2020-01-07, 19:57
  #86197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
.
Alla siffror från Expressen/SIFO
https://www.expressen.se/nyheter/sjostedt-okar-kraftigt-efter-misstroendehotet/
PARTILEDARNAS FÖRTROENDE I SIFOS MÄTNING:

Ebba Busch Thor, 36 procent, 0.
Jonas Sjöstedt, 32 procent, +5.
Jimmie Åkesson, 31 procent, -1.
Ulf Kristersson, 30 procent, +1.
Annie Lööf, 28 procent, +2.
Stefan Löfven, 26 procent, 0.
Nyamko Sabuni, 12 procent, +1.
Isabella Lövin, 11 procent, +1.
Per Bolund, 8 procent, +1.
SÅ MÅNGA SAKNAR FÖRTROENDE

Isabella Lövin, 59 procent, +3.
Stefan Löfven, 52 procent, +1.
Jimmie Åkesson, 51 procent, 0.
Annie Lööf, 50 procent, +4.
Nyamko Sabuni, 45 procent, -1.
Ulf Kristersson, 43 procent, +2.
Per Bolund, 43 procent, -1.
Ebba Busch Thor, 42 procent, 0.
Jonas Sjöstedt, 41 procent, -4.
BALANSVÄRDE
Andelen som har förtroende minus de som saknar förtroende.

Isabella Lövin, -48.
Per Bolund, -35.
Nyamko Sabuni, -33.
Stefan Löfven, -26.
Annie Lööf, -22.
Jimmie Åkesson, -20.
Ulf Kristersson, -17.
Jonas Sjöstedt, -9.
Ebba Busch Thor, -6.

SD bör snarast skaffa en "kompis" till Jimmie, en attraktiv kvinna. Ebba ÄR duktig men garanterat så får hon minst 5% röster pga hennes look, och säkert liknande för Annie.

Är hon förutom attraktiv även kunnig så kan de lätt ta över första platsen.

OBS att de bara har frågat drygt 1200 så siffrorna känns tvksamma.
2020-01-07, 19:57
  #86198
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/folk-lyssnar-inte-pa-stefan-lofven/

Viktor Barth analys om siffrorna.

Intressant hur media allt mer börjar vinkla att Löfvén är något dåligt och Åkesson något bra i princip. Antagligen är även de trötta på Löfvén numera och ser Åkesson som en vinnande häst som man nu satsar på.

Sjöstedt däremot tror jag man är väldigt rädd för, de som har pengar i samhället (dvs de som styr) vill inte se en kommunist med stort inflytande.

Man ser också Kristersson som svag.

Därför är det givet att media/näringslivet ger sitt stöd åt Åkesson och att de vill att dessa kommer främst från S så det blir ett byte av regering.

Men det är lite foliehatt på det. Det kan ju helt enkelt handla om att Åkessons namn säljer klick som smör
2020-01-07, 20:34
  #86199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.expressen.se/nyheter/sjostedt-okar-kraftigt-efter-misstroendehotet/

Ebba Busch Thor, 36 procent, 0.
Jonas Sjöstedt, 32 procent, +5.
Jimmie Åkesson, 31 procent, -1.
Ulf Kristersson, 30 procent, +1.
Annie Lööf, 28 procent, +2.
Stefan Löfven, 26 procent, 0.
Nyamko Sabuni, 12 procent, +1.
Isabella Lövin, 11 procent, +1.
Per Bolund, 8 procent, +1.

Värst av allt är Sjöstedt

Det är ingalunda illa att Sjöstedt ökar kraftigt!
Enda möjligheten till ett extraval är att V ökar kraftigt i OM.
Med närmare 15 än 10 % för V kommer man garanterat ställa krav, som främst C+L svårligen kan acceptera.
-"Att även SD kanske skulle gynnas vid nyvalet kan vi givetvis inte ta någon hänsyn till", hade varit mitt solklara svar i Jonas kläder!

KD bör dessutom ha en enorm potential till kanske en fördubbling mot nuvarande OM.
Det vore bara för partiet att förklara, -"Ebba kommer få vetorätt mot samtliga beslut inom partiet"!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2020-01-07 kl. 20:41.
2020-01-07, 20:39
  #86200
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
SD bör snarast skaffa en "kompis" till Jimmie, en attraktiv kvinna. Ebba ÄR duktig men garanterat så får hon minst 5% röster pga hennes look, och säkert liknande för Annie.

