2020-01-06, 03:25
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Herregud vilken jävla "dick contest" det råder i tråden. Ena säger US är bäst och andra påvisar motsatsen med hopp på Ryssen eller Kinesen. Samtliga är världsmästare på det ena eller andra samt försvarar eller sågar den eskalerande konflikten med Iran.

Min närmsta kompis sedan yngre tonåren jobbar för BAE Systems vilket medför att han besöker större vapenmässor/konvent eller länder på jordklotet med intresse för deras produkter. Hans kommenterar efter vi läste lite på Flashback ikväll efter en familjemiddag var rätt slagkraftig och oslagbar:

"USA kan slå ut vilket land som helst på jorden, i princip på 24 timmar. Finns inget land i världen som är så tekniskt långt framme när det kommer till krigsmaterial och militär kraft. De har redan passerat År 2100 i sin utveckling medan Ryssland, Kina, Iran eller vem som helst för den delen fortfarande harvar på 1990 talet i jämförelse, det enda som de har svårigheter med är terräng dvs om det är länder som har mycket kuperad terräng och stora bergmassiv då tar det lite längre tid för USA att utplåna fienden"

Litar på hans kunskap, civilingenjör med studier på de främsta skolorna och jobbat för BAE Systems i måååååånga år så jag tror han har rätt bra koll.

Personligen skiter jag i vilket, de får göra vad fan de vill och spänna musklerna och mäta sina kukar och kriga skiten ur varandra så längde det inte stör min iskalla fredagsbira och min varma fru i sängen innan nattinatti.

Peace and Love!
Samma förhållande rådde när Sovjetunionen invaderade Afghanistan 1979, se hur det gick för Sovjet efter det.
Citera
2020-01-06, 03:26
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Nej det är han inte, och du kommer inse det nu 2020 när han vinner valet igen... folk sa samma sak till mig 10 månader innan trump blev president, jag satt där och sa samma sak "Han. Kommer. Vinna."

Samma här. Dock är det andra förutsättningar nu än inför valet 2016. Trump är en utav bara 3 presidenter som ställts inför riksrätt. Det hjälper honom inte riktigt i valrörelsen. Hans kampanj har blivit lidande pga av detta också.

Ett krig som USA anses gå vinnande ifrån kommer dock garanterat ge honom segern. Därför tror jag Trump vinner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du missförstår Trump totalt, för du ser bara hur andra politiker pratar och jämför Trump med dem. Det är bara retorik. Han är inte ointelligent. Jag tror knappast att han på allvar tror att mexikanerna skulle betala byggandet av muren, eller att USA skulle få betalt för flygbasen i Irak. Han pressar bara sina motståndare.

Alla tror att han är en idiot för att han inte pratar som en akademiker eller karriärpolitiker. Folk är vana att höra politiker uttrycka sig inlindat och oprovocerande och egentligen inte säga någonting alls fast det kommer en svada med ord. Trump bara kör och snackar som en bilhandlare och vänstermedia blir generade och kissar på sig.

Det är ingen press, att vräka ur dig absurda påståenden sätter inte press på någon. Nieto sade långt innan att det inte ens skulle komma på frågan att Mexiko skulle betala för "the wall", Trump fortsatte dock att trycka på den idiotin och idag framstår han som en clown med hans val-slogan.

Trump framstår bara som en jättebebis och en hycklare av rang. Samma imbecill som tryckte så hårt på Obamas brist av "bevis" om att han var amerikan och krav på att se födelsebevis och så vidare, samma man vägrar att ens visa sina skattedeklarationer. Trump som tjatade om transparens och öppenhet är den andra president i modern tid som vägrat visa sin skattedeklaration, det är skrattretande och tragiskt.

Så stor mun gällande allt och alla men han själv hycklar och förvränger allt och alla.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thabeet
USA är inte självförsörjande på olja, sluta hitta på.
Jag jobbar som sagt med upphandling av olja och du visar att du inte kan något alls.

USA importerade drygt 10 miljoner barrels av olja per dag under 2018, 1 barrel motsvarar 158 liter så ditt nonsens om att USA idag är självförsörjande är löjligt långt bort ifrån verkligheten. Just företaget jag jobbar med har den amerikanska och mexikanska branschen som huvudfokus och tro mig, USA är långt bort ifrån att vara självförsörjande.

https://www.rystadenergy.com/newseve...icient-in-oil/
Citera
2020-01-06, 03:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thabeet
Det är ingen press, att vräka ur dig absurda påståenden sätter inte press på någon. Nieto sade långt innan att det inte ens skulle komma på frågan att Mexiko skulle betala för "the wall", Trump fortsatte dock att trycka på den idiotin och idag framstår han som en clown med hans val-slogan.

