2020-01-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Eftersom det är du som kommer med konspirationsteorier att all vetenskap i 2000 år ljuger för oss så tycker jag faktiskt att det är du som skall bevisa detta. Speciellt som din teori om att olika tryck plötsligt inte skulle kunna existera bredvid varandra när trycket blivit tillräckligt lågt. Är ju inte atmosfär bredvid tomrum. En teori mot all vett och sans och bara påhittad för att stödja din tro.
Dom bevis du eftersträvar kräver ju att du själv åker en raket upp till rymden. Skulle jag eller någon annan göra det så skulle du bara börja skrika om CGI och fejk.

Detta visar ju tydligt att du inte vet vad rymdens vakuum handlar om. Det är inte tomrum(absolut vakuum) i rymden.
Det är du som kommer med konspirationsteorier, du påstår saker och kan på anmodan inte bevisa dina påståenden. Det finns ingen vetenskap som visar tryck existerar bredvid vakuum, bara lögner.

Det fetade: jag har aldrig påstått detta. Andra gången du ljuger om detta.
Citera
2020-01-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Berätta vilket tryck du menar, och var denna gräns är.

Vad jag vet så finns det inget tryck vid vakuum (rymden är inte ens vakuum).
Rymden är väldigt lågt tryck, samma låga tryck som atmosfärens yttersta skikt.
Jag vet, du menar att ett icke tryck möter ett icke vakuum någonstans i himlen.
Kan vi då få se dina bevis för att icke tryck möter icke vakuum!
Citera
2020-01-06, 17:18
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Allt det här är antagande.

Inget är antagande. Allt är konstaterat.

Citat:
Månens kurvatur: hur vet man att månen är sfärisk?

Genom att titta på den genom teleskop. Man ser klart och tydligt ett 3 dimensionellt objekt som blir allt mer förvrängt ju mer åt dess kanter man tittar. Det är helt i enlighet med en sfär. Ingen annan form kan förklara det vi ser. Inget antagande. Konstaterat. Bevisat. Här är ett litet klipp där man t.om kan se att månen roterar kring sin axel (vilket den gör i samma takt som sin omloppsbana men inte i perfekt synkronisering). Alla som tar sig tid att observera månen på samma sätt kommer se samma sak. Ingen har någonsin observerat något annat. Bevis. Inget antagande. Bevis. Finns där uppe på himlen hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=SoL-9mHldog

Citat:
Saturnus ekvator: hur vet man att Saturnus har en ekvator?

Jag har redan visat teleskopbilder och timelapse sekvenser som visar hur Saturnus roterar kring sin axel. Bevis för en sfär. Ekvatorn är den linje på en roterande sfär som delar sfären i 2 hemisfärer. Alla sfärer som roterar har därför en ekvator. Jorden, månen, saturnus och alla planeterna i solsystemet.

Citat:
Solens ljus på Saturnus: hur vet man att solens ljus träffar Saturnus?

I klippet jag visade med Saturnus som visar sig bakom månen ser man att ljuset kommer från samma riktning. Vi vet att det är solens ljus som lyser upp månen. Därför vet vi att det är solens ljus som även lyser upp Saturnus och dess ringar (och månar). Med din kommentar hävdar du att det finns en till sol i solsystemet, en som lyser på månen och en som lyser på Saturnus. Varför har det aldrig observerats. Du menar även att solens ljus, som lyser mot månen och Saturnus samtidigt på något sätt skulle kunna missa Saturnus. Hur skulle det gå till?

Citat:
Du har bara gjort antagande baserat på andra antagande, du ha blivit lärd att de är runda bollar som svävar ute i rymden.

Det är inga antaganden. Det är konstaterande. Det är bevisat bortom alla tvivel. Vi kan alla ta ett teleskop och observera så gott som alla planeter och månar i solsystemet och se med våra egna ögon att de är sfärer. Alla mina egna observationer stämmer helt och hållet överens med det jag lärt mig. Alltså är inget jag lärt mig fel. Allt är sanning. Om det fanns några som helst diskrepanser så skulle de observerats. Kan du peka på en enda observation som inte stämmer överens med det vi lät oss? En enda? En liten, liten.

