2020-01-06, 15:40
  #86149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det du får tugga i dig är att M själva fattat läget och har som stående tema att de saknar trovärdighet och måste visa ödmjukhet för sitt historiska misslyckande.

M har inget track record av ansvarsfull politik att falla tillbaka på, vilket S faktiskt har. Även om det förstås inte är tillräckligt, är det mer än M har att uppvisa. Löfven ärvde en härdsmälta av Reinfeldt. Och Kristersson var lojal moderat partigängare under Reinfeldt.

Öppna era hjärtan, bygg en moské, baby, bygg gärna tre. Stående ovation 2019.

Det är Jimmies förtroendesiffror som lyft Ebbas och Ulfs, inte tvärtom. M och KD har fått sitt förtroendekapital från SD. Nu är det SD:s uppgift att triangulera in sig på S genom att vara bättre sossar. Inte alienera marginalväljare genom att vara sämre moderater.

Och du kan ju ge exempel på en toxisk idé från mig som inte i själva verket är projicerande varmluft du släpper ur dig.

Jag var på gång att anmärka att det där med "bygg en moské baby, bygg tre baby" faktiskt var Anders Lindberg på Afabladet och att det inte hade något med M att göra. En snabb googlesökning visar dock på att du har helt rätt! Det finns så mycket bisarrt i svensk politik att det där flugit helt under radarn för mig. Inte för att det spelar någon som helst roll. Min sista röst på M lades 2006.
2020-01-06, 15:42
  #86150
Medlem
FlashyBears avatar
Len Mellin:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P92B2b/jimmie-akessons-fantastiska-ar
Jimmie Åkessons fantastiska år
Därför gick det så bra för SD under 2019
1. Sverigedemokraterna spräckte borgerlighetens mest framgångsrika projekt någonsin – Alliansen – i november 2018.

2. Sverigedemokraterna skapade det för Sverige ovanliga regeringsunderlaget med två vänsterpartier i regeringen och två borgerliga samarbetspartners utanför regeringskretsen.

3. I flera mätningar under slutet av förra året var Sverigedemokraterna det parti som hade det största stödet.

4. Kompisarna Uffe och Ebba. När Fredrik Reinfeldt var statsminister och M-ledare ville hans parti inte ta i SD, ”inte ens med tång. KD:s inställning var ungefär densamma även om de inte uttryckte sig lika drastiskt.

5. I valet till EU-parlamentet i maj ökade stödet mest för SD. De gick från att vara femte till tredje största av de svenska partierna.

Ytterligare en anledning för Åkesson att mysa över året som gått är Sölvesborg, kommunen där sambon Louise Erixon är kommunalråd och lokal regeringschef.
Och inför 2020 avslutar Mellin med:
Just nu ser inget ut att hejda SD:s framgångar. I alla fall inte de andra partierna som bjuder på svagt motstånd. Mycket svagt.
2020-01-06, 15:52
  #86151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Len Mellin:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P92B2b/jimmie-akessons-fantastiska-ar
Jimmie Åkessons fantastiska år
Därför gick det så bra för SD under 2019
1. Sverigedemokraterna spräckte borgerlighetens mest framgångsrika projekt någonsin – Alliansen – i november 2018.

2. Sverigedemokraterna skapade det för Sverige ovanliga regeringsunderlaget med två vänsterpartier i regeringen och två borgerliga samarbetspartners utanför regeringskretsen.

3. I flera mätningar under slutet av förra året var Sverigedemokraterna det parti som hade det största stödet.

4. Kompisarna Uffe och Ebba. När Fredrik Reinfeldt var statsminister och M-ledare ville hans parti inte ta i SD, ”inte ens med tång. KD:s inställning var ungefär densamma även om de inte uttryckte sig lika drastiskt.

5. I valet till EU-parlamentet i maj ökade stödet mest för SD. De gick från att vara femte till tredje största av de svenska partierna.

Ytterligare en anledning för Åkesson att mysa över året som gått är Sölvesborg, kommunen där sambon Louise Erixon är kommunalråd och lokal regeringschef.
Och inför 2020 avslutar Mellin med:
Just nu ser inget ut att hejda SD:s framgångar. I alla fall inte de andra partierna som bjuder på svagt motstånd. Mycket svagt.

