Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 15:08
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I natt vid ett-tiden postade någon i en annan tråd en länk till flightradar, då var det en heldel trafik över Iran.

Helt obegripligt!

Även om trafikflyg ska vara fredade, så ökar risken dramatiskt för att plan skjuts ned om de flyger över krigszoner. Irans luftvärn har naturligtvis högsta beredskap, eftersom man förväntar sig amerikanska bombattacker.

Detta innebär sannolikt att Iran för tillfället är den farligaste platsen i världen att flyga, flyga från och att flyga över.

Sett till detta är det naturligtvis inte en slump att ett nytt passagerarplan i natt störtade brinnande mot marken i Iran.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-08 kl. 15:13.
Citera
2020-01-08, 15:11
Medlem
är det bekräftat att det var 10% svenskar av totala antalet passagerare?

"-Ukraina har meddelat att det handlar
om tio personer, men det kan vara
fler, säger Linde till TT.

Enligt uppgifter till Aftonbladet
handlar det om 17 svenskar. "

https://www.svt.se/svttext/web/pages/135.html
Citera
2020-01-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Planet faller brinnandes som en eldkula... "tekniskt fel"? Jag köper inte det riktigt.
Nej för de har ju folk på marken som övervakar alla motorer. såg det i ett tv program
Citera
2020-01-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag tror att prioett för cockpit var att flyga planet och försöka stänga av höger motor.

Har pratat med en fd aerosvit/uia anställd och han påstår att sim träningen på 738 i kiev dom senaste 2-3 åren varit på IKA och totalt motorbortfall var en av övningarna.

Hade jag varit konspiratoriskt lag hade jag frågat mej: varför just öva på IKA ?
Men nu är jag inte konspiratoriker utan realist.

Nedskjutning / vådaskott kan inte uteslutas men jag lutar på olycka.
Dom har fått något i motorn ( runway debris, fågel, drönare ) och inte lyckats stänga av bränsle
eller få igång släckningen.

släckningen är en knapp. tar 1 sec att göra där imot så går det inte och starta motorn igen när man väl har bestämt sig för släcking så efter det är det nödlanding på närmaste flygplats som gäller. det ser ut och brinna för mycket för att det ska vara en motor
Citera
2020-01-08, 15:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Dock tickar ju planet ganska mycket pengar när det står på backen. Man har väl alltid en idé som flygbolag om att ha planet på backen så kort tid som möjligt, helst under timmen. Med det sagt, att övernatta ett plan är väl säkerligen inget ovanligt scenario. Däremot borde det kanske mer rimligtvis gjorts i Ukraina där Ukranian Airlines har sitt säte?

Förövrigt,
Jag har själv bidragit till en kommentar gällande huruvida 17 personer är svenskar eller icke men kan ni snälla bara släppa den diskussionen. Det finns tusentals andra trådar på Flashback om svenskhet.
Här inne kan vi väl diskutera uppgifter kring själva incidenten.
Vad fan spelar det för roll vad media skriver? Iranier, forskare, svenskar eller polynesier. Planet har kraschat och jag är intresserad av att veta varför.

Nja, övernattning har ju också att göra med besättningarnas arbetstider, jag ser inget märkligt med att flygplanet övernattade i Teheran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som matematiker lyfter jag på ögonbrynet åt en stor flygkrasch, dagen efter en stor begravning med politisk och religiös betydelse i Teheran, och utfall mot USA-baser i Irak. Flygkrascher av denna dignitet sker bara någon gång per år.

Inte säkert att iranska staten står bakom, kan finnas enskilda stollar som tyckte de gjorde en insats när de dödade oskyldiga. Det hände senast 2014 när Malaysia Airlines sköts ner över Ukraina av separatister.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17
Med enskilda stollar syftar du då på Vladimir Putin?
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Nej och varför skulle dom göra det?

Därför att den svarta lådan tillhör Ukraina! Iran kan förväntas förstöra innehållet innan de lämnar den ifrån sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Nej för de har ju folk på marken som övervakar alla motorer. såg det i ett tv program
nja det är mer om det blir något fel så kan man hjälpa piloterna och felsöka från marken det kan forfarande bli fel på planet.
Citera
2020-01-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men följ nyheterna istället för att spekulera. Det finns uppgifter på att iranskt luftvärn av misstag skjutit ner planet.
Men vilket jävla misstag i så fall. Det är iran vi pratar om, inte Ankeborg. Hoppas i så fall den som beordrade nedskjutningen får sparken. Annars tror jag väl kanske på det som ligger närmast tillhands, att det faktiskt var en olycka.
Citera
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men följ nyheterna istället för att spekulera. Det finns uppgifter på att iranskt luftvärn av misstag skjutit ner planet.
Skulle detta stämma tyder det på en extrem inkompetens. Teheran ligger mitt i landet. Om de inte har radarsystem som långt innan dess kan fånga upp (amerikanskt) bombflyg så är de ju helt körda vid en eventuell konflikt. Lägg på detta planets storlek, hastighet etc och ett misstag av militären låter extremt osannolikt. Då skulle jag istället misstänka Mossad. De har en lång historia av mord, terrorism, kidnappningar, spionage etc. Vad säger att de inte haft agenter placerade på flygplatsen under flera år och nu såg chansen att placera en bomb i planets lastutrymme för att försvaga Irans anseende utomlands.
Senast redigerad av hakro807 2020-01-08 kl. 15:18.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Luftförsvarssystem baserade på den Sovjetiska skolan har eldtillstånd styrda från högre ort men de är absoluta. Man delar in luftrummet i geografiska begränsningar (sida och eller höjdgränser) flygriktningar samt tidluckor. Dvs mellan klockan X och klockan Y har du eldförbud mot alla mål i sektor AB, övriga tider eldtillstånd.
Eller så kan du ha eldförbud mot alla GÅENDE mål i sektor AB men eldtillstånd mot de som rör sig mot färdriktningen över eller under en viss höjd. Nu är inte Iran i krig men man kan nog anta att deras beredskap var tämligen hög med tanke på nattens angrepp med ballistiska robotar mot amerikanska baser. Dvs de kan ha fått betingade eldtillstånd mellan vissa tidpunkter för att kunna verka mot ett inbillat eller reellt amerikanskt motangrepp.

Det räcker förmodligen med att man uppfattar att jänkarna sätter flyg i luften för att sätta luftvärnet i högsta beredskap. En tröttmössa och/eller avlösning senare och ett försenat flyg så kan det säkerligen sluta illa.
Om operatören VET att den egna krigsmakten gått till attack under natten och att amerikanska flygbaser brinner i samma stund som ett radareko uppenbarar sig där det enligt hans uppgifter inte FÅR finnas något flyg är det ju inte jättekonstigt om han trycker på knappen. Att civilister i Sverige sedan kan tycka det är obegripligt är en annan diskussion.

Lång utläggning, men faktum är att olycksplanet inte var den enda civila rörelsen den här morgonen, ditt argument känns krystat.
Citera
2020-01-08, 15:17
Medlem
Tvirtynts avatar
Alltid är det Boeing känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in