Citat:
Ursprungligen postat av
Nergus
Saken är ju också att saker som ekonomin, arbetslöshet, kriminalitet kommer fortsätta förvärras. Det innebär att Sverige inte är statistiskt, utan vi är mitt i ett förfall som inte kommer stoppas. Vilket kommer leda till att SD kan fortsätta växa organiskt. Hade sossarna haft lösningar på några problem hade SDs tillväxt enkelt kunnat stoppas, men nu har de ju inga lösningarna och därför är framtiden rätt enkel att räkna ut.
Ja, så länge Löfven sitter kvar och orubbat JÖK-bo gäller så stämmer ditt resonemang. Däremot tror inte jag att SD kommer att nå full potential i ett svep. Det kommer att ta tid.
Demoskop.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/MR27Om/s-valjare-stefan-lofven-ar-ett-svagt-kort
Citat.
Demoskop har på uppdrag av Aftonbladet undersökt dem som röstade på Socialdemokraterna i valet förra året, totalt 28,3 procent av väljarna.
I korthet visar undersökningen att S-väljarna, vare sig de håller fast vid sitt partival från 2018 eller söker något nytt, tycker att Stefan Löfven är ett svagt kort, att partiet har fått för långt åt höger eller att Januariavtalet och samarbetet med Centern och Liberalerna är dåligt.
72 procent av dem som säger att de skulle rösta på Socialdemokraterna är säkra på att de kommer att göra det vid nästa val.
Av dem som lämnat S är 35 procent säkra på att de kommer att gå tillbaka och trots allt lägga sin röst på Stefan Löfven och hans parti.
Slut citat.
I denna undersökningen så ligger botten för S på nedåt 20 procent.
Ju fler sossar som lämnar för SD desto svårare blir det att få de resterande att byta till SD. Och det kommer att ta tid.
Samtidigt vet vi inte vad som skulle hända om Löfven avgår och/eller JÖKen spricker. Då har vi plötsligt helt andra förutsättningar. Som jag påpekat tidigare. Politik är färskvara. Sågs inte minst när KD först dubblerades, för att sedan halveras i OU under kort tid.