Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 20:27
Medlem
640523s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Såg på fria tider om att det skulle vara en nedskjutning men hur fan skulle det ske så nära marken? Borde inte det göra större skada än så på ett civilt flygplan som inte är byggt att motstå strid?

Och vart kom rakenten ifrån? Har Iran luftvärn placerat på civila flygplatser?

Känns svårt att tro att man skulle kunna göra ett sådant grovt misstag. Så antingen grundlösa teorier eller misstag? Inte ens Iran är väl så dumma att dom glömmer bort att dom har en internationell flygplats?

Större skada? Planet är pulvriserad.

Raketerna är ryska och officiellt räknade och bekräftade av Iran.

Misstag kan alltid ske, speciellt nu då beredskapen och spänningen är på topp.
Citera
2020-01-09, 20:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
För 10:e ggr, det finns en hemlig raketbas när planet krashade.

Vad menar du, har Iran en hemlig raketbas nära nedslagsplatsen?
Citera
2020-01-09, 20:30
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
För 10:e ggr, det finns en hemlig raketbas när planet krashade.

Prova att läsa tråden

Inte så hemlig då om tom en svennebanan vet om den.
Citera
2020-01-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krazzan
KlappMungon var snäll nog att spela in klippet i en slow-motion version av det klipp jag postade från twitter först ...tittar du på post #1804 så jo...det ser ut som en människa som åker med full kraft in i väggen...antagligen där fotot på blodiga väggen är...
Edit: runt 0.52-0.55 ser man till höger om man spelar ruta för ruta.

Har tagit printscreen på detta. Det är definitivt en människa. En rätt så trasig människa, stannar man klippet i rätt stund så ser man även hur det flyger blod omkring personen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Vart har du fått denna uppgift från?

Vill minnas att antingen TV4-nyheterna nämnde det på morgonen eller att det stod på Aftonbladet, detta eftersom de är de enda källor som jag läst/hört om detta. Jag tycks dock inte hitta något om detta på Aftonbladet nu men ser att de uppdaterar/redigerar deras artiklar hela tiden. Kanske var felaktig info.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Det är samma händelse fast sett från ett annat håll. Då man ser att planet får någon slags explosion precis innan det slår ner och lyser upp hela himmelen.

Det är samma händelse men i tidigare skede antar jag. Här brinner inte planet utan det är efter träffen som planet börjar brinna och då ser man fortsättningen i andra filmen som endast visar kraschen
Citera
Medlem
Citat:
Hmm, är jag på fel fil, laddade ned twitterfilen via någon webapp men den rymmer vara ca 50 sekunder
https://minfil.com/96ecF5L9nf/Crash_mp4

från inlägg #1804
Citera
2020-01-09, 20:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Suspekt. Aldrig hört talas om liknande.

”Rapporten bekräftar också att flygplanets båda färdskrivare, det som ibland kallas ”svarta lådan”, har hittats och analyserats, men att delar av minnet försvunnit på grund av skador på dem.”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/iranska-utredare-det-urkainska-planet-larmade-aldrig
Citera
2020-01-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Har tagit printscreen på detta. Det är definitivt en människa. En rätt så trasig människa, stannar man klippet i rätt stund så ser man även hur det flyger blod omkring personen.
Ja då har vi samma uppfattning från filmen.
Citera
2020-01-09, 20:33
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 640523
Större skada? Planet är pulvriserad.

Raketerna är ryska och officiellt räknade och bekräftade av Iran.

Misstag kan alltid ske, speciellt nu då beredskapen och spänningen är på topp.

Jo men alla flygplan följer ju normalt sett samma rutter vilket kallas motorvägar i luften. Dom flyger inte hur dom vill från en destination till en annan. Dom vet vart kommersiella flygplan kommer flyga på förhand helt enkelt.

Med större skada menar jag att det tog så lång tid och nära marken innan det bröt sönder. Kommersiella plan har gått sönder fortare än så även utan missiler om du har kunskap om föygplanskrascher.

Kanske var den en avikelse? Men även då kan dom ju se vart planet kom ifrån.

Så kanske ett misstag av en triggerhappy snubbe då.
Senast redigerad av Bbobi 2020-01-09 kl. 20:38.
Citera
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Suspekt. Aldrig hört talas om liknande.

Kan faktiskt vara så att missilen explodera precis innan och perforerade lådorna. Vilket som så kan inte Iran ge ut dem. Ja mena, antingen fungerar de och man kan utläsa någon data eller höra en explosion, eller så får man tillbaka dem med massa hål i. Vilket som skulle avslöja att det var en missil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Fast sista mindre explosionen kan lika väl vara planet som bryts i delar och bränslet som antänds, exempelvis att en vinge lossnar. Tror inte det är en missil då man inte kan se något som rör sig mot den.

Inte ofta jag svarar, men är du retarderad? du ser klart och tydligt att det rör sig något snabbare än vad ett stridsflygplan kan röra sig i. om du inte sätt nya filmen förlåter jag dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in