Är hon förutom attraktiv även kunnig så kan de lätt ta över första platsen.

OBS att de bara har frågat drygt 1200 så siffrorna känns tvksamma.
1000 pers är standard för undersökningar.
2020-01-07, 20:55
  #86201
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det är ingalunda illa att Sjöstedt ökar kraftigt!
Enda möjligheten till ett extraval är att V ökar kraftigt i OM.
Med närmare 15 än 10 % för V kommer man garanterat ställa krav, som främst C+L svårligen kan acceptera.
-"Att även SD kanske skulle gynnas vid nyvalet kan vi givetvis inte ta någon hänsyn till", hade varit mitt solklara svar i Jonas kläder!

KD bör dessutom ha en enorm potential till kanske en fördubbling mot nuvarande OM.
Det vore bara för partiet att förklara, -"Ebba kommer få vetorätt mot samtliga beslut inom partiet"!

Frågan är om jag ens vill ha ett extraval där SD säkerligen får högst stöd och således ta makten när Sverige precis börjar på att kollapsa? Alla kommer skylla på SD då. Bättre S får jobba mandatperioden ut och raderas från svensk politik för alltid.

Även fast jag vill ha förändring såklart.
2020-01-07, 21:04
  #86202
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kanske handlar om ”de låga förväntningarnas partism”. Om M och S orsakar exakt lika mycket invandring är M:s brott värre för att man förväntar sig bättre av dem, då de nånstans antas stå för ordning och reda. Medan förväntningarna på S är ungefär som när särskolan ska baka bullar, om ens 10% av dem blir ätliga utan alltför mycket grus, skokräm och kylskåpsmagneter i degen är det en prestation.
Ungefär så. Alla tänkande människor utgick från att S skulle agera ungefär som dom har agerat. Medan många röstade på M för att dom skulle se till att det inte blev som sossarna ville.

Förrädare är alltid mer hatade än fienden. Därför kan man aldrig mer lita på en moderat.
2020-01-07, 21:06
  #86203
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.expressen.se/nyheter/sjostedt-okar-kraftigt-efter-misstroendehotet/
Ebba Busch Thor, 36 procent, 0.
Jonas Sjöstedt, 32 procent, +5.
Jimmie Åkesson, 31 procent, -1.
Ulf Kristersson, 30 procent, +1.
Annie Lööf, 28 procent, +2.
Stefan Löfven, 26 procent, 0.
Nyamko Sabuni, 12 procent, +1.
Isabella Lövin, 11 procent, +1.
Per Bolund, 8 procent, +1.
Intressant med Åkessons -1 och Kristerssons +1. Antagligen bara brus men kan ha med mötet att göra.
Också intressant att det skiljer sig så mycket från Novus mätning.
Värst av allt är Sjöstedt

Annie ökar genom att ha mammaledigt. Går om Löfven, nu har han bara L och MP efter sig! kan vi få se honom som den partiledare med minst förtroende och ändå statsminister? Jag tycker det är bra att Sjöstedt ökar, det försvagar Löfven ännu mer. de 4 partiledarna för oppositionen har högst förtroende, och som sagt det kan ju vara SD-are som kryssat i honom för att han bråkade med regeringen.
2020-01-07, 21:34
  #86204
Medlem
HejaFinlands avatar
Synd att Åkesson fortfarande är så polariserande. Halva befolkningen saknar förtroende för honom. De är SD-hatare. Det är ju definitivt ett SD-tak i OU. Men om alla som har förtroende för SD skulle säga SD i OU........... 31 % Jag skulle vilja se SD få 25,2 % i ett val. Om det sker så har bara 3 andra partier någonsin fått högre i ett val (S, L, M). Och bara 2 partier har haft högre sedan 1917.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Resultat_i_val_till_Sveriges_riksdag

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ungefär så. Alla tänkande människor utgick från att S skulle agera ungefär som dom har agerat. Medan många röstade på M för att dom skulle se till att det inte blev som sossarna ville.
Förrädare är alltid mer hatade än fienden. Därför kan man aldrig mer lita på en moderat.

-Aldrig glömma, -Aldrig förlåta.
2020-01-07, 21:35
  #86205
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/folk-lyssnar-inte-pa-stefan-lofven/

Viktor Barth analys om siffrorna.

Intressant hur media allt mer börjar vinkla att Löfvén är något dåligt och Åkesson något bra i princip. Antagligen är även de trötta på Löfvén numera och ser Åkesson som en vinnande häst som man nu satsar på.

