2020-01-07, 23:00
  #86209
Medlem
Om jag var vänsterpartist och det resultat som mest sticker ut i en förtroendemätning är att min partiledare går mycket starkt framåt (+5 för Sjöstedt) skulle jag vara rätt bitter över att Expressen väljer att ha som toppnyhet med krigsrubriker:

”Svenska folket lyssnar inte på Stefan Löfvén - Löfvéns underläge mot Jimmie Åkesson är sensationellt”

😂😂😂
2020-01-08, 00:40
  #86210
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Om jag var vänsterpartist och det resultat som mest sticker ut i en förtroendemätning är att min partiledare går mycket starkt framåt (+5 för Sjöstedt) skulle jag vara rätt bitter över att Expressen väljer att ha som toppnyhet med krigsrubriker:

”Svenska folket lyssnar inte på Stefan Löfvén - Löfvéns underläge mot Jimmie Åkesson är sensationellt”

😂😂😂

Precis det här jag menar.

Av någon anledning vill media lyfta Åkesson och sänka Löfvén. Man bryr sig i princip inte om Sjöstedt. Även Mellin är ju i princip SDare numera eller i alla fall ingen hatare.

Om det är så enkelt att det handlar om klick och pengar vet jag inte. Man kan ju bara spekulera varför 🤔
2020-01-08, 02:50
  #86211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Saken är ju också att saker som ekonomin, arbetslöshet, kriminalitet kommer fortsätta förvärras. Det innebär att Sverige inte är statistiskt, utan vi är mitt i ett förfall som inte kommer stoppas. Vilket kommer leda till att SD kan fortsätta växa organiskt. Hade sossarna haft lösningar på några problem hade SDs tillväxt enkelt kunnat stoppas, men nu har de ju inga lösningarna och därför är framtiden rätt enkel att räkna ut.
Ja, så länge Löfven sitter kvar och orubbat JÖK-bo gäller så stämmer ditt resonemang. Däremot tror inte jag att SD kommer att nå full potential i ett svep. Det kommer att ta tid.

Demoskop.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/MR27Om/s-valjare-stefan-lofven-ar-ett-svagt-kort

Citat.
Demoskop har på uppdrag av Aftonbladet undersökt dem som röstade på Socialdemokraterna i valet förra året, totalt 28,3 procent av väljarna.

I korthet visar undersökningen att S-väljarna, vare sig de håller fast vid sitt partival från 2018 eller söker något nytt, tycker att Stefan Löfven är ett svagt kort, att partiet har fått för långt åt höger eller att Januariavtalet och samarbetet med Centern och Liberalerna är dåligt.

72 procent av dem som säger att de skulle rösta på Socialdemokraterna är säkra på att de kommer att göra det vid nästa val.

Av dem som lämnat S är 35 procent säkra på att de kommer att gå tillbaka och trots allt lägga sin röst på Stefan Löfven och hans parti.

Slut citat.

I denna undersökningen så ligger botten för S på nedåt 20 procent.

Ju fler sossar som lämnar för SD desto svårare blir det att få de resterande att byta till SD. Och det kommer att ta tid.

Samtidigt vet vi inte vad som skulle hända om Löfven avgår och/eller JÖKen spricker. Då har vi plötsligt helt andra förutsättningar. Som jag påpekat tidigare. Politik är färskvara. Sågs inte minst när KD först dubblerades, för att sedan halveras i OU under kort tid.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-08 kl. 02:58.
2020-01-08, 03:19
  #86212
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Ja, så länge Löfven sitter kvar och orubbat JÖK-bo gäller så stämmer ditt resonemang. Däremot tror inte jag att SD kommer att nå full potential i ett svep. Det kommer att ta tid.

Demoskop.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/MR27Om/s-valjare-stefan-lofven-ar-ett-svagt-kort

Citat.
Demoskop har på uppdrag av Aftonbladet undersökt dem som röstade på Socialdemokraterna i valet förra året, totalt 28,3 procent av väljarna.

