Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 02:17
Medlem
Scalpings avatar
filmen kan ju vara var fan som helst ifrån. Finns öht inga bevis i den på det som påstås, även om man klart fatttat från första början att det blev nerskjutet av Iran. Men några bevis har vi inte sett än. NYT tar en chansning för att väcka debatt och få klick. Tror på det när det är bevisat.
Citera
2020-01-10, 02:19
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
filmen kan ju vara var fan som helst ifrån. Finns öht inga bevis i den på det som påstås, även om man klart fatttat från första början att det blev nerskjutet av Iran. Men några bevis har vi inte sett än. NYT tar en chansning för att väcka debatt och få klick. Tror på det när det är bevisat.

Är ju konstaterat att platsen för videon stämmer med platsen där flygplanets system slocknande.
Citera
2020-01-10, 02:26
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Vet inte hur du tänker att den ryska nedskjutningen skulle kunna svartmåla Ukraina. Det blev ju en enorm propagandavinst istället! Din fundering verkar inte logisk alls. Hur får du ihop det?

Nej, om jag hade varit ukrainsk pilot så hade jag lagt mig under passagerarplanet i riktning mot luftvärnet. Då blir passagerarplanet min livförsäkring. Jag kan anfalla men dom kan inte skjuta tillbaka. Dom skiter knäck i byxorna och slänger iväg en raket ändå. Jag hinner undan och passagerarplanet träffas istället. Ögonvittnen talar alla om att ett plan på låg höjd snabbt lämnar platsen.

Passagerarplanet sköts ned ovanför Ukrainas territorium... det skulle var ännu ett bevis på att staten Ukraina är i upplösning. då trodde ryssarna att Ukraina skulle splittras ännu mer och att hälften av ukrainarna skulle stödja Putin. Efter det slutade kommersiella flygplan flyga över Ukraina.

Iranierna på det här ryska luftvärnet saknade kommunikation med ledningscentralen, de hade bara en primitiv radar och fick panik när de såg planet, troligen var det en oerfaren officer
Citera
2020-01-10, 02:32
Medlem
rex144s avatar
Det största misstaget var att Iran efter en sådan fientlig handling som beskjutning av amerikanska militärbaser måste förväntat sig vedergällning från USA men de stängde inte sin flygplats i Teheran
Vad ville de bevisa med det? de riskerade vanliga människors liv, kanske hoppades de att den amerikanska attacken skulle ge många civila offer?

Hela Irans militär var satt i högsta beredskap men den civila flygplanstrafiken fortsatte som vanligt
Citera
2020-01-10, 03:01
Medlem
Vad fan håller Irans regering på med? jag som hoppades på att dem skulle hämnas USA.
Istället slutar det med att först 50 civila dör på begravningen, sedan skjuter de ner ett civilt flygplan med 200 pers och inte nog med det så träffar alla deras missiler mot USA bara sand...
Usch tragiskt. RIP.
Senast redigerad av Bombaclap 2020-01-10 kl. 03:03.
Citera
2020-01-10, 03:02
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Inser du inte att att Trump är medansvarig som eskalerade denna grej iom att han mördade deras general`?

Så även bröderna Wright då, som såg till att flygplan finns som går att åka med och skjuta ned.
Citera
2020-01-10, 03:04
Medlem
Danneliuss avatar
https://twitter.com/LizRNC/status/1215431109925900288?s=20
Democrat blames America for IRAN shooting down a commercial airliner with a RUSSIAN missile that killed 176 people...
Som ett brev...
Citera
2020-01-10, 03:09
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Passagerarplanet sköts ned ovanför Ukrainas territorium... det skulle var ännu ett bevis på att staten Ukraina är i upplösning. då trodde ryssarna att Ukraina skulle splittras ännu mer och att hälften av ukrainarna skulle stödja Putin. Efter det slutade kommersiella flygplan flyga över Ukraina.

Iranierna på det här ryska luftvärnet saknade kommunikation med ledningscentralen, de hade bara en primitiv radar och fick panik när de såg planet, troligen var det en oerfaren officer

Så nedskjutningen gjordes för att ukrainarna skulle stödja Putin. Någon här är inte riktigt klok och jag vet inte vem. Detta är över min nivå.

Vem vet, Trump kanske använde nåt hemligt vapen vid nedskjutningen av det iranska planet för bevisa sönderfallet i landet och få över iranierna på sin sida...
Citera
2020-01-10, 03:14
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
9K330 Tor eller SA-15 Gauntlet (dess NATO-beteckningen) är ett luftvärnsrobotsystem. Själva luftvärnsrobotarna är huvudsakligen: 9M330, 9M331, 9M332 och 9M338. Det är en av dessa robotarna man hittat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tor_missile_system

Något i still med dessa? Scary little monsters...

https://m.youtube.com/watch?v=k9Y5DT4oPpc
Citera
2020-01-10, 03:22
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Något i still med dessa? Scary little monsters...

https://m.youtube.com/watch?v=k9Y5DT4oPpc

Japp, det är en variant.
Citera
2020-01-10, 03:26
Medlem
Danneliuss avatar
https://twitter.com/DenLyckliga/status/1215454092694302720?s=20
Opps jobbigt för Iran, chefen för luftförsvaret fick nyligen avgå efter att Israel testat sin f35or över Iran.

Pressen att bekämpa inkräktare har säkert varit drivande i den här olyckan och fientliga drönare och flyg har stressat dom till misstaget.
Citera
2020-01-10, 03:28
Medlem
lasternassummas avatar
Exakt när kraschade PS732?
Jag försöker rekonstruera den del av flygningen som var efter att transponderdata upphörde.

Jag har försökt sammaställa flera videos på den senare delen av flygningen och satellitbilder över nedslagsplatsen, som ger information om bl.a. kurs och pitch vid nedslaget.

Men jag saknar en viktig detalj för att kunna slutföra rekonstruktionen.

Exakt när kraschade PS732?

Ungefär 2:47 (UTC), 6:17 lokal tid (Tehran: GMT+3:30) vet jag, men jag hittar inte exakt tidpunkt för nedslaget. På sekunden. Någon?

Här är några detaljer:
Här roterar planet (noshjulet lyfter).
Här upphör transponderdata (kanske/troligen efter träff av missil).
Här är nedslagsplatsen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in