Citat:
Ursprungligen postat av
LordBrettSinclair
...om jag är en halvgalen, och fylld av hat mot USA, iransk milisgrupp som ligger stationerad en bit från flygplatsen och i natten ser eller hör om ett antal raketer som avfyrats mot amerikanska mål. Då jublar jag säkert och uppeggad så tänker jag kanske att jag har carte blanche från mullorna att skada USA eller västerlänningar där möjlighet uppstår. Så ser jag ett stort plan lyfta som sannolikt är fyllt med västerlänningar som skall lämna området i hast. Hoppsan jag träffade, konsekvensanalysen behöver inte riktigt ha varit på plats hos vederbörande förrän efteråt...
Jag vet inte om man skulle ha varit så snabb med avtryckaren om man inte var helt säker på flygplanet och dess passagerare, det kunde ju ha varit höga iranska politiker och militärer ombord. Det hade ju resulterat i ett nackskott direkt för de operatörerna.
Dessutom borde luftvärn nära flygplatsen vara van med trafiken och ett radareko som kommer från flygplatsen på väg ut ur landet borde inte ha gett panik. Det var ju annat då passagerarflygplanet i Ukraina sköts ner av rebeller (eller ryssar) för då pågick militära lufttransporter och bombningar i området. Konstigt att länder inte lär sig att stänga luftrummet då extrema risker finns. Nu fanns det orsak för Iran att få eld emot sig men tillåter ändå flygtrafik.
Byggd 2016 och motorhaveri redan, i så fall får Boeing börja sparka en hel del människor.