2020-01-07, 07:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Javisst, denna bild motbevisar jordens klotform.

Bakom astronauten ser man den runda jorden och dess atmosfär snurra som boll i rymden.
Astronauten. Bolljorden. Atmosfär i vakuum. Allt faller platt när du och andra inte kan visa upp atmosfär i vakuum. Ditt påstående kan inte ens lämna marken.

https://www.google.com/search?q=astronaut+in+space&tbm=isch&source=iu&ict x=1&fir=UYxdoWXGtYjdYM%253A%252CwOvkFeWscMewlM%252 C_&vet=1&usg=AI4_-kRUr5Kd5x8j1Q6GUFMTwJME-BsxTQ&sa=X&ved=2ahUKEwii5Y6axe_mAhUxw8QBHaCGCW4Q9Q EwAHoECAIQBA&safe=active&ssui=on#imgrc=UYxdoWXGtYj dYM:

Det var lögn alltihop. Ledsen!
Enligt globmodellen är et är inget vakuum, så ditt ”bevis” faller platt.

Även(1) om din lögn om vakuum hade varit sann så är det ändå inte ett bevis för att jorden är platt.

Även(2) om det hade varit vakuum så kan den sfäriska jorden ha en barriär.

Har du något bevis FÖR att jorden är platt (utöver ”den ser platt ut”, eftersom det även stämmer med den sfäriska modellen)?
Senast redigerad av ConnyKlasson 2020-01-07 kl. 07:32.
Citera
2020-01-07, 07:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag sa att argumenten är lögner, det marknadsförs som bevis men är inte det. Det är en lögn.
Det besvarar inte frågan hur du vet att argumenten är lögner.
Citera
2020-01-07, 07:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Inget vakuum = friktion. Slut för snurrande bolljord. Slut för dess atmosfär. Slut för alla snurrande bollar i rymden.
Vi vet att det finns friktion. Allt håller sakta på att förändras. Avståndet till månen, till exempel, ökar sakta.

Citat:
Låt gissa vad svaret blir, 'det är försumbart'! *Gäsp!*
Det är försumbart i vår tidsålder.
Citera
2020-01-07, 10:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Jag vet inte om jag ser verkligheten, men du däremot ser det du blivit tillsagd att se.

[…]

Woow groovy man. Vi kanske bara är en dröm i någons hjärna, eller så är solsystemet bara en atom i en jättes näsa. Eller så är allt bara en dataprogram. Solen är rumpan på en jätteeldfluga och jorden är formad som en banan. Allt man kan tänka är en möjlig verklighet. Vi behöver inte ta reda på hur det verkligen ligger till, det är bara att stänga ner verklighetsuppfattingen och fantisera på.
Citera
2020-01-07, 13:55
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag vet inte om jag ser verkligheten, men du däremot ser det du blivit tillsagd att se.

Oooookey... med din menig här ovanför måste jag inse att jag inte ska svara dig mer. För dig kan bevis inte existera. För du kan inte veta om det du ser är verklighet.

Även om du skulle få en gratis resa med en rymdraket och skulle se att jorden är ett klot med dina egna ögon skulle ditt svar bli:
-”Jag vet inte om det jag såg är verklighet, det är enbart ett antagande att det jag såg var en klotformad jord. Och det är absolut inget bevis!”
Citera
2020-01-07, 14:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vi vet att det finns friktion. Allt håller sakta på att förändras. Avståndet till månen, till exempel, ökar sakta.

Det är försumbart i vår tidsålder.

Att avståndet till månen ökar beror snarare på växelverkan mellan månens gravitation och tidvattnet snarare än på friktionen med dom ytterst få gaspartiklar som finns där månen är. Hade det bara varit för friktionen så borde månens omloppsbana istället ha sjunkigt. Dock är det så försumbar friktion på den höjd där månen befinner sig att dom typ 10 miljarder år som en stjärna som solen lever inte räcker för att ge en märkbar effekt.
Citera
2020-01-07, 14:30
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
Nej det går att mäta.
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Varför skulle den vara falsk?
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det spelar ingen roll egentligen som vi ska se. F ovan är gravitationskraften i båda formlerna.

RostingHink påstod att gravitation är en kraft.
Enligt Einstein och ConnyKlasson är gravitation inte är en kraft.
Alltså är påståendet falskt.

Citat:
Ett gyro behåller sin position. Den visar en rotation på 15 grader i timmen.
Detsamma gäller Foucaults pendel.

Och när de inte visar en rotation på 15 grader i timmen?

Båda kräver konstant manuell korrigering när de inte visar "rätt".

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Atmosfären är inte i en behållare, är du trög på något sätt?

Utan en behållare skulle det inte finnas någon luft att andas då gas vill fylla ut det tillgängliga (oändliga)utrymmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Hur skulle de annars se ut? Och varför sjunker trycket med höjden om rymden inte är verklighet? Händer samma sak i någon annan tryckbehållare?

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nä, du ska inte jämföra de fysikaliska lagar som beskriver tryck i slutna kärl med de lagar som reglerar atmosfärens funktionalitet. Där har man faktiskt bevisat att atmosfären minskar i tryck ju högre upp man kommer (färre atomer per volymenhet) men också att det finns en viss tröghet i den lägre atmosfären så den hänger inte riktigt med i jordens rotation.

Det beror på relativ densitet.
Citera
2020-01-07, 14:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
RostingHink påstod att gravitation är en kraft.
Enligt Einstein och ConnyKlasson är gravitation inte är en kraft.
Alltså är påståendet falskt.

Och när de inte visar en rotation på 15 grader i timmen?

