2020-01-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hörde någon nyhetssändning om att Ukraina bjöd in de länder som hade flest drabbade passagerare på planet att vara delaktiga i utredningen. Dvs Kanada och Sverige, Iran är ju redan inblandade

Precis, och om Iran ljuger och försöker slingra sig ur ett eventuellt ansvar för kraschen genom sabotage och ovilja att samarbeta så är det oerhört mycket allvarligare än tjafs om nationaliteter ombord. Vad folk tycker om passagerarnas ursprung spelar ingen roll så länge länderna där de var bosatta vill gå till botten med vad som har hänt.

Jag ser väl inte heller alla 17 omkomna som svenskar, men jag ser dem i alla fall som offer vars anhöriga är värda sanningen och någon måste föra deras talan. För Iran lär inte ta på sig det.
Citera
2020-01-10, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Så även bröderna Wright då, som såg till att flygplan finns som går att åka med och skjuta ned.
Jättebra liknelse, jag skäms om du är svensk och gått i skola.
Citera
2020-01-10, 10:27
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdemokratur
Så de flesta dödsofferna i Iran än så länge har ägt rum vid begravningen där folk trampade ihjäl varandra och genom att de skjutit ner ett plan med sina egna medborgare i...(?)
Intressant att det var ett ukrainskt flygplan på väg till Kyev, men ombord fanns bara 2 ukrainska medborgare bortsett från 9 i besättningen
Citera
2020-01-10, 10:27
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det förklarar saken förstås, tyckte bara det var lite lustigt att personen filmade på ett random ställe och mitt i bilden så sker explosionen.

Iran hade ju dessutom skickat iväg flera missiler mot amerikanska mål i Irak samma kväll (och kvällen innan). Inte omöjligt att rökaren stod och väntade på att filma missiler som skulle iväg och bomba Irak.
Citera
2020-01-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDog
Ja tragikomiskt, men inte oväntat.
Och de fega kräken kommer att fortsätta ge sig på oskyldiga turister, biståndsarbetare och passagerarflygplan.

Det är ISIS och al qaida som sysslar med riktade attacker mot civila. Om något så är Iran dödsfiende med ISIS och har gjort ett mycket större arbete med att besegra gruppen än vad USA har. Nu vet vi inte om kraschen var Irans fel till hundra procent, även om det inte inte går att utesluta något just nu, men låt oss se vad utredningen säger. Boeing ska tydligen ha blivit inbjudna till Iran så det ska bli intressant att följa. Hade USA bjudit in Iran strax efter att ha fått en toppgeneral mördad tror du?

Och vem är feg här egentligen? Landet vars president öppet säger att han tänker bomba civila (kulturella mål) och som startat en illegal ockupation av grannlandet Irak sedan 2003 på helt falska grunder? USA har till och med själva skjutit ner ett Iranskt plan, Iran Air Flight 665, med 274 passagerare ombord. Med USA är vita så de menade väl antar jag?

USA har i många års tid använt sina drönare hejvilt i hela regionen. Man har bland annat träffat bröllop, förskolor och sjukhus. Men det är inte fegt antar jag? Obs är varken fan av Iran eller islam.
Citera
2020-01-10, 10:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Precis, och om Iran ljuger och försöker slingra sig ur ett eventuellt ansvar för kraschen genom sabotage och ovilja att samarbeta så är det oerhört mycket allvarligare än tjafs om nationaliteter ombord. Vad folk tycker om passagerarnas ursprung spelar ingen roll så länge länderna där de var bosatta vill gå till botten med vad som har hänt.

Jag ser väl inte heller alla 17 omkomna som svenskar, men jag ser dem i alla fall som offer vars anhöriga är värda sanningen och någon måste föra deras talan. För Iran lär inte ta på sig det.

Jag håller med och kan inte riktigt se glädjen i att oskyldiga personer dör i en flygkrasch orsakad av yttre påverkan oavsett vart de kommer ifrån.
Citera
2020-01-10, 10:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om det nu skulle vara så att en Iransk soldat tryckt på knappen som gjorde att luftvärnsanläggningen startade och sköt ner planet så är nog den killen utan huvud en dag som denna.
Gäller nog alla andra också som på något sätt vet svaret på denna fråga om de nu inte har en väldigt hög rang.
Citera
2020-01-10, 10:32
Medlem
Misstänker att tidningsrubrikerna blir rena pingpongmatchen en tid framöver.

