2020-01-07, 18:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Detta är typisk argument för globjorden. Tidsspannet och avstånden ska vara så långa och stora att man inte kan greppa det, individen ska känna sig opåverkad av skeendet tids och avståndsmässigt. Om en miljard år har jorden saktat ned med 1km/h pga av fiktiv friktion i ett fiktivt extremt lågt tryck(vakuum) osv. Nu heter det inte längre vakuum utan extremt lågt tryck, förut vad det att vakuum inte var just vakuum.

Nedan är ett exempel på denna propaganda som globjorden kör med. Carl Sagan, ett namn inom globjordspropaganda som bl a TV program i USA beskrivande dessa lögner, upprepar millions, billions, trillions. Allt spekulation, dock mycket underhållande.

https://www.youtube.com/watch?v=HZmafy_v8g8&t=86s

Vilken roll kan det spela för dig? Det kan vara verkligt, det kan vara något annat. Jorden kan vara en banan, resten en projektion. Who cares?

Citat:
Jag vet inte om jag ser verkligheten, men du däremot ser det du blivit tillsagd att se.
Citera
2020-01-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Är en rotation en rörelse? Ja eller nej? Hur kan du bli dummare och dummare med varje inlägg?
En rotation är en rörelse, ja. En rörelse är per automatik inte en rotation.

Citat:
Nej, jag ser vad jag ser. Jag har en hjärna som tyder vad jag ser. Jag ser verkligheten. Synd att du inte tror på verkligheten. Det måst vara väldigt svårt att vara du. Så lättlurad, så obegåvad.
Din hjärna är programmerad att säga att en rörelse är en full rotation.

Citat:
Vad jag, och du, ser är ljus av samma karaktär som har samma ljuskälla som ursprung. Det ena är svagare för att det är reflekterat. Men se ser ändå väldigt lika ut. Ni plattskallar försöker alltid påstå att månljus är något helt annat än solljus. Bevisligen är det inte det.
Det fetade: ett antagande baserat på ett annat antagande.

Citat:
Vi har lyxen att ha vetskap från barndomen. Men vi är programmerade till nyfikenhet. Trots att vi vet vad stjärnorna är så vill vi ta reda på det igen för egen del. Samma med planeterna och månen. Vi vet att Jupiter och Saturnus har egna månar som går i omloppsbana kring de. Men att se det med egna ögon genom teleskop är en känsla som inte går att slå. Dock har vi inte lyxen att se saker ingen annan sett längre så få av oss får känna det Galileo måste känt när han blev först med att se Jupiters månar.
Vi kan alla observera att det vi lärt oss är absolut sant. Bevisen finns överallt om man har lite egen nyfikenhet att forska. Du har ingen nyfikenhet. Tragiskt. Delar av din hjärna verkar helt saknas.
Du har inte tagit reda på något, du papegojar bara vad andra har sagt. Du tror att en liten rörelse är full rotation, ingen har sett månens påstådda baksida hur kan du då veta att den är en roterande boll. Jo, för det har du blivit lärd. Du tror att stjärnor som alla ser lika stora ut är olika stora bara för att de råkade hamna på ett avstånd som får dem att se så ut. Men du tror att de är olika stora för det har någon lärt att du ska tro när du ser stjärnorna. Du har ingen nyfikenhet eller kritiskt tänkande, du bara papegojar nån annans agenda.

Citat:
Nej, de är inte av samma storlek. Det kan man klart och tydligt se genom teleskop. Och genom teleskop dyker även stjärnor upp som man inte kan se med blotta ögat. Första gången jag tittade på natthimlen med ett teleskop, det var en simpel kikare faktiskt, så blev jag vimmelkantig! Yr! Mängden stjärnor jag plötsligt kunde se var så enorm och skönheten överbelastade mina sinnen. Stjärnor över allt! Inga två likadana! Olika färger, olika storlekar, olika ljusstyrka! Så de är alla olika. Och jag har sett det med mina egna ögon. Tragiskt att du inte fått uppleva något i ditt torra, kalla liv.
Det kan man tydligt se med sina ögon.

Citat:
Nej, jag förstår inte hur du kan motsätta dig sanningar som är lika självklara som 1 + 2 = 3. "Ingen nyfikenhet" säger du om mig. En person utan nyfikenhet ställer aldrig några frågor. Jag har ställt mängder med frågor till dig. Du svarar aldrig för du kan inte. Och du ställer aldrig några frågor. Du bara slänger ur dig rena lögner som om de vore sanning. Du är den fantasilösa. Du är den som inte har någon nyfikenhet. Det är du som inte har något intresse att lära dig något om din omgivning. Du är inte intresserad av sanning. Du är inte intresserad av verkligheten kring dig. Allt du säger indikerar att något är allvarligt trasigt inom dig. Vi vill alla veta vad. Det är nyfikenhet. Morbid nyfikenhet men ändå nyfikenhet. Så säg inte att jag inte har någon.
Du har lärt dig att uppfatta din omgivning såsom någon vill att du ska uppfatta den. Anledningen till att du slösar bort din tid på mig är för jag hotar din inlärda verklighetsuppfattning. Du hatar min nyfikenhet, varje inlägg du skriver är nerlusat med hat mot mig.
Citera
2020-01-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför ställer du samma fråga igen som jag redan svarat på? Självklart existerar inte 1 bar bredvid 0,000000000001 utan hundratals mil emellan som i atmosfären.

