Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Lagtext ? Iran har skrivit under ICAO agreement så dom måste följa reglerna.

Det är en FN överenskommelse.
( Ungefär som Genevekonventionen )

Vill ett land bedriva flygtrafik med andra länder måste man följa
ICAO regulations. Om du inte följer bestämmelserna riskerar du uteslutning ur ICAO och då får
landets flygbolag inte flyga på andra länder och landets flygplatser " släcks ner" från dom globala
verktygen, tex du kan inte boka en flygbiljett till Tehran ( IKA )

Ja men visa exakt vart i annex 13 som detta står.
Citera
2020-01-09, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Semantik är inte föremål för diskussion, du förstod ju.
Nej det var inte semantik utan en otrolig skillnad och nej jag skulle inte förstått om jag inte visste.
Citera
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Ja men visa exakt vart i annex 13 som detta står.

ICAO är tjockare än en bibel med diverse tilläggsdokument.
Vad jag vet finns den inte på internet.
Citera
Medlem
Bakaxels avatar
Vilka är det egentligen som gått ut i detta tidiga skede (och direkt efter olyckans skeende) och sagt att olyckan beror på tekniskt fel? Det ukrainska flygbolaget, som jag förstod det som. Vilka mer? Det känns så orimligt att de skulle göra sådana uttalanden som det finns hög risk på att de får ta tillbaka sen. Det handlar ju om respekt för anhöriga och knasiga förhastade slutsatser att dra när olyckan skett i det mest oroliga området i världen just den dagen.

Jag är inte insatt i vare sig Irans eller USAs politik ännu mindre spänningen emellan dem men för mig ringer alla klockor när ett 3 år gammalt nyservat passagerarflygplan från Boeing 2 minuter från startbanan blir till ett fallande eldklot. Som verkar vara en samstämmig förvåning bland de experter som uttalat sig i TV. Vissa här inne har ju målat upp scenarion där det skulle vara en möjlighet men de flesta flygplanskunniga här verkar ställa sig lika skeptiska till detta.

För att inte ens tala om hur (bildligt talat) många fingrar som måste legat på avtryckare de senaste dagarna i Iran i och med upptrappningen i konflikten. Dock verkar det ju som att Iran givit USA kännedom om deras "hämnd" som ville framstå som proportionerlig genom att avfyra raketer mot deras baser men absolut inte bloda ned händerna till den grad att ett regelrätt krig skulle dra igång. För då är deras samhälle och ekonomi rökta. Så att detta nedskjutna planet skulle ingå i någon slags hämndaktion mot USA får man ju ändå hålla för osannolikt.

Det mesta pekar väl på ett misstag
Citera
Medlem
Tsarevitjs avatar
Sannolikheten för att planet sköts ned av det iranska luftförsvaret blir allt större. Iran hade några timmar innan skjutit robotar mot amerikanska baser i Irak. Troligen hade man därefter högsta beredskap för att kunna möta ett eventuellt amerikanskt motangrepp med flyg- och robotstridskrafter. I den spända situation som rådde tog man av misstag det ukrainska planet för ett fientligt objekt.

Någon olycka med liknande händelseförlopp har aldrig tidigare hänt med en Boeing 737.
Iran vägrar delge information från den s k svarta lådan till USA och Boeing. Nu hävdar man också att lådan är skadad och att information har förlorats. Detta är knappast troligt. Lådan är gjord för att tåla mycket stora påfrestningar. Från iranskt håll gör man nu allt för att mörka vad som hänt. Bara Ukraina får vara med i utredningen om olyckan. Man hoppas väl kunna dupera dessa personer om orsaken till katastrofen. Däremot skulle de aldrig kunna lura flygplanstillverkaren eller amerikanska myndigheter.
Citera
2020-01-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Enligt folk i tråden så är det de vanligaste flyget och då är det inte så konstigt att de också syns mest och de sker mer olyckor. De sker säkert mest olyckor med Volvo och vw i Sverige men det är inte för att de är sämre på vägen utan för att det troligtvis är de märken som de flesta kör.

Sedan har man dessutom ett eget val när man ska flyga. Vill du öka risken flyger du med de billigare bolaget typ Ukraine som kanske inte har samma resurser som ett annat bolag, då kan säkerheten få lida. Det är såklart mycket olika faktorer som spelar in vid en olycka, men genom att välja stabilare bolag har man iaf gjort sitt bästa att undvika incideter tänker jag.
Citera
2020-01-09, 10:37
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse.gote48
Ser ut som att hela planet är uppslukat av eld innan det kraschar. Kan ett motorhaveri verkligen orsaka detta?
Det svårt att avgöra från den här nattfilmen hur mycket det brinner.

Är det en perforerad läckande bränsletank vi ser?
Eller en rejält trasig motor som fortfarande får bränsle?