Hmm, den konspiratoriska delen av hjärnan börjar onekligen fundera på om hon vet något om nästa Demoskop som vi inte vet...?
2020-01-06, 16:00
  #86152
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Och inför 2020 avslutar Mellin med:
Just nu ser inget ut att hejda SD:s framgångar. I alla fall inte de andra partierna som bjuder på svagt motstånd. Mycket svagt.

Den fule, fete kärringen har i allra högsta grad varit med och byggt narrativet att alla SD röstare är brunskjortor, att invandringens negativa sidor är tabu att diskutera (i den mån det finns något negativt?) och att samarbete med SD bestraffas med socialt och politiskt självmord. Nu när det visar sig var en katastrofal infallsvinkel, så är det de politiska motståndarna som bjuder ”svagt” motstånd. Fettot ser inte sin egen roll i det politiska livet!
2020-01-06, 16:02
  #86153
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då provar vi igen, steg för steg:

SD är till en början nazister, pack och helt osmakliga. (Jag har varit med ett tag, och det ursprungliga BSS-packet var inga politiska höjdare).

Därefter arbetar man (från SD:s ledning) med att minska skämsfaktorn, sortera bort de totalt osmakliga direkt och rensa efter indikation i nästa nivå.

Allteftersom minskar "nazistfaktorn" och grundfrågan (SD:s USP) omfattas av allt fler, även inom andra partier.

När sakfrågan (dvs "Hur skall vi hantera invandringen, maximera utbytet och minska skadeeffekterna" inte längre är ett tecken på rå nazism, utan på något som alltfler väljare vill OCH politiker därmed behöver hantera kommer SD att förlora problemformuleringsföreträdet och kommer att avkrävas konstruktiva lösningar på problemet, typ "Vad vill ni göra för att förbättra situationen" - en fråga som uppstår först när problemformuleringen delas av flera - innan dess ser ju ingen annan ett problem.

Är det så att S, M, KD och SD ser ungefär samma problem kommer det att erbjudas lösningar från alla de partierna. Då går kritiken efterhand från "J-la SD-razze" till "Vi tror detta är en bättre lösning", vilket på alla sätt är en bättre situation än den låsning som manifesterades i till exempel Januariöverenskommelsen (som grundades i att isolera SD).

Ja, vilket leder till att man erkänner att man hade så fel => trovärdighetsproblem => tapp till SD.

Det är just därför man inte gör så fullt ut.


Citat:
och kommer att avkrävas konstruktiva lösningar på problemet, typ "Vad vill ni göra för att förbättra situationen" - en fråga som uppstår först när problemformuleringen delas av flera - innan dess ser ju ingen annan ett problem.
Vi försöker steg för steg.

Det sker redan.
Väljarna gillar bevisligen SD:s lösningar.
Därför ökar SD.

När eliten erkänner ("anpassar sig") att SD:s lösningar är bra kommer de att avkrävas svar på varför de har ljugit och gjort det motsatta - "politiken är en trovärdighetsbransch" bla bla bla.
Att prata om sakfrågor är att begå självmord (i kortare, 10-15 års perspektiv).



Återigen. Min åsikt är baserad på vad väljarna säger (till OI), nämligen att de gillar SD:s lösningar. Din på att SD:s lösningar är dåliga, men väljare inte förstått det än.
2020-01-06, 16:30
  #86154
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Dem är säkra nu ja, men efter samhällsutvecklingen eskalerat vidare tror jag inte de är lika säkra längre.
”Det började som en röst i opinionen/proteströst för att sedan bli en röst på partiet i ett val.”
Första steget är att klicka i SD i OU, därefter är det betydligt lättare för flera av dessa att ta steget. Om det blir som mycket pekar på, fortsatt kaos i Sverige, så tror jag inte de här 35% är lika många längre.
Botten ökar hela tiden för SD, vilket är betryggande. Nu när de fortsätter rusa mot 30% tror jag fler kan överväga partiet i ett val. Men för att vara säkra på att bli största parti nästa val säger jag nog att man måste åtminstone ha en ledning på 5% jämfört med näst största parti.
Jag tror även SD tjänar enormt på att nu ingå i ett ”block”, man är inte utanför politiken längre. En röst på SD kanske många ansåg var en bortkastad röst förut eller en röst på alliansen, men inte längre.

