Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 23:47
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
CNN har en artikel där flygbolaget till det störtade planet går ut och säger att det är osannolikt att planet skulle ha gjort det på grund av tekniskt fel. Planet var nytt och i gott skick, piloterna hade lång erfarenhet och Irans flygplats är så pass bra lokaliserad att den avänds för att träna nya piloter att lär sig landa och lyfta.

https://edition.cnn.com/middleeast/live-news/iran-plane-crash-live-intl-hnk/index.html
Men sluta sprid fejk news och lär dig läsa engelska.

Vad flygbolaget säger är att det är osannolikt att det har varit ett mänskligt fel av piloterna som orsakat kraschen.
Citera
2020-01-08, 23:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
1) Jag skulle inte bli speciellt förvånad om det är fake.

2) Jag skulle bli rätt förvånad om det är exakt samma ställe. Det är rimligt att den delen ligger i närheten av där roboten exploderade. Enda andra möjligheten är ytterst långsökt, spetsen fastnar i flygplanet och följer med, utan att på något direkt sätt krökas eller skadas.

Det finns twitterinlägg som säger att den är hittad cirka 5km ifrån nedslagsplatsen på en bondes tomt, det låter som det passar in i storyn i vart fall.

Den ligger naturligtvis inte nära planet, 5 km som nämns i samband med bilden är rimligt.

Det som är intressant är dock att marken ser så lika ut, samma typ av gräs, växtlighet, grus, lite skräp och samma typ av tegelsten ungefär. Så den kan mycket väl vara från samma område sydväst om Teheran. Samma väder, ljusförhållanden också.
Citera
2020-01-08, 23:48
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Jag tror de absolut första var svarta, av en anledning som man sedan övergav och valde "lätt att se" före. Black box är dock bara ett öknamn eller det media använder.
De heter CVR, FDR eller VFDR (det vet du säkert, men för tråden).

Gissar på att svarta lådor i själva verket är gröna, vilket är den lättaste färgen att se.

Har detta att göra med turbulensen i kamelregionen nu?
Citera
2020-01-08, 23:48
Medlem
frdks avatar
Citat:
2) Jag skulle bli rätt förvånad om det är exakt samma ställe. Det är rimligt att den delen ligger i närheten av där roboten exploderade. Enda andra möjligheten är ytterst långsökt, spetsen fastnar i flygplanet och följer med, utan att på något direkt sätt krökas eller skadas.

Stridsspetsar är bygda för att penetrera pansar och husväggar, de gör såklart ingen skada om den smäller på utsidan. Kolfibern på moderna flygplan är obefintligt för en sån pjäs att blåsa igenom.
De exploderar från kroppen till, där laddningen sitter placerad, så att raketens huvudet är kvar är rätt rimligt, är den starkaste delen och skickades nog iväg av smällen en bra bit därifrån.. 5km är rätt rimligt med tanke på vilken låg höjd de låg på.
Senast redigerad av frdk 2020-01-08 kl. 23:55.
Citera
2020-01-08, 23:50
Bannlyst
Citat:
Jag tror de absolut första var svarta, av en anledning som man sedan övergav och valde "lätt att se" före. Black box är dock bara ett öknamn eller det media använder.
De heter CVR, FDR eller VFDR (det vet du säkert, men för tråden).

Den kallas nog Black box eftersom när man har en enhet som vi inte bryr oss om hur den fungera utan den bara gör sitt jobb nör den får ström så kallas den för black box ofta, en sorts "fire and forget" pryl.

Finns tom en firma som heter det och dom pysslar med datakonverteringsutrustning.
https://www.blackbox.com/en-ca/store/product/detail/universal-rs-232-to-rs-422-485-bidirectional-converter/ic820a
Senast redigerad av kuluser 2020-01-08 kl. 23:55.
Citera
2020-01-08, 23:53
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Nej.
Man ser ju tydligt att det sker en explosion.
Är det bekräftat att det var så det gick till?

Och ta inte det jag säger på fel sätt, att fulspel är inblandat känns inte alls osannolik från det lilla som jag vet.
Vid den höjden så har både flaps och landningsställ fällts in, det är omöjligt att detta skedde som filmen visade. Ett flygplan beter sig inte på det sättet helt enkelt. En pilotelev hade till och med lyckats kraschlanda planet på en öppen yta.
Citera
2020-01-08, 23:55
Medlem
Silverhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Gissar på att svarta lådor i själva verket är gröna, vilket är den lättaste färgen att se.

Jag kommenterade att Boeing och den franska motortillverkaren, vill ha boxen men Iran vägrar.
Klart att man frågar sig varför......
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flygexpert-risk-att-boeing-inte-kan-delta-i-utredningen
https://aviatech.ee/fdr-cvr
Citera
2020-01-08, 23:56
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
Jag kommenterade att Boeing och den franska motortillverkaren, vill ha boxen men Iran vägrar.
Klart att man frågar sig varför......
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flygexpert-risk-att-boeing-inte-kan-delta-i-utredningen
https://aviatech.ee/fdr-cvr
Bomb ombord gissar jag på, är rätt säker på att jag har rätt också.
Citera
2020-01-08, 23:58
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Bilden på 9K330 Tor spetsen växer lite känner jag. Känns inte photoshoppad, och känns inte som att någon bara skulle sitta på en tidigare inte publicerad bild med samma markstruktur i liknande årstid och ljusförhållanden och påpassligt trolla nätet med den bara för att.
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren

Är grönt lättast att se? Var vänlig att notera att ett eftersök inte är ett optikerbesök...

Jag gissar att svarta lådor är orange då detta är etablerad fakta. Jag gissar även att de kallas svarta då de har med tragedier att göra. Att du gissar att lådorna är gröna, ja det är väl för att du är dum i huvudet?
Citera
Medlem
Klart iranierna gör allt just nu för att kunna skylla på US and the A.

Länge leve Trump!!
Citera
2020-01-08, 23:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den ligger naturligtvis inte nära planet, 5 km som nämns i samband med bilden är rimligt.

Det som är intressant är dock att marken ser så lika ut, samma typ av gräs, växtlighet, grus, lite skräp och samma typ av tegelsten ungefär. Så den kan mycket väl vara från samma område sydväst om Teheran. Samma väder, ljusförhållanden också.

Vore intressant att veta vilken ände som är tyngst, toppen eller botten, ser ut att ha grävt ner sig en aning i botten, är den delen tyngst stämmer det bra att botten tog mark först och skar ner lite snyggt i grus och växter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in