Citat:
Dina argument utgår ifrån antagande som ska bekräftas med ett annat antagande, det fungerar så här:

- om vi inte kan se konturerna av Saturnus, då är jorden en snurrande boll i vakuum. Mycket riktigt ser vi inte konturerna av Saturnus, och därmed är jorden en boll som snurrar i vakuum.

Din begreppsvärld består av förutfattade uppfattningar som bekräftas av fler förutfattade uppfattningar.
Ser du inte?

Det är inte antagande. Det är konstaterande. Jag ser en sfär som roterar runt sin egen axel. Alltså ser jag en sfär som roterar runt sin egen axel. 100 km över markytan är lufttrycket så gott som noll. Det är vad vi kallar vakuum. Vi kallar detta vakuum bortom jorden för rymden. Planeterna befinner sig i rymden då de bevisligen inte huserar i taket. Alltså; bollar som snurrar i rymden.

Jag ser. Du har en blindfölje över ögonen och påstår att vi andra inte ser. Ganska löjligt.
Citera
2020-01-06, 17:21
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det ett ad-hoc-resonemang? Vi vet ju att atmosfärstrycket avtar med höjden.
Det leder obevekligen till att trycket till slut blir lika lågt som trycket i rymden.
Det fetade: ett antagande.

Citat:
Vilken gräns menar du, var finns den?
Gränsen mellan tryck och vakuum. På ditt nyspråk säger man: där icketrycket möter ickevakuumet.
Citera
2020-01-06, 17:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Dåså.
Alltså är detta påstående falskt:

F = Gm1m2/r^2 är säkert välkänd. G = gravitationskonstanten = 6,674E-11. m1 och m2 är objektens massor. r är avståndet mellan objektens gravitationscentrum.

Nej det går att mäta.

Citat:
Det är inget som skyms.
Jo, nedre delen av båtar skyms av horisonten om de är tillräckligt långt ifrån betraktaren.
Detta gäller även stjärnor, månen och solen.

Citat:
Det är 1600km/h.

Och då kan vi återgå till:

Det finns inga bevis för att jorden snurrar på sin axel.
Ett gyro behåller sin position. Den visar en rotation på 15 grader i timmen.
Detsamma gäller Foucaults pendel.
Citera
2020-01-06, 17:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag vet, du menar att ett icke tryck möter ett icke vakuum någonstans i himlen.
Kan vi då få se dina bevis för att icke tryck möter icke vakuum!
Jag har inte sagt något om icke-tryck.
Jag har sagt att olika tryck bevisligen kan angränsa varandra (slå upp "isobar").
Igen: Det låga trycket i yttersta skiktet av atmosfärens kan angränsa det låga trycket i rymden.
Citera
2020-01-06, 17:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är du som kommer med konspirationsteorier, du påstår saker och kan på anmodan inte bevisa dina påståenden. Det finns ingen vetenskap som visar tryck existerar bredvid vakuum, bara lögner.

Det fetade: jag har aldrig påstått detta. Andra gången du ljuger om detta.
Nej det är du som kommer med konspirationsteorier om att all vetenskap under 2000 år är påhittad och falsk och då är det du som skall bevisa att atmosfären inte kan existera bredvid rymden, inte tvärtom.

Citat:

Gränsen mellan tryck och vakuum. På ditt nyspråk säger man: där icketrycket möter ickevakuumet.
Det låga trycket i övre atmosfären övergår gradvis i rymdens ännu lägre tryck. Finns ingen fast gräns någonstans.
Citera
2020-01-06, 17:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det bygger på en observation. Vi vet att trycket minskar med höjden.
När skulle detta fenomen plötsligt upphöra menar du?

Citat:
Nej, det finns inget icke-tryck eller vakuum. Det finns bara olika tryck.
Att olika tryck kan existera utan barriär bevisas med en barometer och en hiss.
Citera
2020-01-06, 17:31
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Hur kan man då någonsin kritisera någonting?

Det kan man inte. Har man inget skäl att ge något kritik så är det lika bra att hålla tyst. "Den här filmen är usel!" "Varför säger du det?" "Skit i det du!". Så argumenterar alla ni plattjordare. Ni har inga argument. Ni har inget att komma med. Därmed har ni inget att säga. Och om man inte har något att säga, varför öppna käften över huvudtaget?