Det fortsätter nog att vara 35 %, men det är hela tiden nya 35 %. Några av de 35 % blir SD-are medans andra tillkommer som blir en del av de 35 %. Som du skriver det är en gradvis process.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Litet OT för tråden, men när 1) problembeskrivningen accepteras mer allmänt så kommer 2) lösningsförslag att ställas, också mer allmänt.
Även om SD kan ta en del credit för att på ett envist sätt hållit fram problemet i debatten kommer man ju inte att ha monopol på lösningen på problemet när fler partier börjar dela problembeskrivningen.
Föreslår man osmakliga eller alltför repressiva lösningar kommer ju alternativ från annat håll att uppfattas som mer smakliga, i värsta fall (ifall förslagen är helt orealistiska) med en bumerangeffekt som gör det onödigt svårt att vidta lämpliga åtgärder.
Nu har det ju runnit vatten under broarna, men att skjuta invandrare (babbeluringar) i pannan eller placera kulsprutor på Öresundsbron (för att stoppa babbeluringar från tillträde) har ju framkastats i debatten, av (förtjänstfullt avvecklade) tidiga SD-anhängare. Om man istället lägger fram "vi behöver en tydligare tillämpning av utvisningsbeslut och regelmässigt utvisa utländska brottslingar" respektive "vår gränsbevakning behöver stärkas" (redan påbörjat) blir det enklare.
För att koppla till opinionsfrågor kan man observera att i takt med att SD har folkat sig (medvetet arbete från framförallt partiledningen) och sorterat bort stolpskott, så har acceptansen för SD ökat. Det har inte enbart med invandringsfrågan, kriminaliteten och "babbeluringarna" att göra.

Nej problemet för sjuklövern är trovärdigheten. Oavsett vilka lösningar de föreslår (Men aldrig genomför) så saknar de trovärdighet. Alla vet att SD vill minska invandringen och kommer att minska invandringen. de vet också att SD krävs för att tvinga de andra att genomföra sina fina nya förslag. För M gäller att de för bara 2 år sedan höll kvar S/MP-regeringen vid makten genom att släppa igenom deras budget (Det var dessutom KD som sänkte DÖ, i alla fall på låtsas). Den nya M-linjen är i praktiken mindre än ett år gammal. S kör ju asylmaximering fortfarande med MP och C så deras "lösningar" kommer ju bara de mest asylfanatiska tro på. ingen "lösning" S kommer med kommer generera en enda ny röst, bara bromsa tappet av röster. M kan ju få mer trovärdighet allt eftersom men som sagt alla vet att det är SD som alltid har haft, och alltid kommer att ha en invandringskritisk linje. "Bra lösningar" är meningslösa om väljarna inte tror på att partiet kommer att genomföra dem. De som gått till SD är också de som genomskådat falska vallöften från sjupartiet.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Len Mellin:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P92B2b/jimmie-akessons-fantastiska-ar
Jimmie Åkessons fantastiska år
Därför gick det så bra för SD under 2019
1. Sverigedemokraterna spräckte borgerlighetens mest framgångsrika projekt någonsin – Alliansen – i november 2018.
2. Sverigedemokraterna skapade det för Sverige ovanliga regeringsunderlaget med två vänsterpartier i regeringen och två borgerliga samarbetspartners utanför regeringskretsen.

3. I flera mätningar under slutet av förra året var Sverigedemokraterna det parti som hade det största stödet.
4. Kompisarna Uffe och Ebba. När Fredrik Reinfeldt var statsminister och M-ledare ville hans parti inte ta i SD, ”inte ens med tång. KD:s inställning var ungefär densamma även om de inte uttryckte sig lika drastiskt.
5. I valet till EU-parlamentet i maj ökade stödet mest för SD. De gick från att vara femte till tredje största av de svenska partierna.
Ytterligare en anledning för Åkesson att mysa över året som gått är Sölvesborg, kommunen där sambon Louise Erixon är kommunalråd och lokal regeringschef.
Och inför 2020 avslutar Mellin med:
Just nu ser inget ut att hejda SD:s framgångar. I alla fall inte de andra partierna som bjuder på svagt motstånd. Mycket svagt.

