Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 09:55
Medlem
Från https://aviation-safety.net/
A video, supposedly of flight 752, show an aircraft that appears to be on fire descending across the night sky and impacting the ground. CAO Iran released a.o. the following preliminary information:
- After takeoff the flight was cleared to climb and instructed to contact Mehrabad ATC
- Radar contact was lost at 8000 feet
- Crash occurred at 06:18
- Impact occurred in a park and the aircraft disintegrated along a forward trajectory
- An eyewitness on the ground and another flight crew reported a fire on the airctaft
- The direction of ground impact indicates that the plane was on its way back to the airport
- CVR and FDR have been found; outer casing has impact and fire damage
- CAO Iran sent formal notification per ICAO Annex 13 to Ukraine (country of registration), USA (country of manufacture), Sweden and Canada (passengers of those countries were on board)
- CAO Iran invited per ICAO Annex 13 the authorities of these countries as party in the investigation
- A special working group on the investigation team will focus on explosives
Citera
2020-01-09, 09:57
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mreapoe
Slutar aldrig att förvånas över den nya generationens journalister som uppenbarligen inte lärt sig skriva eller sålla vilka nyheter som är intressanta och framför allt hur man skriver om dem.

"Piloterna ropade aldrig på hjälp....." nä, det brukar de inte göra däremot ska de försöka hinna säga Mayday och vad problemet är.... men ropa på hjälp???!!!!!

Å så då det här med invandrare eller inte..... först skriver man att det är 17 svenskar ombord och att det är familjer.... när man senare på eftermiddagen orkat ta sig en titt på passagerarlistan och sett namnet Lindberg ja då ändras rubiken till "svenska barn bland de döda" underförstått att det bland de 17 de redan rapporterat om finns de som är lite mer "svenska" än andra.

För övrigt undrar jag om det är någon mer än jag som uppmärksammat att det under gårdagen rapporterades i några medier att "...två personer som skulle varit med på planet gick aldrig ombord...". Vad står det för`? Hade de checkat in men struntat i att borda planet? I så fall fanns det väl skit i deras incheckade bagage kan man misstänka. Eller betyder det att dessa två personer aldrig ens checkat in?

Håller med dig ang. journalisters brist på kompetens! Det är skrämmande då det är "vanligt" folks enda källa.

Vad gäller de två passagerare som aldrig boardade så tror jag inte man vet huruvida de var incheckade eller inte. I alla lägen gäller dock att incheckat bagage då lyfts av planet, varit med om detta multipla ggr.

En kanske dum fråga då jag inte är insatt i teknologin men borde det inte vara relativt lätt att se en eventuell missil på satellitbilder/livesatellit/radar..?? USA och Ryssland har väl teniken som krävs för att scanna hela jordklotet i realtid?
Citera
2020-01-09, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta hade jag missat. Det bör innebära att de är incheckade men inte stigit ombord. Det kan ju ha varit därför som planet var försenat, dvs att bagaget skulle lastas av först.
Flygplan förvandlas inte till eldklot därför att en motor går sönder; möjligen börjar motorn brinna men inte mer.
Eldklot bildas när man träffas av något som exploderar. Eller kanske något som fanns i bagageutrymmet och som inte lastades av trots att passagerarna inte dök upp.

Men än så länge är det bara spekulation. Tekniskt fel låter lite diffust och i kontext av de filmbilder man sett så är det heller inte mitt huvud-scenario.
Citera
2020-01-09, 09:58
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Det ser väl korrekt ut? Planet kom från vänster och mot höger, om planet kom i en böj till kraschplatsen så stämmer väl detta?

Allt hänger på hur planet betedde sig precis på slutet då det väjde tillbaka i slutet av filmen, men det kan ju ha berott på att ena vingen helt tappade bärkraft.

Om vi säger att elden startade vid last transponder position på kartan och planet svänger höger mot final position så bör väl planet komma från höger på filmen om inte planet flyger "bakom" filmaren i en vidare sväng eller tänker jag helt galet nu? Jag har inte fått i mig min morgonkaffe än så jag är lite vimsig
Citera
2020-01-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Är du efterbliven?
Om nån checkar in bagage men inte boardar kommer bagaget att lastas av innan planet lyfter.

