Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annahoj99
Minst 17 av dem omkomna var svenska medborgare som har släkt och vänner i Sverige.
Varför ser vi inte vår statsminister gå ut och beklaga och hålla en tyst minut eller liknande?
Har han ens kommenterat olyckan?
Nej,
10 st reste på svenska pass, ytterligare 7 st på Iranska pass. Svenska pass innebär dessutom inte att de var svenska medborgare. Gissningsvis så var under 10 st svenska medborgare. Familjen Lindb*rg (4st) var definitivt svenska medborgare. De åtta ensamkommande var knappast svenska medborgare ännu, däremot så hade nog de flesta av dessa PUT. Tre av de som bodde i Sverige var flyktingar från Iran som inte hade svenska pass (läkare och farmaceptstuderande, samt deras 15-åriga dotter).
Citera
2020-01-09, 09:03
Bannlyst
En film som verkar visa när den krashar mot marken, man ser även en kort blixt innan vilket kan vara en kraftledning som man träffar.

https://twitter.com/heshmatalavi/status ... 56610?s=21
Citera
2020-01-09, 09:05
Medlem
Antagligen ryssarnas målsökande luftvärn som skjutit ner planet, precis som i ukraina.
Citera
2020-01-09, 09:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag hade flikar öppna från igår då jag läste tråden. Flikar med bilder på krasch-delar.
Kollar bilder idag och ser att den ena har försvunnit ur tråden så jag har ingen källa eller bakgrund kvar till bilden, men det är en missil-rest, bilden är från bilddump.se och kommer ifrån delen av tråden som gissar vilken sorts missil det är.

Har ngn bakgrund till denna bild så vi kan bekräfta eller avslå den?

http://www.bilddump.se/bilder/20200108202310-185.113.98.141.jpg
Citera
2020-01-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse.gote48
Ser ut som att hela planet är uppslukat av eld innan det kraschar. Kan ett motorhaveri verkligen orsaka detta?

Måste ju finnas en jäkla massa backventiler i bränslesystemet?
Ja, om det är ett fel på planet som orsakade olyckan så har inte säkerhetssystemen fungerat som de skall göra. Ett motorfel skall inte kunna ta ned ett plan på detta sätt. Detta innebär i så fall ytterligare problem för Boeing. Det är i detta läge man bli lite misstänksam rörande att Iran (militären) kan ha gjort något som fått planet att störta, kanske apterat något på planet innan start? Att jävlas med Boeing är något av det effektivaste Iran kan göra i detta läge när Boeing redan har problem efter MAX-olyckorna...
Citera
2020-01-09, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Antagligen ryssarnas målsökande luftvärn som skjutit ner planet, precis som i ukraina.
Nej så är det inte, däremot kan det vara rysktillverkat luftvärn.
Citera
2020-01-09, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag hade flikar öppna från igår då jag läste tråden. Flikar med bilder på krasch-delar.
Kollar bilder idag och ser att den ena har försvunnit ur tråden så jag har ingen källa eller bakgrund kvar till bilden, men det är en missil-rest, bilden är från bilddump.se och kommer ifrån delen av tråden som gissar vilken sorts missil det är.

Har ngn bakgrund till denna bild så vi kan bekräfta eller avslå den?

http://www.bilddump.se/bilder/20200108202310-185.113.98.141.jpg
Jag la in den under kvällen igår, den kommer från en SA-15 missil och Iran har en hemlig raketbas som jag också nämnt i tråden på den plats där planet krashade, Malard heter staden.

Läs tråden så att inte allt börjar om hela tiden.
Citera
2020-01-09, 09:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nej amerikanarna har inte medvetet kraschat planet. Det börjar se mörkt ut för Boeing.
Nej j, det är ju iranierna, naturligtvis. Det skedde på iransk mark, inom god träffmån från flygvapnets bas. Thå timmar efter att de skickat iväg missiler över amerikanska mål i Iran.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-01-09 kl. 09:27.
Citera
2020-01-09, 09:11
Medlem
Enligt aftonbladet så hade planet börjat att vända:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPpByL/piloterna-ropade-aldrig-pa-hjalp

Har dock svårt att tro det då man måste be om lov för att kunna vända tillbaka - vilket inte skett. Det låter som en efterhandskonstruktion.
Citera
2020-01-09, 09:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag la in den under kvällen igår, den kommer från en SA-15 missil och Iran har en hemlig raketbas som jag också nämnt i tråden på den plats där planet krashade, Malard heter staden.

Läs tråden så att inte allt börjar om hela tiden.
Ja jag LÄSER ju tråden. Vad jag vill veta är bildens relevans till kraschen, naturligtvis!
Var lite hjälpsam nu. (Sökfunktionen är totalt kass)
Citera
2020-01-09, 09:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt aftonbladet så hade planet börjat att vända:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPpByL/piloterna-ropade-aldrig-pa-hjalp

Har dock svårt att tro det då man måste be om lov för att kunna vända tillbaka - vilket inte skett. Det låter som en efterhandskonstruktion.
Börjat spirala okontrollerbart, menar de kanske. Planet var ett brinnande eldklot på väg ner.
Citera
2020-01-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Vad menar du exakt? Att de rest med någon annans pass eller?
Enligt polisen krävs det att man är svensk medborgare för att kunna få ett pass. Som jag förstått det hela så kan man ändå få svenskt pass under vissa förhållanden även utan svenskt medborgarskap. Har dock inte hittat vad som gäller för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in