Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Vad säger UD/”res”myndigheter om att resa dit? Nu när Det har blivit problem i Iran, mellan USA..

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/iran---avradan/
Citat:
Iran
Uppdaterad 20 februari 2015

Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tillsvidare från icke nödvändiga resor till provinsen Sistan-Baluchistan.

Ursprungligt beslut om avrådan togs den 7 augusti 2012. Avrådan gäller tills vidare.

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/irak---avradan/
Citat:
Irak
Publicerad 07 januari 2020

Med anledning av förändringar i säkerhetsläget har UD den 7 januari 2020 beslutat om att ändra avrådan för Irak. Följande avrådan gäller:

Med anledning av säkerhetsläget avråder UD från alla resor till Irak förutom till provinserna Dahuk, Arbil och Sulaymaniyah i den kurdiska regionen i Irak. Avrådan gäller tills vidare.

Alltså inga förändringar för Iran än.
Citera
2020-01-08, 19:10
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Låter än mer otroligt. Att iransk militär inte skulle kunna skilja på ett passagerarplan som lyft någon mil bort och det amerikanska luftvapnet tycker inte jag känns troligt. Det skulle isf öppna för några jäkla svarthåriga miliser som har fått tag på stora leksaker.

Liknande har ju inträffat tidigare.

En annan tanke, medan jag sitter med foliehatten på, tänk om det är en false flag operation i syfte att få Iran skyldiga till olyckan?
Citera
2020-01-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Nån som vet hur typ Iran har det med Utbildningar som Piloter? Är det som körkorten manjana frukostpaketet?
Likaså deras mekaniker? Vet deras bilar och maskiner är inga skönheter? Och lika så inte många högskolepoäng den kulturen samlar ihop per år! Har de ens nått nobelpris eller så?

Ger mig fan på flygmeckarna missat nått med motorerna.....
Fyfan kan man få se Id på piloter innan man lyfter så de kan intyga de är från norden iaf?

Läste att deras mekaniker skulle vara ovanligt duktiga! Så jag antar att piloterna har höga betyg med.
Men vad vet man, va iallafall nån svensk flyg expert som sa det i aftonhoran.
Citera
2020-01-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Nu var det ju ukrainska piloter som flög.

Dom är kända festa rätt hårt. Pilot eller mekanikermiss helt klart...... Fan ska inte en rutinerad pilot kunna vända och landa med en motor?
Ifs är det uppstart och stigning är det kanske lönlöst? Nån som vet det går köra med en motor minder och vända?
Citera
2020-01-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Snälla var lite mer seriös?

Radarsignaturen på ett civilt Boeing jämfört med en kryssningsmissil som amerikanarna använder är extremt olika. JASSM som användes i anfallet mot Syrien har extremt liten radarsignatur. Ett Boeing plan ser du nog ganska lätt.

Iran må kanske inte vara i samma liga som USA men de är inga småterrorister eller någon utbrytarstat som bara "råkar" skjuta ner ett civilt plan som dessutom lyfter från Teheran. Det är extremt osannolikt att de av misstag skjutit ner ett civilt plan.

I Ukraina t.ex kan det varit ett misstag då man skjutit ner flertal militära transportplan tidigare som har likadan radarsignatur som ett civilt Boeing.

Har Iran skjutit ner det så har man gjort det av en anledning och inte av misstag.

Det kan vara så att iran slog på sitt automatiska luftvärn då de påbörjade sin attack. Att detta sedan skjuter ner ett passagerarplan kan bero på att IFF transpondern sluta fungera. Isåfall kategoriserar irans LV-system detta som oidentifierat och skjuter automatiskt ner hotet. Pinsamt för iran såklart men de är sannolikt livrädda. Gick ju direkt ut och hävdade motorhaveri vilket är onormalt innan utredningen ens påbörjats.
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Det som talar för att planet sköts ner är att denna incident skedde i samband med high alert för flyganfall i Iran. Det som talar emot är att det skedde direkt efter start i Teheran, ungefär som att de inte förväntat sig att han skulle lyfta.

Mig veterligen har inte ett ”mekaniskt fel” genererat en brand och försatt ett modernt flygplan i störtdykning någonsin tidigare så det hela är så jävla suspekt.

