2020-01-09, 17:16
  #86269
Medlem
FlashyBears avatar
Det kunde ha pratats om

https://www.dn.se/nyheter/fler-skjutningar-men-nagot-farre-skots-till-dods-under-2019/
Fler skjutningar – men något färre sköts till döds under 2019
PUBLICERAD 16:28
Citat:
42 personer sköts till döds i Sverige under 2019, enligt siffror från polisen. Det är en marginell minskning jämfört med 2017 och 2018. Men samtidigt har fler skjutningar ägt rum under året, 334 stycken.

Siffran 42 döda är dock historiskt sett hög. Enligt Brå:s siffror, som i vissa fall skiljer sig åt från polisens siffror, sköts i genomsnitt ungefär 20 personer till döds varje år fram till 2013, när siffran började öka.

Men det blir nog mer om:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-twitterhanet-om-smalanningar-gor-palmes-gamla-tal-smartsamt-aktuellt/
Niklas Orrenius: Twitterhånet om ”smålänningar” gör Palmes gamla tal smärtsamt aktuellt
PUBLICERAD 14:52
2020-01-09, 17:36
  #86270
Medlem
Shit alltså, jag är inte alls med, jag är förvirrad, men jag koncenterar mig på valarbetet. Det är mycket svagt nu tyvärr. Jag förutser dock att SD i Demoskop får 24,0 % och då räknar jag vid ett val idag att det är 23% och tyvärr fortfarande efter Socialbidragspartiet. Valarbetet går dåligt. Vi har endast 3 skjutningar i år och bara två mot kroppen. Den sista nu var mot foten, jag tror inte ens BRÅ registerar en sådan. Och en av dom 3 skjutningarna var mot en lägenhet. Visserligen var det folk i lägenheten men ändå. Det jag menar är att framgångsfaktorerna för SD inte är optimala just nu. Jag glömde, det var en knivattack idag utanför en skola i Örebro. Men kvinna mot kvinna räknas bort. Läggs inte till som valarbete.

Mycket bättre valarbete just nu görs av V fast dom är kommunister. Dom KU-anmäler allt som rör sig och det gillar jag. Så jag efterlyser att också SD börjar hamra nya förslag hur man löser vårdkriser och kommunkriser. Sverige går åt helvete och SD måste sätta bättre fart.
2020-01-09, 19:11
  #86271
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Inget annat än "trash med låg IQ"-effekten kan förklara SD:s låga siffror sett till potentialen.
Så brunstämpling, massiv propaganda & liknande har inte haft någon inverkan?

Skall du yrkestrolla så får du nog fan jobba lite bättre.
2020-01-09, 19:23
  #86272
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Men det finns ju antagligen ett ganska stort gäng som står och väger mellan SD och andra partier och man kanske kan anta att de inte är lika hardcore rasistiska som de första 15%. De påverkas naturligtvis lättare av svinerier och kanske röstar Kd istället om de blir kränkta på fel sätt. Vissa mäniskor är känsligare än andra och flygolyckor hade jag passat mig för, åtminstone första dagen.

Ja så kan det vara, men de flesta känner också till Kent och han är ute i kylan. Men det är också vinklat, Kent kritiserade media inte offren. Men visst han är klumpig och borde hålla sig ifrån sociala medier; han borde få Twitterförbud som Hanif Bali fick.

Ja du var väldigt snabb, senare kom det i media. Både Expressen och Aftonbladet har fäst en notis om det på 3e-plats i flödet så de vill inte att de ramlar ner av allt nyinkommet.
2020-01-09, 19:24
  #86273
Medlem
Smoothmans avatar
När man läser många av de senaste inläggen i tråden kan man tro att SD fullständigt imploderat och nu ligger kring 12-13% i opinionen... Hur gick det till och när hände det?
2020-01-09, 19:48
  #86274
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.facebook.com/568286972/posts/10157319836326973?d=n&sfns=mo

Det här vill jag lova kommer påverka både S och M i opinionen. Delas friskt på FB, galna 31,3k delningar (!!!).

Inget berör svenskar så mycket som dålig sjukvård (nej osmakliga tweets berör inte många) och det är en stark S fråga eller åtminstone var. Räkna med fortsatt flykt från S/M till V och SD.

(Min fetning)

Korrekt. Delar helt din uppfattning. Det är när svensken på allvar - jag upprepar: på allvar - får känna på effekterna och uppleva konsekvenserna av de senaste årens vansinniga och verklighetsfrånvända politik som bedrövelsen, ilskan, den råa vreden och den politiska vändningen inträffar.

Det är när kommunernas stora neddragningar, skattehöjningar, sämre vård, skola, omsorg, äldrevård, pensioner etc blir kännbara som många sätter ned foten och tar klivet över till SD eller V. Skjutningar, gängkriminalitet och otryggheten spelar självfallet en enormt stor roll, men när det går ut över välfärden och den egna plånboken, det är då raseriet kommer... Först bubblande, därefter den fulla explosionen.

Ingenting! Absolut ingenting pekar på att Löfven och Jöken får bukt med landets gigantiska problem och utmaningar. Just därför kommer SD att sakta men säkert (eller snabbt?) fortsätta att klättra i opinionen, varvat med perioder av helt normal stagnation, för att därefter öka igen. Samhällsutvecklingen är medborgarnas mardröm och SD:s bästa valarbetare just nu.
2020-01-09, 19:54
  #86275
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så brunstämpling, massiv propaganda & liknande har inte haft någon inverkan?

Skall du yrkestrolla så får du nog fan jobba lite bättre.

