Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 21:29
Medlem
Det bröllopspar som det berättades om i Aftonbladet, som hade tagit en senare flight för att de väntade på att bröllopsbilderna skulle bli klara....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50Q77b/saeed-och-niloofar-hade-firat-sitt-brollop--dog-i-flygkraschen

Bland en serie foton tagna på krasch-sajten av iransk fotograf :
https://www.isna.ir/amp/98101813851/

...återfinns en bild tagna av ett par bröllopsfoton som hittats på marken. Det är ungefär bild # 38 uppifrån i den bildserien.

Kan dessa tillhöra det svenska bröllopsparet ?
Citera
2020-01-09, 21:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
De fynd som gjorts (fotats) av delar till 9K330 verkar vara autentiska. Bilderna har samma markyta, årstid, ljusförhållanden samt infrastruktur (diken) som finns i området. Därför talar det för ett lite större mer komplext short range system.

Rent tekniskt är det fullt möjligt att en så kallad MANPAD (litet portabet vapen) skulle kunnat ge detta resultat. Dessa kan hanteras av många efter en väldigt kort introduktion till vapnet. De är gjorda så.

Men det finns som sagt andra indikatorer som pekar mot 9K330Tor M1, SA15 eller vad man nu vill kalla det.

Tack. Den wobblande banan som projektilen tycks förete på filmen, är den indikativ? Det kan ju vara en illusion pga rotation och jetstrålens riktning, men det ser ju ut att antyda en ganska liten pjäs. Man undrar om den kunnat träffa något med en hastighet i trakterna av ett stridsplan?
Citera
2020-01-09, 21:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, jag tycker inte det. Den stora nyheten ikväll är ju att det är bekräftat att Iran sköt ner planet. Det är händelsen. Och ingen har sagt något om man vet om det var ett misstag eller inte. Kanadas premiärminister sa att "det kan ha varit av misstag". Han fick också frågan om han trodde det kunde ha varit avsiktligt. Hans svar var "vi vet inte i nuläget. Ett givet svar, och så är det ju.

varför öppnar då Akuellt i vinjetten med
"Iran sköt ner det ukrainska planet av misstag", och liksom betonar de fetade orden?

Sköt de ner planet med flit?
Citera
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Totalt skitsnack, piloten och besättningen ska inte på något vis ställas till skyldiga över detta! Det var inte på något vis deras ansvar att de blev nedskjutna, de gjorde bara sitt jobb!

Nej, men piloten har alltid ett val att flyga eller inte. Han har det yttersta ansvaret för besättningen och passagerarnas säkerhet. Men om du inte tycker det är idiotiskt att flyga timmar efter att Iran skjutit massa missiler mot USA och ett eventuellt krig är på ingående så vet jag inte vad.
Senast redigerad av shakta 2020-01-09 kl. 21:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Du blundar du helt enkelt för besvärande fakta och uppgifter som fortlöpande nu kommer i dagen. Förståeligt på ett psykologiskt plan, om du tycker att sådant är särskilt otäckt, men inte på något annat sätt.

Jag blundar inte för något, jag som du vet fortfarande inte vad exakt som har hänt. Även om det kan vara så att Iran av misstag skjutit ner det. För mig personligen så varken förlorar jag eller vinner på att Iran har gjort det eller ej.

Jag säger inte att du har fel och jag rätt.
Citera
2020-01-09, 21:32
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Ja, men det är sällan man byter kurs eller höjd utan att flygledaren kontaktas först.

Ett flygplan/pilot lämnar normalt in en färdplan innan man lämnar flygplatsen.
Citera
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Själva kretskortet som jag tror är ett flashminne i nya boxar sitter i den runda saken på lådan och den ser inte ens bucklig ut även om den är lite brandskadad. Den där lådsaken på andra ändan som är den större lådan är strömförsörjningen.

Om det är den silvriga kubiska saken så är det ekolodet ifall den hamnar i vatten har jag för mig.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Ukraina verkar ha oflyt med sina flygplan.
Citera
2020-01-09, 21:33
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Hahaha. Du dikterar inte villkoren här inne lilla vän.

Om du inte fattade vad jag menade med automatiskt luftvärnssystem så beklagar jag din brist på logik.

Som du skrev så var det rätt uppenbart att det var per automatik som kärran blivit nedskjuten.

Och nej jag dikterar absolut inte villkoren här. Var mer att vänligt råd.
Citera
2020-01-09, 21:33
Medlem
640523s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jo men alla flygplan följer ju normalt sett samma rutter vilket kallas motorvägar i luften. Dom flyger inte hur dom vill från en destination till en annan. Dom vet vart kommersiella flygplan kommer flyga på förhand helt enkelt.

Med större skada menar jag att det tog så lång tid och nära marken innan det bröt sönder. Kommersiella plan har gått sönder fortare än så även utan missiler om du har kunskap om föygplanskrascher.

Kanske var den en avikelse? Men även då kan dom ju se vart planet kom ifrån.

Så kanske ett misstag av en triggerhappy snubbe då.

Jo, kanske. Slående likheter med MH17.
Citera
2020-01-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag blundar inte för något, jag som du vet fortfarande inte vad exakt som har hänt. Även om det kan vara så att Iran av misstag skjutit ner det. För mig personligen så varken förlorar jag eller vinner på att Iran har gjort det eller ej.

Jag säger inte att du har fel och jag rätt.
Men du skrev ”jag tror helt ärligt inte detta har hänt”. Då antar jag att du menar att det inte sköts ned? Det finns ingen som helst anledning i nuläget att anta något annat. Om man inte är präst eller militär i Iran, förstås.
Citera
2020-01-09, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
En start
https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNSR_3p4NwAAVRxjMXt2e_57gd_INA:15 78599473407&q=Malard+missile+launch+site&tbm=isch& source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwjPoOumpffmAhVLAxAIHZDhAE0QsAR6BA gIEAE&biw=1280&bih=585#imgrc=R9j_pol32dHp2M:

Mer
https://www.infowars.com/cover-up-iran-refuses-to-hand-over-black-box-data-of-plane-that-crashed-over-tehran/

Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Flera reportrar frågar Trudeau om USA åtminstone delvis bär ansvaret för att flygplanet sköts ned. Fy fan.
Inser du inte att att Trump är medansvarig som eskalerade denna grej iom att han mördade deras general`?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in