Det ena talar emot det andra och vice versa.

Jag undrar vad som var lastat ombord... Sprängmedel?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Tror att han syftade på nervösa iranier som efter att ha attackerat amerikanskt mål misstog passagerarplanet för amerikansk vedergällning.
Luftrummet är väl inte det säkraste just nu i de trakterna kan man tänka sig.

Tack, ja det var givetvis precis vad jag menade. Jag skulle säga att det är ett extremt troligt scenario.

Hela världen spekulerar i detta, Ukraina har dragit tillbaka sin kommentar om att "planet inte blev nedskjutet" till att man inte vet något om orsaken.

I och med att så många spekulerar i detta, så skulle väl Iran vilja ge svarta lådan och all info till varenda kotte som vill höra något, om det inte var så, eller hur?
Då blir det ju liiiiite misstänkt att de säger att de inte kommer att lämna ut någon info.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Liknande har ju inträffat tidigare.

En annan tanke, medan jag sitter med foliehatten på, tänk om det är en false flag operation i syfte att få Iran skyldiga till olyckan?

Inte direkt ofta att passagerarplan skjuts ned av ett lands militär. Miliser som skjuter mot plan och helis har man ju läst om något oftare.

Jag var ganska tidigt inne på att alternativ två kunde varit Mossad med sabotage mot planet. Men håller mig än så länge till en olycka.
Citera
2020-01-08, 19:14
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Jag blir så ledsen när jag ser bilder på den här vackra familjen. Stackars alla offer i den här katastrofen som upplevde den här hemska kraschen. Hoppas de tappade medvetandet fort.
Citera
2020-01-08, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du behöver inte nedvärdera mig i brist på egna argument, tillför inte diskussionen något.

Inte många rätt säger du, men bemöter inte i sak.

Man sänder inte ett mayday för att i första hand få hjälp med flygplanet, syftet är i första hand att deklarera nöd och beredas ett handlingsutrymme så att saken inte förvärras.

Ett mayday berättar för flygledningen att man är i nöd, trafikledning håller undan annan trafik om det behövs. Räddningsresurser larmas osv.

Ja, ett ynka mayday kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

I det här fallet har inget mayday meddelats såvitt vi känner till, och är det så att det inte skedde är det en faktor att räkna med då det finns en orsak.
Ropa mayday gör man möjligen när man fått koll på läget annars är det ingen mening.

Läs denna länk så kommer du upp på banan lite kanske.
https://www.pea.com/blog/posts/6-pilot-rules-that-everyone-should-live-by/
Citera
2020-01-08, 19:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Nån som vet hur typ Iran har det med Utbildningar som Piloter? Är det som körkorten manjana frukostpaketet?
Likaså deras mekaniker? Vet deras bilar och maskiner är inga skönheter? Och lika så inte många högskolepoäng den kulturen samlar ihop per år! Har de ens nått nobelpris eller så?

Ger mig fan på flygmeckarna missat nått med motorerna.....

Osedvanligt rörig tråd.

Flygplanet var inte Iranskt. Det var Ukrainskt.

Citat:
Captain Volodymyr Gaponenko (11600 hours on Boeing 737aircraft including 5500 hours as captain);
Instructor pilot Oleksiy Naumkin (12000 hours on Boeing 737 aircraft including 6600 hours as captain);
First officer Serhii Khomenko (7600 hours on Boeing 737 aircraft).

Jag tror inte besättningen gjorde fel, och jag tror inte det var fel på flygplanet.
Citera
2020-01-08, 19:16
Medlem
Vindpinads avatar
Boeing 737-serien igen alltså. Att detta händer just nu efter allt käbbel mellan USA/Israel och Iran är förstås lite misstänksamt. Kärran var bara 3,5 år gammal.

Några tänkbara scenarion:

1. Olyckan orsakades av ett tekniskt fel = Inte bra för Boeing.
2. Nojjiga iranska luftvärnstrupper sköt ner planet av misstag i tron att det var israeler eller amerikaner på väg att bomba mål i Teheran. Eller så tog fiendeplan skydd bakom civilplanet efter att dom blivit upptäckta av iransk radar och missil var på väg?
3. Beväpnade inhemsk grupp understödd av USA/Israel sköt ned planet från marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in