Heja SD-Lena! Du hjälper SD i OU! Jag tror faktiskt hon är missnöjd med S och Löfven på riktigt. Hon har fått nog av deras inkompetens och liberala regering.
2020-01-06, 16:34
  #86155
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Heja SD-Lena! Du hjälper SD i OU! Jag tror faktiskt hon är missnöjd med S och Löfven på riktigt. Hon har fått nog av deras inkompetens och liberala regering.

Absolut, Lena har verkligen förändrats. Antagligen är hon lika trött på S som alla andra. Nu vågar även hon yttra det och i en Socialdemokratisk tidning till råga på allt.

Dock tycker jag det var onödigt att tvinga in det här med svensk medborgarskap och låna böcker i slutet av krönikan. Vinklade det lite fult, det handlar om de som inte har rätt att vistas i landet, som många kanske inte förstår. Dock tror jag inte många bryr sig om det egentligen förutom de som aldrig skulle röstat SD ändå.

Kanske ville hon inte verka för pro-SD
2020-01-06, 16:40
  #86156
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Hmm, den konspiratoriska delen av hjärnan börjar onekligen fundera på om hon vet något om nästa Demoskop som vi inte vet...?

Jag tror hon vet resultatet och att det ser väldigt bra ut för SD.

De skulle egentligen släppt den redan idag om det inte var för en röd dag, så antagligen släpps den imorgon och de kom med en skrift från Mellin så länge.
2020-01-06, 16:59
  #86157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag var på gång att anmärka att det där med "bygg en moské baby, bygg tre baby" faktiskt var Anders Lindberg på Afabladet och att det inte hade något med M att göra. En snabb googlesökning visar dock på att du har helt rätt! Det finns så mycket bisarrt i svensk politik att det där flugit helt under radarn för mig. Inte för att det spelar någon som helst roll. Min sista röst på M lades 2006.

Precis. Att få trådläsarna att trotsa Enoch.Thulins stående dekret att aldrig lita på en moderat, blir en uppförsbacke för CrispKreem.

Inte ens moderaterna inbillar sig ju att folk litar på dem - vilket faktiskt är en smart hållning.
2020-01-06, 17:07
  #86158
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Absolut, Lena har verkligen förändrats. Antagligen är hon lika trött på S som alla andra. Nu vågar även hon yttra det och i en Socialdemokratisk tidning till råga på allt.
Dock tycker jag det var onödigt att tvinga in det här med svensk medborgarskap och låna böcker i slutet av krönikan. Vinklade det lite fult, det handlar om de som inte har rätt att vistas i landet, som många kanske inte förstår. Dock tror jag inte många bryr sig om det egentligen förutom de som aldrig skulle röstat SD ändå.
Kanske ville hon inte verka för pro-SD

Det var hennes brasklapp. Rekommenderar att lyssna på henne i det lilla klippet längre ner där hon är i någon sorts debatt. (Nu har de gjort artikeln till betalartikel ) "SD bestämmer allt" fritt citerat ur minnet eftersom de blockat den.
2020-01-06, 17:10
  #86159
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det var hennes brasklapp. Rekommenderar att lyssna på henne i det lilla klippet längre ner där hon är i någon sorts debatt. (Nu har de gjort artikeln till betalartikel ) "SD bestämmer allt" fritt citerat ur minnet eftersom de blockat den.

Inte ofta man blockerar i Aftonbladet faktiskt, måste fått stor spridning. Hoppas någon laddar upp klippet för det missade jag.
2020-01-06, 21:00
  #86160
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Precis. Att få trådläsarna att trotsa Enoch.Thulins stående dekret att aldrig lita på en moderat, blir en uppförsbacke för CrispKreem.
Inte ens moderaterna inbillar sig ju att folk litar på dem - vilket faktiskt är en smart hållning.

Nej i den här gruppen kommer vi ALDRIG lita på M. Även om vissa stödjer SD i att samarbeta med M och KD i brist på bättre betyder det inte att vi litar på M. -Aldrig glömma. -Aldrig förlåta. KE.

Egentligen speglar SD i OU hur mycket/lite svenskarna litar på M

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in