I korthet visar undersökningen att S-väljarna, vare sig de håller fast vid sitt partival från 2018 eller söker något nytt, tycker att Stefan Löfven är ett svagt kort, att partiet har fått för långt åt höger eller att Januariavtalet och samarbetet med Centern och Liberalerna är dåligt.

72 procent av dem som säger att de skulle rösta på Socialdemokraterna är säkra på att de kommer att göra det vid nästa val.

Av dem som lämnat S är 35 procent säkra på att de kommer att gå tillbaka och trots allt lägga sin röst på Stefan Löfven och hans parti.

Slut citat.

I denna undersökningen så ligger botten för S på nedåt 20 procent.

Ju fler sossar som lämnar för SD desto svårare blir det att få de resterande att byta till SD. Och det kommer att ta tid.

Samtidigt vet vi inte vad som skulle hända om Löfven avgår och/eller JÖKen spricker. Då har vi plötsligt helt andra förutsättningar. Som jag påpekat tidigare. Politik är färskvara. Sågs inte minst när KD först dubblerades, för att sedan halveras i OU under kort tid.

Jag har inte granskat uppgifterna eller slutsatserna här men i sådana här lägen är det alltid intressant att t.ex. gå tillbaks 4 år och kolla hur folk svarade då och jämföra det med facit 2018.

Hur många av de "säkra" väljarna stod då vid sitt ord?
2020-01-08, 03:23
  #86213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har inte granskat uppgifterna eller slutsatserna här men i sådana här lägen är det alltid intressant att t.ex. gå tillbaks 4 år och kolla hur folk svarade då och jämföra det med facit 2018.

Hur många av de "säkra" väljarna stod då vid sitt ord?
Mig veterligen har det inte gjorts någon liknande undersökning tidigare.
2020-01-08, 03:24
  #86214
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Mig veterligen har det inte gjorts någon liknande undersökning tidigare.

Nej kanske inte men med facit från denna undersökning vid valet 2022 kommer vi förmodligen se att en hel del av de som sa sig vara säkra ändå ändrade sig.
2020-01-08, 03:32
  #86215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej kanske inte men med facit från denna undersökning vid valet 2022 kommer vi förmodligen se att en hel del av de som sa sig vara säkra ändå ändrade sig.
En OU är ju en ögonblicksbild av opinionen vid en viss tid. Så mycket kan ju hända till nästa val.

Men man kan ändå få en uppfattning om varför OU missade S med runt 4 PE i valet 2018.
2020-01-08, 03:34
  #86216
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
En OU är ju en ögonblicksbild av opinionen vid en viss tid. Så mycket kan ju hända till nästa val.

Men man kan ändå få en uppfattning om varför OU missade S med runt 4 PE i valet 2018.

Jag tror inte de missade alls.
2020-01-08, 03:37
  #86217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tror inte de missade alls.
Du menar att mätningarna var korrekta, men att väljarströmmarna skedde så sent så de inte kunde mätas i förväg?
2020-01-08, 03:39
  #86218
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Du menar att mätningarna var korrekta, men att väljarströmmarna skedde så sent så de inte kunde mätas i förväg?

Som du själv sa, OU är en ögonblicksbild och inte en prognos om hur det ska vara i valet.

4% var vad de fick för sitt löfte om en extra semestervecka till alla föräldrar.
2020-01-08, 03:42
  #86219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som du själv sa, OU är en ögonblicksbild och inte en prognos om hur det ska vara i valet.

4% var vad de fick för sitt löfte om en extra semestervecka till alla föräldrar.
Jo, jag har tidigare visat i tråden att det finns tecken som tyder på att det sent och snabbt skedde en väljarström från SD till S och M. Men att det för den skull inte enbart var dessa som gick till S.
2020-01-08, 08:21
  #86220
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som du själv sa, OU är en ögonblicksbild och inte en prognos om hur det ska vara i valet.

4% var vad de fick för sitt löfte om en extra semestervecka till alla föräldrar.

De 700.000 SMS som gick till invandrarna sista dagarna (som är svåra att nå i OU) gjorde även sitt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in