Citat:
Ursprungligen postat av bosse.gote48
Måste ju finnas en jäkla massa backventiler i bränslesystemet?
Vid motorbrand eller motorbortfall stänger man flera ventiler i bränsleledningarna för att inte mer bränsle ska komma fram till motorn.
Citera
2020-01-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Enligt bbc så var det 10 svenskar ombord... Snacka om förvirrande den svenska asylpolitiken är.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51044996
Jag skulle vilja påstå att det var 10 som reste på svenska pass. Detta innebär med tanke på att familjen Lindb*rg var fyra stycken varav troligen tre enbart har svenska pass och att Iranska medborgare (vilket alla som är födda i Iran är, eller alla som har en Iransk far är) inte tillåts resa in med andra pass än Iranska, borde innebära att alla de övriga sju svenska passen är för ensamkommande (en av dessa hade uppenbarligen Iranskt pass, hur denna då kunnat få asyl i Sverige förstår jag inte, så troligen inte utan det är snarare så att man anser att denna person inte går att utvisa). Då dessa knappast hunnit bli svenska medborgare än så är säkerligen de flesta av dessa så kallade främlingspass, detta kan diskuteras i denna tråden: (FB) Ensamkommande på semester dör i flygplanskraschen i Teheran
Citera
2020-01-09, 10:40
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Citat från airliners.net

"... Annex 13 to the Chicago Convention allows them (Boeing) to be involved in any of the following: aircraft was designed, manufactured, registered in, or operated by an airline from the USA. They do not lead the investigation unless the crash is in the US or unless by mutual consent of the place the crash occurred.

However, 5.18 of that Annex says that "the State of Manufacture shall ... be
entitled to appoint an accredited representative to participate in the investigation.
"

The NTSB wouldn't be able to control the course of the investigation, but they can absolutely have the legal right to participate in ways like visiting the scene of the crash and receiving updates on the investigation."
Citera
2020-01-09, 10:41
Medlem
Citat:

https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/an13_cons-11th_edition.pdf
Citera
2020-01-09, 10:43
Bannlyst
Citat:
Lagtext ? Iran har skrivit under ICAO agreement så dom måste följa reglerna.

Det är en FN överenskommelse.
( Ungefär som Genevekonventionen )

Vill ett land bedriva flygtrafik med andra länder måste man följa
ICAO regulations. Om du inte följer bestämmelserna riskerar du uteslutning ur ICAO och då får
landets flygbolag inte flyga på andra länder och landets flygplatser " släcks ner" från dom globala
verktygen, tex du kan inte boka en flygbiljett till Tehran ( IKA )
Utan att vara expert på området så skulle jag nog vilja gissa att ICAO är att se som rekommendationer, inga lagar.

Länder som tex USA skulle aldrig måla in sig i ett hörn som förhindrar dom att göra vad dom vill.

Vi har samma sak med transpondrar både inom flyg och marint, inga lagar annat än när man kommer in på respektive länders territorium.

Vill två länder flyga mellan varandra så kan dom säkerligen göra det ur dom vill, sedan kan andra bli sura men inte mer än så, likväl som konventioner, det finns inga världsliga lagar förutom USA sanktioner möjligen
Citera
2020-01-09, 10:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mreapoe
Slutar aldrig att förvånas över den nya generationens journalister som uppenbarligen inte lärt sig skriva eller sålla vilka nyheter som är intressanta och framför allt hur man skriver om dem.

"Piloterna ropade aldrig på hjälp....." nä, det brukar de inte göra däremot ska de försöka hinna säga Mayday och vad problemet är.... men ropa på hjälp???!!!!!

Å så då det här med invandrare eller inte..... först skriver man att det är 17 svenskar ombord och att det är familjer.... när man senare på eftermiddagen orkat ta sig en titt på passagerarlistan och sett namnet Lindberg ja då ändras rubiken till "svenska barn bland de döda" underförstått att det bland de 17 de redan rapporterat om finns de som är lite mer "svenska" än andra.

För övrigt undrar jag om det är någon mer än jag som uppmärksammat att det under gårdagen rapporterades i några medier att "...två personer som skulle varit med på planet gick aldrig ombord...". Vad står det för`? Hade de checkat in men struntat i att borda planet? I så fall fanns det väl skit i deras incheckade bagage kan man misstänka. Eller betyder det att dessa två personer aldrig ens checkat in?

I Sverige och många andra länder får inte flygplan skickas iväg där en passagerares bagage är incheckat men inte personen är på planet. Det bör vara samma regler i Iran och Ukraina men man vet ju aldrig.
Om en person som checkat in bagaget inte boardar planet så måste personen väska tas ur. Lite pyssel då man är tvungen att lasta om planet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in