Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 18:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det verkar vara ca var 10:e sekund. Det var ca 1500 meter upp när signalen försvann, så det verkar osannolikt att det skulle krascha från den höjden inom 10 sekunder, om det inte mer eller mindre vänder rakt ner i backen 90%.

Tänk på att det också hade en normal stigning uppåt (ca 10 meter/sekund) när det "försvann". Det skulle ta flera sekunder bara att förändra den rörelsen till nedåt.

Då är ju frågan vad som fick signalen att försvinna? Knappast en SAM eller en missil gissar jag? Då blir man isf konspiratorisk och får anta att Iran blockerat signalen med vilje.
Citera
2020-01-08, 18:36
Medlem
Marcens avatar
Misstänkt timing, flygplan störtar inte särskilt ofta. En bomb på planet, är min gissning. Någon milis eller grupp som gärna vill ha ett krig.
Citera
2020-01-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Precis, det är den uppfattningen jag också fått. Då känns det märkligt att planet skjutits fler km därifrån, såvida man inte hittar vrakdelar där senare.

För det fungerar ju så om man skjuter en missil mot ett flygplan exploderar det direkt uppe i luften. Det har du ju sett i Die Hard. 2.
Citera
2020-01-08, 18:39
Medlem
Citat:
Det finns ju nästan en hel vinge kvar bl.a.

https://pbs.twimg.com/media/ENwTtmFXsAU9HG5?format=jpg&name=900x900

Tycker du det där ser ut som en vinge? Ren gissning så är det stjärtfenan, s.k. vertikal stabilisator. Kan ju ha fel, men det tycker i alla fall jag. Vänstra delens och dess "rakhet" tycker jag talar för den vertikala stabilisatorn.
Citera
2020-01-08, 18:40
Medlem
Citat:
Det finns ju nästan en hel vinge kvar bl.a.

https://pbs.twimg.com/media/ENwTtmFXsAU9HG5?format=jpg&name=900x900

Det där är ingen vinge, det är rodret/stjärtfenan. Den delen brukar ofta klara sig väldigt bra vid haverier.
Citera
2020-01-08, 18:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Det verkar vara ca var 10:e sekund. Det var ca 1500 meter upp när signalen försvann, så det verkar osannolikt att det skulle krascha från den höjden inom 10 sekunder, om det inte mer eller mindre vänder rakt ner i backen 90%.

Tänk på att det också hade en normal stigning uppåt (ca 10 meter/sekund) när det "försvann". Det skulle ta flera sekunder bara att förändra den rörelsen till nedåt.

Dina övriga frågor:
- Platsen där planet försvann från radarn är ca 18 kilometer från flygplatsen
- Det hade flugit i ca 2.5 minuter
- Flygbanan fram till dess såg helt normal ut

Ett plan som flyger 18km från en flygplats, bort från den känns som ett märkligt mål att skjuta ner med flit eller oavsiktligt. Vad skulle finnas för intressant i den riktningen?
Citera
2020-01-08, 18:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Då är ju frågan vad som fick signalen att försvinna? Knappast en SAM eller en missil gissar jag? Då blir man isf konspiratorisk och får anta att Iran blockerat signalen med vilje.

En missil gör ju just det. Slår ut alla system direkt, planet blir i princip ett brinnande eldklot i luften. Däremot, när det gäller ett stort passagerarplan så behöver det inte bli så att det separeras i flera delar i luften, det kan fortfarande vara i (princip) i ett stycke på väg ner mot marken.
Citera
Bannlyst
Jag gråter blod när jag ser alla landsmän som omkommit i denna hemska olycka.

Men olyckor händer och kann man inte förhindra.

Vilken Tragik att man åker på en skön semseter och Sedan avlider när man är på väg hem till sverige.

Landssorg måste utlysas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Misstänkt timing, flygplan störtar inte särskilt ofta. En bomb på planet, är min gissning. Någon milis eller grupp som gärna vill ha ett krig.

Mja, flygplan störtar ganska ofta i Iran. Sen 1980 har det inträffat 32 större olyckor så frekvensen är inte obetydlig.

(se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Iranian_aviation_accidents_and_incidents )
Senast redigerad av EnricoP 2020-01-08 kl. 19:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Tycker du det där ser ut som en vinge? Ren gissning så är det stjärtfenan, s.k. vertikal stabilisator. Kan ju ha fel, men det tycker i alla fall jag. Vänstra delens och dess "rakhet" tycker jag talar för den vertikala stabilisatorn.

Nej, du har rätt. Ukraine International Airlines målar inte sina vingar, men deras sjärtfenor ser precis ut som på bilden.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday-Sunday
För det fungerar ju så om man skjuter en missil mot ett flygplan exploderar det direkt uppe i luften. Det har du ju sett i Die Hard. 2.

Normalt sett borde någon form av panel eller bit av planet lossna. Eller var det ett nytt, bepansrat plan likt Air Force One?
Citera
2020-01-08, 18:42
Medlem
Citat:
Jag skulle snarare tycka att det är helt extremt att utesluta nedkjutning.

Varför man skulle beskjuta ett passagerarplan som just lyft? Jo därför att man är extremt stressade och på high-alert för ett amerikanskt motangrepp, och misstog planet för en inkommande amerikansk attack. Väldigt logiskt och troligt faktiskt.

Snälla var lite mer seriös?

Radarsignaturen på ett civilt Boeing jämfört med en kryssningsmissil som amerikanarna använder är extremt olika. JASSM som användes i anfallet mot Syrien har extremt liten radarsignatur. Ett Boeing plan ser du nog ganska lätt.

Iran må kanske inte vara i samma liga som USA men de är inga småterrorister eller någon utbrytarstat som bara "råkar" skjuta ner ett civilt plan som dessutom lyfter från Teheran. Det är extremt osannolikt att de av misstag skjutit ner ett civilt plan.

I Ukraina t.ex kan det varit ett misstag då man skjutit ner flertal militära transportplan tidigare som har likadan radarsignatur som ett civilt Boeing.

Har Iran skjutit ner det så har man gjort det av en anledning och inte av misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in