Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday-Sunday
8 av 11 flighter var försenade under morgonen/natten från den aktuella flygplatsen.

Ok! Hörde via djungeltelegrafen att det var pga motorproblem och att de funderade på att ställa in flighten. Men inte från en källa som jag litar fullt på.
Citera
2020-01-08, 10:58
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Senaste från Reuters:

Reuters
@Reuters
A Ukrainian airliner burst into flames shortly after take-off from Tehran, killing all 176 people aboard in a crash that an initial report blamed on engine failure https://reut.rs/2FtAZbR
https://www.reuters.com/article/us-iran-crash/ukrainian-airliner-crashes-after-take-off-in-iran-killing-all-176-aboard-idUSKBN1Z70EL

Vilket scoop
Citera
2020-01-08, 10:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Du tror så jävla mycket. Så mycket att du snart tror dig själv.
Skjuta ner ett plan som precis lyft från Teherans flygplats och antagligen finns klistrad på alla skärmar i kontrolltornet. Inte troligt.
Citera
2020-01-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag tror att det är ett misstag. Dvs någon sköt på fel plan helt enkelt och trodde det var fienden. Mest troligt någon från iran

Håller i efterhand med om att det var ett misstag, men att det var någon mindre oberoende grupp som utförde dådet. Trodde man sköt mot ett amerikanska jaktplan.

Oerhört konstigt att Ukraina direkt går ut med uttalande om att det var motorhaveri. Omöjligt att det är fastställt så nära in på. Iran försöker mörka, men vad har Ukraina att vinna på att haka på det tåget?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Senaste från Reuters:

Reuters
@Reuters
A Ukrainian airliner burst into flames shortly after take-off from Tehran, killing all 176 people aboard in a crash that an initial report blamed on engine failure https://reut.rs/2FtAZbR
https://www.reuters.com/article/us-iran-crash/ukrainian-airliner-crashes-after-take-off-in-iran-killing-all-176-aboard-idUSKBN1Z70EL

Står ju exakt samma sak som stått i alla tidningar hela morgonen.. till saken är ju att de kan ju modifiera sanningen. Dvs ukraina/Iran

Om någon sköt sönder planet så att det inte gick att flyga så kan man också hävda felaktigt att det var ett motorhaveri då motorn var sönderskjuten
Citera
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Flygplansexplosioner och krascher är mycket ovanliga. Timingen är minst sagt anmärkningsvärd, precis som i Ukraina 2014 under pågående krig och oroligheter.
Instämmer. Att planet dessutom har en massa hål i sig, gör inte saken bättre.

Jag gissar på att det här kommer att påstås vara en olycka, men att flygplanet i själva verket sköts ner.
Citera
2020-01-08, 11:00
Medlem
DjPuttes avatar
Dem har hittat svarta lådan som kommer ge svaren dock så tror jag mer på att en fågel dragit in i motorn och sedan har den på ngt sätt exploderat, Kritiska punkten är start och landning men i detta fall så hade den börjat stiga motorerna går på max så vända tror jag inte var möjligt!
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ja. I princip alla större luftvärnsrobotar fungerar enligt den principen.

Handburna (”MANPADS”) brukar dock gå på direktträff med IR-målsäkare.

Ganska tydligt att den bör vara nedskjuten, dels bilder, dels hur händelseförloppet vart.

Märkligt att Ukraina hävdar motorfel samtidigt som man säger att inget nödmeddelande förekommit.
Dels att överhuvudtaget uttala sig om orsak så tidigt från Ukraina, dels att tro sig veta något om orsaken utan att ngt nödmeddelande förekommit och utredningen knappt hunnit starta. Mitt förtroende för det uttalandet är inte speciellt högt.

Men det kan ju inte varit en direktträff om så var fallet. I så fall hade den exploderat direkt? Om nedskjuten tyder väl det mer i så fall på vanliga vapen. Luftvärnsammunition. Det är Iran så de kan ha gamla pjäser.

Märkligt är det åtminstone. Vi har en expert i pressen som redan är misstänksam och inte utesluter att planet skjutits ner. Samtidigt har vi Iran och Ukraina som gjort en rekordsnabb utredning om att det var var ett tekniskt fel. För speciellt Iran vore de ju extremt olyckligt om de gjort något "trigger happy" som nämnts i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Konspiratorisk teori, men en möjlighet kan vara att amerikanarna har haft "spion"plan (f35, eller f18 Growler mfl) i luften som legat nära passagerarplanet, för att på så sätt dölja sin närvaro.
Iran kan ha plockat upp den på sin radar och avfyrat en sam, som låst på 737:an istället.
Långskott kanske men inte helt otänkbart.

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nära ett plan som just lyft från en internationell flygplats? Nej, naturligtvis inte. Finns inget som vare sig F35 eller en Growler har att hämta där heller. Signalspaning kan man gott göra utanför gränsen och vad tusan skulle man med en Growler till så nära en flygplats, djupt inne i Iran?

Jo, det är faktiskt helt otänkbart i nuläget.
Som sagt, bara en teori. Kan varit ett misstag, oerfaren radar/sam personal som är på helspänn, och misstagit planet för något annat, transpondern kanske inte gav ut signal?
Citera
2020-01-08, 11:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Dem har hittat svarta lådan som kommer ge svaren dock så tror jag mer på att en fågel dragit in i motorn och sedan har den på ngt sätt exploderat, Kritiska punkten är start och landning men i detta fall så hade den börjat stiga motorerna går på max så vända tror jag inte var möjligt!

Så kan det vara men fåglar brukar väl inte flyga när det är mörkt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Instämmer. Att planet dessutom har en massa hål i sig, gör inte saken bättre.

Jag gissar på att det här kommer att påstås vara en olycka, men att flygplanet i själva verket sköts ner.

Enig om att detta kommer märkas, men varför hakar även Ukraina på?

Kan ej relationen mellan Ukraina och Iran, men handlar det om att Ukraina sväljer detta officiellt för att man är rädd för dålig stämning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoggingDoris
Jag väntar med spänning på att Ole Dammegård ska komma med den rätta förklaringen till olyckan/attentatet. Vad tror ni, är det Frimurarna eller George Soros som orsakat katastrofen?
Aidssjuka Palme i Schweiz som sköt ner planet. Det förstår alla....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in