhaveri av denna dignitet rimmar illa. För det lär knappast ha varit en fjunig värnpliktig som tog beslutet av skjuta ned planet.

Har ingen bra koll på Irans inrikespolitik men läste det här inlägget på airliners.net och tycker att det är intressant att vi inte kan prata om Iran som ett enat land utan en nation med flera agendor:

"the next question is "within the Iranian military - which unit did this, precisely?"

This might get interesting for a specific reason. The dude which got droned January 3rd was something like the Heinrich Himmler of Iran: a top dog within the Iranian equivalent of the SS. Now analogies only go so far, but there is an interesting similarity between the Third Reich and Iran insofar as both had resp. have a normal army, plus an additional "ideological army". In the Third Reich, this ideological army was the Waffen-SS: in Iran, that job is covered the Revolutionary Guards. The Waffen-SS, as the armed forces of the general SS, was for all practical purposes a second Wehrmacht (and not a mini-Wehrmacht, either: by the war's end they had grown to considerable size). The Revolutionary Guard troops are a very similar outfit: like the Waffen-SS, they have all components needed for ground-based warfare as organic units within their own command structure, completely separate from the regular army. This includes anti-aircraft assets (!).

For obvious reasons, the Revolutionary Guards are not as generally loved within the general population in Iran as the Iranian Government might wish. Rather, a sizeable portion of the population actively loathes them, for being the fanatical soldiers of what is increasingly seen as a doomed and oppressive religious dictatorship. This is also why droning of Soleimani was far from universally mourned by everyone in Iran.

If it were to transpire that a Revolutionary Guard anti-aircraft unit had erroneously creamed that jet full of locals, then this would considerably add to the tensions within the country - far more than if a "normal" anti-aircraft unit had screwed up.

And it's not entirely unlikely that it was, in fact, a Revolutionary Guard unit which did this. Reason being that these guys are first in line to get targeted by U.S. airstrikes - so they have far more reason to be paranoid than normal Iranian army bases."

https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1438597&start=1850
Citera
2020-01-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Vilka av PAXen på denna 737a ville vara med på en ride to heĺl??! Var de medvetna om att det var riskabelt med allt skjutklart LV där ikring??
Låter som en utsiktslös flygresa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in