Citat:
Jorden kretsar kring solen. Finns inga bevis för detta påstående.

Alla observationer av solsystemet och stjärnorna bevisar bortom alla tvivel att jorden kretsar kring solen. En tomte som dig tror säker på horoskop också. Horoskop är baserade på att solen befinner sig i olika stjärntecken under året. Solen verkar vandra. Men stjärnhimlen verkar också vandra. Vad är det som vandrar? Vad står still om något? Kan det vara jorden som står still. Nej. För vi kan även se planeterna röra sig på ett helt annat sätt än hur solen och stjärnhimlen verkar röra sig. Kan solen och jorden stå still? Om jorden roterar runt sin axel så funkar det nästan. Men stjärnhimlen då? Är det den som roterar runt solen och jorden? Ptja, varför inte? Men vad är planeterna då? Varför rör de sig så konstigt? De verkar röra sig åt ett håll och sen bara vänder de om. Hur kan det gå till? Det kan bara förklaras om jorden också är en planet som går i en annan omloppsbana runt solen. Det är det enda vi kan observera, att jorden och planeterna går i elliptiska omloppsbanor runt solen som är stationär i proportion till planeterna. Alla bevisen finns där uppe i natthimlen och alla som gör samma observationer kommer att se samma sak; att jorden kretsar kring solen.
Citera
2020-01-06, 17:33
Medlem
Citat:
Du menar att det du ska bevisa är beviset? Antagandet att en atmosfär existerar runt en sfärisk jord är beviset för att en atmosfär existerar runt en sfärisk jord?

Nu ljuger du för dig själv.
Vad var det du inte förstod av detta:
Citat:
Finns väderballonger som mätt tryckskillnaderna och det finns vädersatteliter som har sin omloppsbana i exosfären, där det nästan är tomt på luftmolekyler, dvs, rymdens så kallade vacuum.
Orkar inte kolla upp alla vädersatelliter åt dig. Kolla efter själv för en gångs skull.
Citera
2020-01-06, 17:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Det är redan bevisat att jorden har en annan form än klotformen.
...
Vad spännande. Kan du delge oss andra dessa bevis?
Citera
2020-01-06, 17:44
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jag vet att ni globjordare har svårare för att argumentera för er sak än vi plattjordare, då allt ni har är lögner. Det är svårt att försvara lögner, de kräver fler lögner för att försvara den första lögnen. Antagande på antagande, lögn på lögn.

Centralt och avgörande för er modell är ju kurvan, det är ju den som gör jorden rund, den kan ni ju bara inte visa upp när ber om det.

Här är ännu ett av många bevis på att jorden är rund som vi presenterat här. Ett klipp från en flygplanskropp som visar hur solen lyser in underifrån. Det är en omöjlighet på en plattjord precis som solnedgången är en omöjlighet. Borde inte vara svårt att förstå det men likt barn i trotsåldern envisas ni.

https://youtu.be/PD_ecTG6NU8?t=274

En lustig grej med Wolfies klipp är att ett av er troll här använt ett av hans klipp som "bevis" på att solen krymper medan klippet klart och tydligt bevisar motsatsen. Trollet såg bara orden "Flat earth" i titeln men läste inte hela, "Flat earth debunked". Så obegåvade är ni. :-D

Citat:
Istället kontrar ni: 'ni har ingen karta!' Eller varför inte bevis för rymdens vakuum bredvid jordens trycksatta atmosfär. Nä, då kontrar ni med: 'få se en bild på kanten!'

Det är faktiskt komisk att bevittna hur krumbuktar, grimaserar och ljuger för att fram kurvan.
Varför detta självbedrägeri? Kan du inte ge oss en inblick i detta, jag finner det uppriktigt så fascinerande. Jag kan inte få grepp om detta fenomen. Varför ljuger du för dig själv?

Inte riktigt. Det är ni som säger "ge bevis för att tryck kan finnas bredvid vakuum" medan ingen någonsin påstått att tryck existerar bredvid vakuum. Det är helt och hållet ert påstående. Ge istället bevis på att någon av oss någonsin sagt att atmosfärstryck kan existera bredvid vakuum. Det vore intressant. Finns det inga såna bevis så är det du som är lögnaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in