Sjöstedt däremot tror jag man är väldigt rädd för, de som har pengar i samhället (dvs de som styr) vill inte se en kommunist med stort inflytande.

Man ser också Kristersson som svag.

Därför är det givet att media/näringslivet ger sitt stöd åt Åkesson och att de vill att dessa kommer främst från S så det blir ett byte av regering.

Men det är lite foliehatt på det. Det kan ju helt enkelt handla om att Åkessons namn säljer klick som smör
Min fetning.

Jag tror att det handlar om vänsterfalangen in S som till en stor del utgör de som har förtroende för kommunisten.
Och jag tror att det resulterar i en mycket stor press på svetsaren. Om svetsaren gör sitt bästa för att blidka sin vänsterfalang så kan det resultera i att personer inom sosseriets högerfalang går till SD/M samt att JÖK'en kollapsar och vi får ett extraval.
2020-01-07, 21:41
  #86206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Även om du skulle ha rätt i att bränslet i SD-raketen börjar tryta så ser det ändå ljust ut vad gäller möjligheten att inta och befästa positionen som största parti i mätningarna. S har backat VARJE månad sedan JÖK-boet bildades och denna kräftgång borde om inte annat fortsätta i vart fall till följd av att cirkusen med Arbetsförmedlingen leder till att V knaprar lite till från S.

Det som är bra är att knivhuggen mot SD i till exempel Aftonhoran gällande uteslutningsärenden i SD endast i stort ger näring till dom som hatar SD och inte påverkar folket. Det biter inte längre. Det är väl alltid så att SD:s tillväxt sker ryckigt och du har rätt i att S på sikt minskar. Det jag saknar hos SD är just nu förmågan att kunna peka på kommunkriserna och binda ihop kriserna med massinvandringen. Taket i opinionen för SD bör också kunna höjas. Jag ser i undersöningarna att the Jimmie fortfarande inte är tillräckligt populär men positivt är att partiet ändå normaliseras. Tyvärr behövs fler skjutningar och ja visst är jag cynisk när jag säger som så att enstaka bilbränder inte ger något längre utan det måste vara hela garagelängor som sätts i brand av dom multikulturella krigarna. Tråkigt att jag blivit så cynisk med åren men visst är jag optimistisk inför valet 2022. Situationen i Sverige blir ohållbar, fram med popcornen.
2020-01-07, 22:46
  #86207
Medlem
Haddock93s avatar
Kan inte årets första OU komma snart dvs Demoskop

Försöker lugna hypen lite men skulle njuta så mycket om SD fortsatte tuffa vidare och S fortsätter rasa. Skadeglädjen på topp. Men är ganska neutral till kommande mätningar, kan gå hur som helst, backa tror jag inte men stagnerat eller en ökning tror jag mer på. Men är beredd på anti-klimax för vi har haft det alldeles för bra det senaste.

Ska bli intressant och se om Sentio ligger före alla andra OU i snabba svängningar inom valkretsen och ett ytterligare lyft för SD är i sånt fall att vänta.

Varit ett väldigt spännande halvår att följa opinionen och politiken, 2020 lär bli minst lika intressant
2020-01-07, 22:50
  #86208
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Synd att Åkesson fortfarande är så polariserande. Halva befolkningen saknar förtroende för honom. De är SD-hatare. Det är ju definitivt ett SD-tak i OU. Men om alla som har förtroende för SD skulle säga SD i OU........... 31 % Jag skulle vilja se SD få 25,2 % i ett val. Om det sker så har bara 3 andra partier någonsin fått högre i ett val (S, L, M). Och bara 2 partier har haft högre sedan 1917.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Resultat_i_val_till_Sveriges_riksdag



-Aldrig glömma, -Aldrig förlåta.

Jag tror att Åkessons saknade (50%) förtroende i mätningar inte behöver betyda att alla dessa är SD hatare per se. Kom ihåg att Åkesson aldrig haft riktigt inflytande och makt, inte förens då, om han håller det man lovat och får bukt på landet, kan han öka över säg 35-40% i förtroende.

Allt han ökat hittills är för att han haft rätt och är lugnt/stabil/statsmannamässig. Men det behöver inte betyda att man tror att han kommer kunna lösa problemet eller kommer föra den politik man vill ha. Därför kanske många saknar fullt förtroende för Åkesson ännu tills han får vara med och bestämma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in