Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 09:10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det måste väll vara väldigt korkat att skjuta ner ett plan som kan innehålla passagerare från betydligt fler länder än Usa ,tex Ryssland osv. Borde vara lite väl riskfyllt försök till hämd kan tyckas om man vill ge igen på Usa.

Exakt. Ett plan från Iran till Ukraina torde främst innehålla iranska, ryska och ukrainska medborgare och Ryssland har ett nära samarbete med Iran.

USA skulle ha mer att tjäna på att skjuta ner planet än Iran. Eller så sköt Iran ner planet för att kunna skylla på amerikanskt sabotage. Eller så sköt USA ner planet för att kunna skylla på att Iran sköt ner planet för att motivera fler upptrappningar i konflikten. Men det blir för snurrigt. En olyckshändelse är den troligaste förklaringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
En brinnande hacka?
Jadu jag vet inte men det är ett amerikanskt flyg och dem besitter hög teknologi. Sedan om det nu var en missil som träffade, hur fan sprängdes inte planet i luften?
Citera
Medlem
selusts avatar
Svarta lådan verkar ha hittats. Kan vi vara säkra på att sanningen kommer fram bara för det? Vilka har som uppgift att analysera den datan? Boeing?
Citera
2020-01-08, 09:11
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92

Sannolikheten för att det här flyget skulle drabbas av random tekniskt problem, eller mänskligt problem, och krascha rakt i baken är mycket, mycket, mycket, mycket liten.

varför skulle det vara så osannorlikt ?

Det är bara några veckor sedan en ANA 767 fick motorbrand efter start i Japan
Dom lyckades stänga av motor och gå tillbaka och landa.

https://avherald.com/h?article=4d0cfad7&opt=0

Philipine airlines B777 fick samma fel i November från Los Angeles. Surge på höger motor.
https://avherald.com/h?article=4cf94f2d&opt=0

Åter till dom stackars Ukrainarna:

Av dom amatörbilderna som finns på nätet ser man tydligt att höger motor brinner kraftigt,
lyckas dom inte stänga av och släcka, utan elen slås ut och även tappar vänster motor så går det
snabbt ner när dom inte kommit högre upp än tusen meter.
Citera
2020-01-08, 09:14
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, det är inte alls ovanligt att man har ställt in önskad höjd, kurs och stighastighet i autopiloten redan före start, och sen aktiverar den ganska kort efter start (inom 30 sek).

Precis, när man takeoff-konfar sätter man på flight director (F/D), ställer oftast in heading i banans riktning om inget annat anges av ATC, klaffarna ned tre steg, autothrottle på (250 kts oftast).
Om det är lugnt och normalt så sätter man på A/P redan på 2000 fot.

För övrigt tror jag att planet blivit träffat av en missil.

Problemen med Max har inget att göra med 737NG. 737-800 är världens vanligaste trafikflygplan och har flugit sedan sent 90-tal. Mycket bra och pålitlig kärra.

edit:
Svenskar ombord kommer info om nu.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-01-08 kl. 09:19.
Citera
2020-01-08, 09:14
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Jadu jag vet inte men det är ett amerikanskt flyg och dem besitter hög teknologi. Sedan om det nu var en missil som träffade, hur fan sprängdes inte planet i luften?

Beror på hur missilen träffar. Ha också i åtanke att en 737:a är väldigt stor, och inte alla missiler har en sprängradie som en atombomb.
Citera
2020-01-08, 09:17
Medlem
Al Hadath säger att den sköts ner av iransk missil

https://twitter.com/AlHadath/status/1214758196511985664
Citera
2020-01-08, 09:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
På videon på Twitter så tycker jag det ser ut som att en motor brinner. Det händer ibland att motorer på flygplan går sönder och börjar brinna under starten. Det ska normalt sett inte leda till en krasch, utan man vänder tillbaka och nödlandar. Någonting mer måste gått åt helvete. Antingen med tekniken (inte vad Boeing behöver nu...) eller så har piloterna knasat till det rejält.

Explosionen strax innan planet träffar marken kan bero på att det träffar en kraftledning, som någon annan påpekade.

Jag har svårt att tro att Iran skjuter ner ett plan fyllt med iranier för att hämnas på USA. Logiken går inte ihop.
Citera
2020-01-08, 09:18
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Beror på hur missilen träffar. Ha också i åtanke att en 737:a är väldigt stor, och inte alla missiler har en sprängradie som en atombomb.
Hvorfor skulle Iran sende en missil for å ta ned et fly som tar av fra deres egen flyplass? Hvis det er Iran som står bak var det vel en bombe på flyet.
Citera
2020-01-08, 09:20
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag har svårt att tro att Iran skjuter ner ett plan fyllt med iranier för att hämnas på USA. Logiken går inte ihop.
Men det har jo ikke kommet frem hvem som var på flyet.
Citera
2020-01-08, 09:23
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarackNobama
Du pratar om ett våldsamt folk med ett av världens lägsta IQ, som handlar på impuls utan konsekvenstänk.

Låter som att du syftar på jänkarna. Eller?
Citera
2020-01-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Jag skulle tro att du har rätt här. Lite väl underligt att döda Iranska medborgare för att hämnas på...USA?

Men nog tycker jag det är lite väl bra tajming. Som gjort för att bara anta nedskjutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in