Det var inte Iran som gjorde det.

Det kanske var Iran som gjorde det.

Det var Iran som gjorde det.

Det var inte Iran som gjorde det.

Eat, sleep, repeat
Citera
2020-01-10, 10:33
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Teheran Ted?

---

Jag noterar att den svenska regeringen tills vidare behandlar detta som att det har okänd orsak.
Det är svårt att vara stolt över sitt land i ett sådant läge. Än värre är det väl att vara anhörig till de omkomna i Sverige.

”Ann Linde vill inte svara på frågan om vad det skulle innebära om det det trots allt stämmer att Iran har skjutit ner planet.

– Jag tycker inte att jag ska kommentera det förrän vi vet om det stämmer eller inte.”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/iran-dementerar-att-plan-skots-ner-med-robot

Sverige i ett jävla nötskal. Det var ju samma sak när det var någon attack i Europa mot någon flygplats och tunnelbana där bbc och andra pålitliga nyhetskanaler rapporterade i flera timmar om det var en terrorattack medans Sverige satt och diskuterade gasläckor

Teheran Ted 😀
Citera
2020-01-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Bara för att klargöra eftersom det har spekulerats här tidigare om att planet var försenat och att det kan ha varit något tekniskt fel på planet men det är så att alla plan som skulle lyfta under natten var försenade av den enkla anledningen att Iran höll på skjuta missiler mot irak. Det kan ni själv verifiera genom att kolla på flightradar på avgångar från den flygplatsen. Misstänker även att inget plan landade under den perioden heller men det här jag inte kollat
Ja, jo har läst den spekulationen, och den teorin delar jag inte alls, utan syftade mer på just Irans missilskjutningar, men skrev inte ut det. Mainpoint var ju att planet var försenat, och felaktigheter på planet tror jag man totalt kan utesluta :P
Citera
2020-01-10, 10:37
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Uppenbarligen skedde en explosion som hördes innan som fångade någras uppmärksamhet, eller en första träff som skapade första eldbildningen.

Behöver inte vara mer konspiratoriskt än så
faktiskt.

Folk nästan på hela klotet har smartphones nu, en del reagerar så med att dra upp mobilen och börja filma.

Tackvare dessa har vi nu "bevis" eller åtminstone något som kan tyda på vad som skedde.

Föresten, man kan nog konstatera att de där några sekunderna påväg ner måste ha varit fullständigt åt helvete inne i planet, kanske t.o.m. att någon hann filma inne, men den telefonen gick nog upp i rök eller förstördes helt, alternativt försvann på marken sen.

Är väl ganska uppenbart nu hur pass "säkert" det är att röra sig i ett område där det råder oro så, kanske något att tänka på i framtiden för resande...

Videon från den som står eller går och röker känns dock lite märkligt turligt filmad. Visserligen har det hävdats två missiler varav han kanske filmar den senare, men då kan man tycka att planet borde ha tagit fyr redan.

Men visst låter det en del från missilsystemet, så han kanske reagerade fort.

https://www.youtube.com/watch?v=k9Y5DT4oPpc
Senast redigerad av ArgusOne 2020-01-10 kl. 10:42.
Citera
2020-01-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krazzan
Ja, jo har läst den spekulationen, och den teorin delar jag inte alls, utan syftade mer på just Irans missilskjutningar, men skrev inte ut det. Mainpoint var ju att planet var försenat, och felaktigheter på planet tror jag man totalt kan utesluta :P
Något som är svårt att fatta är varför inte piloterna i planet utförde så kallad Taktisk Lågflygning vid avgången!!
Den typ av undvikande av fienden som svenska
piloter inom FM (f7) är duktiga på - för att inte tala om norska piloter, där även i bergigt landskap. Med låg flygning hade kanske alla 170 ombord levt idag??!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in