Fast min poäng att SD:are - till exempel Kent - gör jobbet enklare för MSM. Man vet att MSM är partiska och gärna tar upp det så håll fucking käften. Jimmies största "talang" är ju inte att han är en retorisk geni (enkelt att vinna debatter när resten debatterar mot verkligheten) utan att han aldrig säger något korkat, är snäll och trevlig, alltså är motsats till kryptonazi så att säga hehe.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
När man läser många av de senaste inläggen i tråden kan man tro att SD fullständigt imploderat och nu ligger kring 12-13% i opinionen... Hur gick det till och när hände det?

Trash med lågt IQ har dålig läsförståelse? Otippat.

NyD hade 8% för 30 år sedan.
SD låg på 21-22% under flyktingkrisen (2015/16) och fick 18% i valet. Alltså fanns det en massa soft SD:are/invandringskritiska som ändå slutligen inte var bekväma nog för att lägga sin röst på partiet. Nu 5 år efter, och 500k fler pensionsräddare, avrättningarna etc etc, ligger man på 24% - imponerande!

53% vill inte förhandla. Och 30% av befolkningen vill helst skjuta sig själv i foten än att ha något att göra med SD.

Citat:
Aldrig lägga ett förslag där man räknar med SD-röster för att kunna få igenom det: 30 procent

Lägga förslag som man räknar med SD-stöd för att få igenom, så länge man inte aktivt förhandlar med partiet: 23 procent

Förhandla med SD för att få stöd för förslag, så länge det rör mindre frågor där man ändå tycker ganska lika: 16 procent

Förhandla med och göra eftergifter till SD för att vinna stöd för ett budgetförslag och bilda en regering som SD däremot inte ingår i: 13 procent

Bilda regering som SD ingår i: 15 procent

Vet ej: 3 procent
2020-01-09, 20:07
  #86276
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
När man läser många av de senaste inläggen i tråden kan man tro att SD fullständigt imploderat och nu ligger kring 12-13% i opinionen... Hur gick det till och när hände det?

Folk blir lätt ängsliga eftersom det är så mycket som står på spel, och det här vet många SDare. Att en f.d politiker inom SD toppen kommer med ett sånt utspel är onödigt, dock tror jag det inte påverkar opinionen särskilt mycket, just för att det är en ex SD politiker. Då är S mer illa ute med människosmugglandet som kom igår.

Det är förståeligt. Det har inte heller kommit en undersökning på ett tag, så ingen vet vart vi ligger. Imorgon kommer Demoskop 100% och därefter kanske många i tråden lugnar sig eller förhoppningsvis blir glada.


Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Korrekt. Delar helt din uppfattning. Det är när svensken på allvar - jag upprepar: på allvar - får känna på effekterna och uppleva konsekvenserna av de senaste årens vansinniga och verklighetsfrånvända politik som bedrövelsen, ilskan, den råa vreden och den politiska vändningen inträffar.

Det är när kommunernas stora neddragningar, skattehöjningar, sämre vård, skola, omsorg, äldrevård, pensioner etc blir kännbara som många sätter ned foten och tar klivet över till SD eller V. Skjutningar, gängkriminalitet och otryggheten spelar självfallet en enormt stor roll, men när det går ut över välfärden och den egna plånboken, det är då raseriet kommer... Först bubblande, därefter den fulla explosionen.

Ingenting! Absolut ingenting pekar på att Löfven och Jöken får bukt med landets gigantiska problem och utmaningar. Just därför kommer SD att sakta men säkert (eller snabbt?) fortsätta att klättra i opinionen, varvat med perioder av helt normal stagnation, för att därefter öka igen. Samhällsutvecklingen är medborgarnas mardröm och SD:s bästa valarbetare just nu.

Du har så rätt. Plånböcker (välfärd) är det som avgör politiken i stora drag.

Därför tror jag knappast en tweet från Kent påverkar i det stora hela, SD har nästan blivit immuna.
2020-01-09, 20:58
  #86277
Medlem
Enligt Lena Mellin blir det tydligen en katastrofdykning i Demoskop för SD från 25,4% till ca 22%:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/MR2GaR/ny-matning-sd-ska-inte-sitta-i-regeringen
2020-01-09, 21:16
  #86278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Enligt Lena Mellin blir det tydligen en katastrofdykning i Demoskop för SD från 25,4% till ca 22%:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/MR2GaR/ny-matning-sd-ska-inte-sitta-i-regeringen
Det verkar vara det här du syftar på:
Det är uppseendeväckande låga siffror. I förra valet röstade drygt 17 procent på SD och sedan dess har stödet ökat till omkring 22 procent.
Otvivelaktigt oroväckande.
2020-01-09, 21:27
  #86279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det verkar vara det här du syftar på:
Det är uppseendeväckande låga siffror. I förra valet röstade drygt 17 procent på SD och sedan dess har stödet ökat till omkring 22 procent.
Otvivelaktigt oroväckande.

Ja, vi får hoppas på att hon far med osanning och/eller är gravt inkompetent.
2020-01-09, 21:44
  #86280
Medlem
Hey YOU!!! Jag snabbläste nu vad Lena Melin skrev och hon menar på att SD ligger nära sitt tak. Det är hela tiden det låga taket som är problemet för SD. Men som jag ser det har detta låga tak hela tiden höjts. Som jag ser det idag är Sentios siffror nära taket, 27%---29% och vi har haft ett högt kapacitetsutnyttjande där SD legat runt 24%. Vi kan räkna med siffror mellan 22%---24,5% nu i olika institut och kanske att Sentio mäter runt 26%. Sverige hinner försämras ytterligare och SD får fram fler och fler dugliga politiker. Det ser inte så illa ut ändå. Se hur dom andra pattarna fungerar, nu vill tydligen L också börja bannlysa politiker som samarbetar med SD.. Vi ser det i Munkedal. Sitt lugnt i båten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in