Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 13:56
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
källa? kan du hitta dessa bilder?

Från tidigare i tråden
https://www.isna.ir/amp/98101813851/

Och där finns mycket riktigt bilder på CVR/FDR.
Citera
2020-01-09, 13:57
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
3h låter väldigt lite...

Jag bara läste lite och jag vet inte om det är aktuell information men det stod att de kunde spela in 24 eller 36 timmar men de spelar in 3 och skriver över. Varför vet jag inte men det kanske har något med personlig integritet eller nåt sånt
Citera
2020-01-09, 13:59
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Korrekt, man har flera system.

Radartransponder som skickar information till flygplatsens radar när flygplatsen skickar en radarpuls till planet

ADS-B som är en radiokommunikation liknande AIS för båtar

ACARS som är en radiokommunikation för att sända meddelanden från flygplanet över viss status, fel od

Sedan kan man skicka "ACARS" över satellit också och det var så dom spårade MH370.

Eftersom allt utom satellit sänds via radio(VHF) vilket gör att man ej har full täckning över jorden som vi märkt så håller man på med att gå över till satellit och troligvis använda datakommunikation som på Internet(TCP/IP), på sikt så kan då allt bli live och på så sätt "ersätta" svarta lådor.

Innom europa kan du ju multilaterera position via MLAT
Även om ADS-B falerar är du synlig via MLAT om området du flyger innom har MLAT
Tvekar på att Iran har MLAT
Citera
2020-01-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag har inte sett att detta verifierats från myndigheter(ATC) men såklart via radar har dom kunnat se detta samt ev via radartranspondern(dvs ej ATS-B transpondern).

Men undrar om inte detta med att dom vänt är en media historia.

Precis, det är så jag tänker. Medier går ut med påståenden utan att det har kunnat verifierats ännu. Självklart kan det ha varit piloten, säger inte att det stämmer eller är fel. Men det har väl inte kunnat verifierats ännu. Såvida jag har läst.
Citera
2020-01-09, 14:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja, hur man än vänder och vrider på det så pekar det på att något stort och plötsligt inträffar vid platsen där transpondersignalen försvinner.
Piloterna svänger inte medvetet tillbaka till flygplatsen, utan att ta kontakt med tornet. Ett annat plan kan ju vara på väg att taxa ut på startbanan. Dessutom går det för snabbt från att de vänder till att de slår ner i marken och de kommer in helt snett mot flygplatsen.
Allt tyder ju på någon större smäll som slår ut flera system och gör planet snabbt ohanterligt. Skulle en motor ha blivit överhettad som de påstår och orsakat att en bränsletank exploderade, så borde väl den vingen ha slitits av och hittas någon annanstans och transpondern fortsätta att fungera. Nä, det pekar ju mot att en eventuell explosion inträffat i flygplanskroppen som du skriver.

Håller med. Möjligen med undantaget att piloterna nog visst kan ha svängt tillbaka — det lär kunna bero på vad de har för katastrofplan för just den här avgången, hur terrängen ser ut och vad de hoppas uppnå. Redan en buklandning på en åker i flygplatsens närhet borde ha ett betydande värde. Men det är svårt för oss att avgöra. Det kan nog lika väl vara planet som vänder självt. Den hugade kan säkert räkna ut vad den företedda banan (fallhöjd, sväng, nedslagsvinkel mm) skulle antyda i den vägen.
Citera
2020-01-09, 14:03
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Från tidigare i tråden
https://www.isna.ir/amp/98101813851/

Och där finns mycket riktigt bilder på CVR/FDR.

Jag har gjort en observation till bland dessa bilder. En bit ned så finns det översiktsbilder från ovan. En av dessa med en ambulans i nedre delen har brevid sig exakt samma dikeskonstruktion som bilderna med missilspetsen.

Nu ska missildelen vara hittad/fotad 5km ifrån nedslagsplats men det visar att konstruktionsmodellen på dike används lokalt.
Citera
2020-01-09, 14:07
Medlem
Om det nu är en missil som av misstag skjutit ner planet, vad händer då? Får Iran stå till svars för något ens? Vad hände i Ukraina exempelvis? Hände väl inte ett skit?
Vad ska man säga liksom? "Woops sorry för att vi skjöt ner planet, men vi var på beredskap helt enkelt."
Citera
2020-01-09, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
När det där planet försvann(från Malaysia va?) Så läste jag något om att piloten troligtvis hade stängt av transpondern men att det inte innebär att man försvinner helt. Det var något om att transpondern skickar signal till och från någon satellit och när den stängs av så skickas det inget från planet men satelliten skickar fortfarande signaler till planet som studsar tillbaka på något sätt. Dvs man kunde fortfarande följa planet men inte lika pålitligt och inte i realtid så att säga. Det var väl därför de kunde spåra att planet vänt och åkt mot Australien trots att signalen försvann rätt tidigt.

Det är vad jag minns men jag kan minnas fel

Du minns fel, det var motorerna som skickade signaler till satelliterna. Tyvärr hade de den lägsta service nivån på sina motorer så de skickade inte telemetrin i realtid.
Citera
2020-01-09, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja, hur man än vänder och vrider på det så pekar det på att något stort och plötsligt inträffar vid platsen där transpondersignalen försvinner.
Piloterna svänger inte medvetet tillbaka till flygplatsen, utan att ta kontakt med tornet. Ett annat plan kan ju vara på väg att taxa ut på startbanan. Dessutom går det för snabbt från att de vänder till att de slår ner i marken och de kommer in helt snett mot flygplatsen.
Allt tyder ju på någon större smäll som slår ut flera system och gör planet snabbt ohanterligt. Skulle en motor ha blivit överhettad som de påstår och orsakat att en bränsletank exploderade, så borde väl den vingen ha slitits av och hittas någon annanstans och transpondern fortsätta att fungera. Nä, det pekar ju mot att en eventuell explosion inträffat i flygplanskroppen som du skriver.

Sluta hitta på, piloterna kan visst styra mot närmsta flygplats utan att kommunicera med tornet i en nödsituation.

Aviate
Navigate
Communicate.
Citera
2020-01-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Sluta hitta på, piloterna kan visst styra mot närmsta flygplats utan att kommunicera med tornet i en nödsituation.

Aviate
Navigate
Communicate.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51044996

Citat:
Mr Abedzadeh added that witnesses saw the plane "on fire" before the crash, and that pilots hadn't made any distress calls before trying to return to Imam Khomeini airport.

Om det nu vore träffat av en missil, hur skulle man kunna ens försöka navigera tillbaka till flygplatsen? Planet totalförstörs väl? Såg den dära simulationen på MH170 planet i Ukraina, piloterna måste ju dött knall o fall
Citera
2020-01-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag har gjort en observation till bland dessa bilder. En bit ned så finns det översiktsbilder från ovan. En av dessa med en ambulans i nedre delen har brevid sig exakt samma dikeskonstruktion som bilderna med missilspetsen.

Nu ska missildelen vara hittad/fotad 5km ifrån nedslagsplats men det visar att konstruktionsmodellen på dike används lokalt.
Lokalt menar du hela arabvärlden + lite till eller, det är inget konstigt eller ovanligt alls med denna konstruktion.
Citera
2020-01-09, 14:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Finns ju drönare med AI som har kapacitet nog att skjuta ned passagerarplan.

Det hade varit bättre om Iran sköt ner det då i stället för ett civilt flygplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in