Vakuum blandas tyvärr ihop med absolut vakuum här. Ett absolut vakuum innebär absolut tomrum och existerar bara i teorin. Vakuum i vardagligt språk är ett kraftigt sänkt tryck. Dock inte absolut tomrum.
Därför att du skulle aldrig gå in på en laboration och försöka dig på något sådant för det vet att det inte fungerar. Du vet!

Men istället så ett av globjordens uttjatade trick om att det måste vara hundratals mil. Och med det erkänner du att det inte finns bevis för ditt påstående. Det kan fortfarande vara som du säger men det finns inga bevis, det har du indirekt erkänt.
Citera
2020-01-07, 18:25
Medlem
Citat:
Därför att du skulle aldrig gå in på en laboration och försöka dig på något sådant för det vet att det inte fungerar. Du vet!

Men istället så ett av globjordens uttjatade trick om att det måste vara hundratals mil. Och med det erkänner du att det inte finns bevis för ditt påstående. Det kan fortfarande vara som du säger men det finns inga bevis, det har du indirekt erkänt.

Enkel fråga: sjunker lufttrycket med stigande höjd?
Citera
2020-01-07, 18:33
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Vad är tryck enligt dig, finns tryck i verkligheten eller är det bara ett antagande att tryck finns?

Kan du mäta tryck och hur gör du det?
Med en tryckmätare? Hur vet du då att du mäter tryck, du har ju bara blivit lärd att mätaren mäter tryck.

Hur vet du att du ens läser denna text, det är bara ditt antagande att du ens läser denna texten för du kanske inte ens finns i verkligheten.
Senast redigerad av Jazzil 2020-01-07 kl. 19:25.
Citera
2020-01-07, 19:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Nej jag har inte erkänt någonting indirekt. Det är du som medvetet misstolkar vad jag skrivit för att det skall passa din agenda. Att trycket minskar med stigande höjd är allmänt känt men försök återskapa det i en bägare på ett ett labb om du kan.
Citera
2020-01-07, 19:12
Medlem
Citat:
Nej, jag gör antagandet att jorden är platt. Gör man det och använder mätningar av Erastotenes och andra så får man med enkel trigonometri en höjd till solen. Men som en direkt följd av antagandet att jorden är platt så får jag direkt bevis för att jorden inte kan vara platt. För vore den det trots en liten och närbelägen sol så kan solen aldrig komma närmare horisonten än 22 grader. Det skulle aldrig bli natt. Det skulle alltid vara dag. Vi skulle alltid se moln upplysta av solen och vi skulle aldrig se solen gå ner under horisonten och vi skulle aldrig se solen lysa upp moln underifrån. Men ändå:

https://imgur.com/a/cE0tt
Du gör ett antagande om att solen är ett fysiskt objekt, varför skulle den vara? Jo, för att det har du blivit lärd, helt utan bevis.

Citat:
Jag har sett det. Stjärnfall. Meteorer. Norrsken. När ett objekt krockar med ett annat objekt, resulterar det i friktion?
Återigen, du har sett ljus på himlen och blivit lärd att det är friktion, helt utan bevis.
Citera
2020-01-07, 19:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du gör ett antagande om att solen är ett fysiskt objekt, varför skulle den vara? Jo, för att det har du blivit lärd, helt utan bevis.
Vad menar du att solen skulle vara? Andliga objekt lyser inte med fysiskt ljus.
Citera
2020-01-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilken roll kan det spela för dig? Det kan vara verkligt, det kan vara något annat. Jorden kan vara en banan, resten en projektion. Who cares?
Jag brydde mig förut på det sättet att jag fann det upprörande med lögnerna men idag bryr jag mig inte om lögnerna, de har alltid funnits och kommer finnas på plattjorden också. Grejen med att ljuga för sig själv, lögner som är skadliga för en själv dessutom, finner jag oerhört intressant. Jag gillar lögnerna på något sätt. När man ser dem är de så enkla och fåniga, men de flesta tror på dem. Fascinerande!

Plattjorden är ofta ansedd som konspirationernas moder, det är den värsta av dem alla. Värre än så här blir det inte, men det finns ännu värre. Jag gissar på att jorden blir platt i den allmänna uppfattningen och att jag får se det hända. Det skulle vara mycket underhållande och efter det blir den återigen rund eller får nån annan form. Och lögnerna fortsätter. Lögnerna som människan älskar så mycket.

Underbar tid att leva!
Citera
2020-01-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Enkel fråga: sjunker lufttrycket med stigande höjd?
Enkel fråga: har du bevis för tryck bredvid vakuum?
Citera
2020-01-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad är tryck enligt dig, finns tryck i verkligheten eller är det bara ett antagande att tryck finns?

Kan du mäta tryck och hur gör du det?
Med en tryckmätare? Hur vet du då att du mäter tryck, du har ju bara blivit lärd att mätaren mäter tryck.

Hur vet du att du ens läser denna text, det är bara ditt antagande att du ens läser denna texten för du kanske inte ens finns i verkligheten.
Skulle du gå in på en betygsatt laboration och ge dig på konststycket att skapa vakuum(extremt lågt tryck) bredvid atmosfär och på så vis demonstrera att jorden med atmosfär snurrar i rymdens vakuum(extremt låga tryck)?

Nej det skulle du inte. Istället försöker du avleda och misskreditera och såklart att ljuga för dig själv.
Fantastiskt! Mera!

Du skulle ju inte diskutera mer med mig? Kunde du inte hålla dig borta?
Citera
2020-01-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad menar du att solen skulle vara? Andliga objekt lyser inte med fysiskt ljus.
Vad är skillnaden på fysiskt och ickefysiskt ljus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in