Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 16:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La Belva
Nu får man be om att ingen svensk varit på planet.

Du verkar inte ha hängt med. Beroende på hur man definierar svensk, så har mellan 1-17 st varit det.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Någon här inne sa bara en svensk så väldigt rörigt

Nej då 1 svensk pappa med två halviranska barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Vad tycker du att Sverige skall göra nu?
Det finns ingen officiell information om vad som har hänt, allt vi vet är att planet har kraschat.

Jämför splitterskadorna med MH17 och typen av Surface to Air missil (SAM) som användes. Det är uppenbart att det inte är en "olycka". Vi börjar med att avbryta alla diplomatiska relationer tills det att Iran lämnar ut svarta lådan till oberoende part.
Senast redigerad av Pezten 2020-01-08 kl. 16:15.
Citera
2020-01-08, 16:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Vilka de 17 är har ju retts ut i tråden. UD borde kanske läsa Flashback?

De skulle aldrig någonsin använda flashback som källa av ren principsak. Spelar ingen roll om det skulle påverka omgivningen negativt att inte ha korrekt information i tid så skulle de ändå vägra
Citera
Medlem
Wajis avatar
Är övertygad om att Iran har skjutit ner planet av misstag. Sedan tror jag att de 17st Svenskarna att mer än 50% inte ens bor i Sverige utan det är folk som flytt tillbaka och lever på Svenska bidrag.
Hur som haver så är det tragiskt att människor ska behöva dö när man flyger. Där lider jag med alla anhöriga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ganska enkelt, motorhaveri som skickar iväg splitter och delar in i flygkroppen. Motorerna är mycket grundligt testade att inte splittra vid haverier så att de allvarligt skadar flygkroppen så det är mycket osannolikt att det händer, även om det har skett historiskt så har man i princip alltid kunnat nödlanda ändå. Det normala är att man lyckats flyga och nödlanda vid motorhaverier.

en flygmotor kastar saker i rotations riktningen inte framåt och bakåt så att motor delar skulle träffa fören på planet är väldigt osanolikt
Citera
2020-01-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Vilka de 17 är har ju retts ut i tråden. UD borde kanske läsa Flashback?

Var? Hittar ej det inlägget
Citera
2020-01-08, 16:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Det verkar som om händelseförloppet vid olyckan gått mycket snabbt. Det innebär sannolikt något slag av explosion. Luftvärnsrobot, sprängladdning i planet eller möjligen ett våldsamt motorhaveri. Det verkar vara splitterskador på en del vrakdelar, vilka kan vara från en luftvärnsrobot eller kanske exploderande motor. Om det är en robot så kan kropparna också ha splitterskador. Det kan i så fall komma fram vid obduktioner av offren. Om Iran inte delger inspelningar och material från den s k svarta lådan tyder det på att en nedskjutning har ägt rum.

Enligt filmen som postades tidigt så brinner planet i ungefär 1 min innan det slår i marken och exploderar. Skulle planet ha träffats av en luftvärnsrobot eller missil, tror jag inte det hade betett sig så. Mer troligt ser det ut som att det läcker bränsle som antändit och piloterna försöker nödlanda planet, men att det strax innan halvexploderar och sedan dyker ner i marken.
Citera
2020-01-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...om jag är en halvgalen, och fylld av hat mot USA, iransk milisgrupp som ligger stationerad en bit från flygplatsen och i natten ser eller hör om ett antal raketer som avfyrats mot amerikanska mål. Då jublar jag säkert och uppeggad så tänker jag kanske att jag har carte blanche från mullorna att skada USA eller västerlänningar där möjlighet uppstår. Så ser jag ett stort plan lyfta som sannolikt är fyllt med västerlänningar som skall lämna området i hast. Hoppsan jag träffade, konsekvensanalysen behöver inte riktigt ha varit på plats hos vederbörande förrän efteråt...
Jag vet inte om man skulle ha varit så snabb med avtryckaren om man inte var helt säker på flygplanet och dess passagerare, det kunde ju ha varit höga iranska politiker och militärer ombord. Det hade ju resulterat i ett nackskott direkt för de operatörerna.

Dessutom borde luftvärn nära flygplatsen vara van med trafiken och ett radareko som kommer från flygplatsen på väg ut ur landet borde inte ha gett panik. Det var ju annat då passagerarflygplanet i Ukraina sköts ner av rebeller (eller ryssar) för då pågick militära lufttransporter och bombningar i området. Konstigt att länder inte lär sig att stänga luftrummet då extrema risker finns. Nu fanns det orsak för Iran att få eld emot sig men tillåter ändå flygtrafik.

Byggd 2016 och motorhaveri redan, i så fall får Boeing börja sparka en hel del människor.
Citera
2020-01-08, 16:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Är övertygad om att Iran har skjutit ner planet av misstag. Sedan tror jag att de 17st Svenskarna att mer än 50% inte ens bor i Sverige utan det är folk som flytt tillbaka och lever på Svenska bidrag.
Hur som haver så är det tragiskt att människor ska behöva dö när man flyger. Där lider jag med alla anhöriga.

Någon "Pro-Iranian militias" kanske är skyldig...
Citera
2020-01-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
"10 svenskar säger ukrainska myndigheter och kanske fler....som reser på annat pass än svenskt... ser vi inte i våra system. Tyvärr har vi inga egna uppgifter", säger en pressad Maria Kruse, presschef på UD, just nu i Studio ett...

"ser vi inte i våra system" Helt otroligt! De har inte koll på någonting. Skrämmande, men dock ej förvånande.
Citera
2020-01-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ryssarna har ju ännu inte helt erkänt det. För Iran vore det ju bortom pinsamt om de skjutit ner planet. Sedan är de en diktatur långt mer än Ryssland så om de vill tysta ner något så kan de göra det. Inte som det kommer bli något direkt internationell haverikommission här. Folk från Boeing kan väl inte ens resa till Iran.

om iran skulle neka så får man inte flyga alls landet skulle ses som osäkert och inte få landa någonstans i världen det finns klara regler för deta och det kommer även iran och följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in