Trump framstår bara som en jättebebis och en hycklare av rang. Samma imbecill som tryckte så hårt på Obamas brist av "bevis" om att han var amerikan och krav på att se födelsebevis och så vidare, samma man vägrar att ens visa sina skattedeklarationer. Trump som tjatade om transparens och öppenhet är den andra president i modern tid som vägrat visa sin skattedeklaration, det är skrattretande och tragiskt.

Så stor mun gällande allt och alla men han själv hycklar och förvränger allt och alla.

Du förstår inte mig heller. Jag lägger inte in några känslor och tycker att någon är jättebebis, eller att Iran är en skurkstat. Jag försöker bara förstå och analysera omvärlden och varför någon agerar på ett visst sätt. Jag tycker ingenting om Trump. Ser bara en logik i hur han agerar. För mig är det helt ointressant med epitet som populism och kalla någon clown. Mer intressant att förstå hur alla parter fungerar och spekulera i hur situationen utvecklar sig. När media gapar att Trump är galen så blir det totalt ointressant och nonsens.
Citera
2020-01-06, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Herregud vilken jävla "dick contest" det råder i tråden. Ena säger US är bäst och andra påvisar motsatsen med hopp på Ryssen eller Kinesen. Samtliga är världsmästare på det ena eller andra samt försvarar eller sågar den eskalerande konflikten med Iran.

Min närmsta kompis sedan yngre tonåren jobbar för BAE Systems vilket medför att han besöker större vapenmässor/konvent eller länder på jordklotet med intresse för deras produkter. Hans kommenterar efter vi läste lite på Flashback ikväll efter en familjemiddag var rätt slagkraftig och oslagbar:

"USA kan slå ut vilket land som helst på jorden, i princip på 24 timmar. Finns inget land i världen som är så tekniskt långt framme när det kommer till krigsmaterial och militär kraft. De har redan passerat År 2100 i sin utveckling medan Ryssland, Kina, Iran eller vem som helst för den delen fortfarande harvar på 1990 talet i jämförelse, det enda som de har svårigheter med är terräng dvs om det är länder som har mycket kuperad terräng och stora bergmassiv då tar det lite längre tid för USA att utplåna fienden"

Litar på hans kunskap, civilingenjör med studier på de främsta skolorna och jobbat för BAE Systems i måååååånga år så jag tror han har rätt bra koll.

Personligen skiter jag i vilket, de får göra vad fan de vill och spänna musklerna och mäta sina kukar och kriga skiten ur varandra så längde det inte stör min iskalla fredagsbira och min varma fru i sängen innan nattinatti.

Peace and Love!

Nu handlar det om USA och Iran i första hand. Givetvis är USA:s vapensystem i en helt annan liga än Irans, och det behöver du inte jobba på BAE Systems för att förstå. Däremot är det väldigt många länder som USA inte kan slå ut på 24h eller ens en månad (om vi inte pratar kärnvapen, men jag utgår att det inte är fallet). Problemet är inte den teknologiska kapaciteten som USA har, utan att flytta den över halva världen. Iran ligger knepigt till geografiskt och är också väldigt stort till ytan. Berg i norr och Hormuzsundet i söder. Det amerikanska jaktplanen måste starta från någonstans och alla dessa platser nås med iranska raketer. Och Iran har en av de största arsenalerna av raketer i världen (tusentals) där många går 200-300 mil. Det behövs inte många för att slå ut ett flygfält. Men ja, slå ut deras flyg och SAM:s klarar det nog av ganska snabbt. Det är som sagt bara en del av problemet dock.
Citera
2020-01-06, 03:34
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Din kompis är dåligt underrättad. Skulle USA ge sig på Ryssland på det sätt du beskriver, skulle USA förvandlas till en stenöken. Det borde han veta . . .