Med tanke på hur dålig "framkomlighet" det är på PostNord numera dristar jag mig till att tro att det inte är så noga med det i Iran.
Citera
2020-01-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om vi säger att elden startade vid last transponder position på kartan och planet svänger höger mot final position så bör väl planet komma från höger på filmen om inte planet flyger "bakom" filmaren i en vidare sväng eller tänker jag helt galet nu? Jag har inte fått i mig min morgonkaffe än så jag är lite vimsig
Men planet svänger ju runt i en båge runt filmaren. Man gör inte så lätt 90-graderssvängar med ett stort flygplan (70 grader i detta fallet)
Citera
2020-01-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Flygplan förvandlas inte till eldklot därför att en motor går sönder; möjligen börjar motorn brinna men inte mer.
Eldklot bildas när man träffas av något som exploderar. Eller kanske något som fanns i bagageutrymmet och som inte lastades av trots att passagerarna inte dök upp.

Men än så länge är det bara spekulation. Tekniskt fel låter lite diffust och i kontext av de filmbilder man sett så är det heller inte mitt huvud-scenario.
Precis, varför skulle planets transponders sluta fungera mm pga en brand i en motor? Måste varit något annat. Möjligen om elen slogs ut av det som sedan ledde till en brand i en motor...
Citera
2020-01-09, 10:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Iran ser ut att följa ICAO Annex 13 exakt som vi beskrev igår.

USA inbjudna som state of manufacturer samt state of design, Ukraina som state of registry och state of operatör. Sverige, Canada, mht flertalet imkomna ombord osv.

Citat:
www.cao.ir/news/organizatioal/detail?public_content=27450&title=گزارش-اوليه-بررسي-سانحه--پرواز-752--شرکت-هواپيمايي-اکرايني-منتشر-شد

Google translate hjälper den som inte är bevandrad i språket:

Citat:
Abedzadeh fortsatte: Inledande anmälan gavs Ukraina som registreringsland för flygplanet, Förenta staterna som tillverkare, Sverige och Kanada som kandidatländer vars medborgare var i flygplanet, och Ukraina begärde att vara involverade i olycksöversynen.
Citera
2020-01-09, 10:05
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Men planet svänger ju runt i en båge runt filmaren. Man gör inte så lätt 90-graderssvängar med ett stort flygplan (70 grader i detta fallet)

Alternativt att det är så skadat att svängen och dykningen sker av sig självt. Jag lutar i vart fall åt den tesen.
Citera
2020-01-09, 10:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Nej så klart men jag tror inte det behöver vara så skarp sväng för att hamna där. Kartan lurar en något och det ser ut som att skulle behövas göras en tvärsväng men avstånden är nog större än vad man tror. Jag utgår bara ifrån andra plans rörelser från flightradar från samma flygplats. Det är ju en väldigt stor flygplats men på kartan ser den väldigt liten ut så avstånden är rätt stora
Citera
2020-01-09, 10:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Enligt bbc så var det 10 svenskar ombord... Snacka om förvirrande den svenska asylpolitiken är.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51044996

Citat:
Who was on board?
Among the victims were 82 Iranians, 63 Canadians, 11 Ukrainians including all nine crew, 10 Swedes, four Afghans, three Britons and three Germans, Ukrainian Foreign Minister Vadym Prystaiko said. Fifteen of the dead were children.

But the German government later said "we currently have no knowledge that German citizens are among the victims of the plane crash in Iran".
Citera
2020-01-09, 10:28
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Vart är lagtexten som säger att Iran måste skicka lådan till USA?

Lagtext ? Iran har skrivit under ICAO agreement så dom måste följa reglerna.

Det är en FN överenskommelse.
( Ungefär som Genevekonventionen )

Vill ett land bedriva flygtrafik med andra länder måste man följa
ICAO regulations. Om du inte följer bestämmelserna riskerar du uteslutning ur ICAO och då får
landets flygbolag inte flyga på andra länder och landets flygplatser " släcks ner" från dom globala
verktygen, tex du kan inte boka en flygbiljett till Tehran ( IKA )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in