Båda kräver konstant manuell korrigering när de inte visar "rätt".

Utan en behållare skulle det inte finnas någon luft att andas då gas vill fylla ut det tillgängliga (oändliga)utrymmet.

Det beror på relativ densitet.

Åh herregud ännu en.

Gravitationen verkar som en kraft på objekt, annars skulle de inte börja röra sig.

Men innan vi går dit skulle jag vilja att du presenterar något som stödjer den platta jorden. En karta som funkar, eller kanske dokumentation av kanten/ostkupan?

Varsågod att börja.
Citera
2020-01-07, 15:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Nej om luften skulle hållas kvar på jorden av en kupa så skulle det vara samma tryck hela vägen upp till kupan precis som det är inne i t ex en ballong. Att trycket minskar beror på att det är gravitationen som håller kvar luften. Då behövs ingen ostkupa för att luften skall stanna. Luften dras mot jorden precis som all annan materia.
Citera
2020-01-07, 15:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Har gas en egen vilja?

Varför fungerar inte den officiella förklaringen med att gravitationen håller atmosfären på plats - enligt dig?
Citera
2020-01-07, 15:47
Medlem
Citat:
Inget antagande. Konstaterande. Rotation är en rörelse. Väldigt obegåvad kommentar från dig.
En rörelse är inte nödvändigtvis en rotation, du har blivit lärd att det är det.

Citat:
Jag ser en sfär som roterar runt sin axel. Inget antagande. Konstaterande. Misstänker att du ser grodor ner andra tittar på en häst och vägrar acceptera hästen som en häst även om du matar den med havre. Det är något väldigt fel med din kognitiva förmåga.
Du ser ett ljus på himlen som snurrar, det är allt. De övriga antaganden som du gör att ett resultat av vad du blivit lärd vad som händer i bilden. Bilden visar inte roterande fysisk himlakropp med vädersystem, det händer i din förprogrammerade fantasi.

Citat:
https://imgur.com/a/daM1D
Här är två bilder. En tagen på natten i månljus och en tagen på dagen i solljus. Vilken är vilken tror du? Om månen och solen är två helt olika ljuskällor istället för en ljuskälla så borde det vara en ganska dramatisk skillnad. Det är det inte. Allt ljus kommer från solen i bilderna. Igen, inget antagande. Konstaterande.
Bilderna visar olika ljustyrka, det är allt. Resten antar du baserat på något blivit lärd.

Citat:
Jag har studerat himlavalvet tillräckligt mycket för att veta helt säkert att det inte är något magiskt med det som busar med oss. Himlen är bara uppåt. En riktning. Och allt vi ser på himlen är andra objekt som är långt borta. Vi kan mäta avstånden i många fall och konstatera att objekten verkligen är långt borta. Bevisat. Konstaterat. Det var antaganden för ca 500 år sedan. Sen kunde man mäta dessa avstånd. Dessa mätningar har gjorts om och om igen men allt större säkerhet men ingen mätning har helt motbevisat någon tidigare mätning. Man kan även analysera ljuset från objekt och få vad de består av. Det har vi gjort med solens ljus och det har vi gjort med stjärnornas ljus. Därmed är det bevisat att stjärnorna är andra solar fast längre bort. Det är väldigt tragiskt att du bara konstaterar att du inte vet något utan att ha något som helst intresse för att utforska saker du inte vet något om. Istället sitter du här och låtsas som att du har något som helst att säga förutom "jag vet inte. En normal människa innehar en egenskap som kallas "nyfikenhet". Vad är det för fel med dig som saknar den egenskapen?
Alla dessa mätningar är inte möjliga utan att innan göra antagandet om att de är ljus på avstånd.
Du har via din programmering ingen nyfikenhet kvar. Du vet vad du ser innan du ser det.

Citat:
Det påstående kunde inta var mer fel. Att uppfatta sin omgivning och att tyda sin omgivning är inte två helt skilda saker. Och även om; jag gör hela tiden både och. Jag kan göra observationer, uppfattar, utan att förstå vad jag ser. Jag analyserar, tyder, och kommer fram till en hypotes som jag sedan bevisar.
Du har studerat himlen mycket säger du, och analyserat vad du ser. Men trots detta kan du inte se att samtliga stjärnor är av ungefär likadan storlek. Ja, när man ser på dem med blotta ögat förefaller de att vara av likadan storlek, vilket inte är möjligt med tanke på hur många de är. Du tror trots detta uppenbara på allt som du blivit lärd.

Citat:
Det förvånar mig inte att du tycker The Matrix är intressant. Du tror att du lever i den. Och alternativa svar? Vi har redan konstaterat att vi är på nivån 1 + 2 = 3, ett konstaterande du bestrider. Det spelar ingen roll vad du tror. 1 + 2 = 3 är alltid sant.
Jag förstår att du inte förstår.
Citera
2020-01-07, 16:09
Medlem
Citat:
Det finns inget vakuum.

Korrekt, det är det jag sagt hela tiden.

Nej, Det är du som som ljugit för dig själv om att det enligt vår modell skulle finnas tryck bredvid vakuum.

Jordens sfäriska form rubbas endast av bevis för någon annan form, som inte också förklaras av den sfäriska modellen. ”Den ser platt ut”, är ett sådant exempel. Enligt den sfäriska modellen ser jorden platt ut, på nära håll. Med hjälp av optik syns det tydligt att jordens yta är krökt.

Hur vet du att människor luras in ett självbedrägeri angående jordens form?
Ett annat alternativ är det är du som bedrar dig själv.
Inget vakuum betyder friktion. Då stannar de snurrande bollarna. Slut på globjordsmodellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in