Ryssland har inte alls lika stora militära eller ekonomiska resurser som USA. För att vara ärlig så är det egentligen inget land som kommer i närheten utav USA:s militär förutom Kina. Men de ligger också i lä.
Citera
2020-01-06, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
https://www.rystadenergy.com/newseve...icient-in-oil/

Suck, måste jag skriva samma sak igen?
Amerikansk olja är inte lönsam när oljepriser sjunker, det är ingen eftertraktad olja då den är svåråtkomlig och kostar mycket mer att producera än Iran, Irak och Venezuelas olja. När oljepriserna sjunker så slutar USA att producera.

USA kan inte vara självförsörjande utan att behöva höja priset på den inhemska oljan och bensinen rejält, om du inte kan något om olja så bör du inte heller vräka ur dig banala påståenden. All olja är dessutom inte samma olja och kan inte användas för samma ändamål, bara för att ett land producerar tillräckligt med total olja betyder det inte att oljan ifråga är lämplig för alla ändamål.

Dean Foreman som är högt uppsatt hos API formulerar texten i länken nedan tillräckligt bra att någon som inte är insatt likt du ska kunna förstå industrin lite bättre. Vill inte förminska dig men du stirrar dig blint på siffror och förstår inte oljeindustrin och olika former av olja alls.

https://www.api.org/news-policy-and-...and-export-oil

Det är just därför USA är så besatta av just Irak, Iran och Venezuela.
Citera
2020-01-06, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Läs på lite. USA har både nyare och fler kärnvapenbestyckade ubåtar än Ryssland.

https://armedforces.eu/compare/country_USA_vs_Russia

Ni för en meningslös diskussion. Både USA och Ryssland har massvis med ICBMs med räckvidd på över 1500 mil. Tillräckligt för att utplåna den andra många gånger om. Det räcker med att dö en gång.

Återigen så vet jag dock inte varför detta diskuteras i denna tråden? Hur är det intressant för ämnet? Tror ni att detta leder till ett krig där Ryssland dras in mot USA? Ett krig som dessutom skulle få den ena parten att utplåna varandra?
Citera
2020-01-06, 04:17
Medlem
Scott Ritter diskuterar mordet på Suliman och vad som sen kan hända för Trump och USA.

Citat:
in-depth look at the crisis with Iran, after the drone assassination of Iranian Quds Force commander General Qassem Soleimani. Our guests are Scott Ritter, former UN Weapons Inspector & former intelligence officer;

https://www.youtube.com/watch?v=1vCuBQaPT8o
Citera
2020-01-06, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte alls:

https://www.theguardian.com/world/20...uclear-capable
https://www.nytimes.com/2019/12/27/u...ic-weapon.html
https://www.bbc.com/news/world-europe-50927648
https://edition.cnn.com/2019/12/28/e...ntl/index.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Avanga..._glide_vehicle)

Vapnen du länkar till är ju just kärnvapen icbms
Citera
2020-01-06, 04:35
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Samma här. Dock är det andra förutsättningar nu än inför valet 2016. Trump är en utav bara 3 presidenter som ställts inför riksrätt. Det hjälper honom inte riktigt i valrörelsen. Hans kampanj har blivit lidande pga av detta också.

Ett krig som USA anses gå vinnande ifrån kommer dock garanterat ge honom segern. Därför tror jag Trump vinner.

Jag förstår hur du tänker, dock ser jag inte denna "riksrätts - impeachment" som något att ta upp öht. Alla Trump väljare är fortfarande Trump väljare i USA, detta är bullshit från demokraternas sida för att försöka vinna över folk, MEN ingen går på detta dravvel.

Han vet själv att INGENTING kommer att hända, 2/3 av kongressen måste besluta om impeachment, han har inte gjort något fel.

Trump har gjort ett x antal saker otroligt bra under hans 4 år och inte nog med det så har han kunnat locka över demokrater till sin sida. Folk har insett vilket skitsnack demokraterna snackar.

Detta är dock hur jag ser det, har många vänner där borta som jag diskuterar just sånt här med.

Och ja, absolut, han kommer att få mer kraft då om USA går vinnande ur detta "krig". - Får se vad som händer men just nu lutar det åt att Iran får böja ner sig och ta den i röven.

Ryssland och Kina kommer inte att blanda sig i på ett direkt sätt, detta skulle skapa världskrig direkt då ALLA USA's allierade hade hoppat in eller försökt de-eskalera hela grejen.

Men men, Stolt över Trump att han ta beslut som Obama borde gjort FLERA ÅR SEN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in