Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
När det där planet försvann(från Malaysia va?) Så läste jag något om att piloten troligtvis hade stängt av transpondern men att det inte innebär att man försvinner helt. Det var något om att transpondern skickar signal till och från någon satellit och när den stängs av så skickas det inget från planet men satelliten skickar fortfarande signaler till planet som studsar tillbaka på något sätt. Dvs man kunde fortfarande följa planet men inte lika pålitligt och inte i realtid så att säga. Det var väl därför de kunde spåra att planet vänt och åkt mot Australien trots att signalen försvann rätt tidigt.
Det är vad jag minns men jag kan minnas fel
Korrekt, man har flera system.
Radartransponder som skickar information till flygplatsens radar när flygplatsen skickar en radarpuls till planet
ADS-B som är en radiokommunikation liknande AIS för båtar
ACARS som är en radiokommunikation för att sända meddelanden från flygplanet över viss status, fel od
Sedan kan man skicka "ACARS" över satellit också och det var så dom spårade MH370.
Eftersom allt utom satellit sänds via radio(VHF) vilket gör att man ej har full täckning över jorden som vi märkt så håller man på med att gå över till satellit och troligvis använda datakommunikation som på Internet(TCP/IP), på sikt så kan då allt bli live och på så sätt "ersätta" svarta lådor.