Citat:
Ursprungligen postat av
299792458
Hon sager hon såg någon joxa (jobba) med den liggande mannen innan hon kom fram till den liggande mannen.
Anna Hage: "I samband med att Anna steg ur bilen såg hon också en kvinna som stod intill den liggande mannen. Vidare fanns där en yngling som uppehöll sig vid mannens huvud, de båda iakttagna höll på att "joxa" med den liggande mannen." (FUP 227)
Javisst, men om den personen var SG borde han ha varit där före henne, och det stämmer inte med hennes slutgiltiga uppfattning att hon var allra först på plats.
Det allra första förhöret 86 03 01 kl 00.15.
När hon kom fram till mannen som ligger på gångbanan såg hon att han blödde ur munnen och näsan, En kvinna stod brevid mannen och en man - Y - satt nedhukad vid den skadades huvud.
Länstidningen Södertälje 86 03 02:
”Vi var på väg till centralen där min bror skulle hämta mig, när jag såg en man på gatan. En kvinna och en ung man hukade sig ner över honom, och jag förstod att det hänt något alldeles nyligen. När vi svängde runt såg jag att en man sprang iväg in på en sidogata.”
Det andra förhöret 86 03 03:
”I samband med att Anna steg ur bilen såg hon också en kvinna som stod intill den liggande mannen. Vidare fanns där också en yngling som uppehöll sig vid mannens huvud. De båda iakttagna höll på att ”joxa” med den liggande mannen, Ynglingen vid den liggande mannens huvud var iklädd en mellanblå midjejacka, typ dunjacka och jeans. Han hade smalt ansikte och var mörkhårig.”
Alla dessa tre tidigaste vittnesberättelser avfärdar hon sedan som missuppfattningar från förhörsledare och journalisten, och det jag inte begriper är hur hon kunnat bli felciterad på samma sätt tre gånger i rad under tre dagar.
Varför vill hon vara först?
Kanske hände något efter telefonsamtalet med Stefan som av begriplig anledning inte vill figurera som den som var först på platsen?
Om de haft ett telefonsamtal efter 86 03 05 och kommit överens om en gemensam historia som
inte stämmer med verkligheten är det illa.
Var hon först eller inte?
Vem eller vilka vände - från vilket läge - till vilket läge osv...
Att krinsp Bäckström gav Stefan numret till Anna på hennes begäran kan ha fått konsekvenser.
(Vid förhöret överlämnas tnr till Hage på hennes begäran)
Stefan uppfattar jag som en person som inte vill vara offentlig, eller framhäva sin roll, som f.ö var alldeles förnämlig, men om de därför snickrat ihop en gemensam historia som avviker från verkligheten så kan det ju ha blivit fel hela vägen.
Inte för mordgåtans svar, men för bilden av som hänt på mordplatsen.
Jag spekulerar, men tycker att jag faktiskt har hittat en möjlig logisk förklaring.