Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Det kommer inte att kasta tillbaka dom till stenåldern. För att göra det behöver dom döda alla ingengörer och lärare exempelvis. Landet skulle byggas upp igen med hjälp av Ryssland och Kina med olja som betalning, USA vinner mycket lite och förlorar Irak. Det enda som USA dregglar efter är Irans olja men samtidigt har dom inte marktrupper nog för att komma åt det på ett billigt sätt. Om revolution i Iran var tanken så blev det fel då både Iran och Irak får bättre sammanhållning i befolkningarna och ser USA som fiende. Den enda kortsiktiga vinsten är att få en orsak att slå ut alla atomanläggningar i Iran tillsammans med Israel men det leder naturligtvis till att Iran måste skaffa kärnvapen för att försvara sitt land och olja.
Nu skrev jag ju inte stenåldern av anledning av att jag tycker det är en överdrift. Jag tror inte heller att USA har något intresse av att attackera civilbefolkningen. Konflikten måste nog bli väldigt allvarlig innan det sker medvetet.
Varje attack USA kan tänkas göra kommer hålla tillbaka Irans utveckling, bygg upp/riv ner in absurdum. Iran har inget att vinna på det.
Vet att det är en grundtanke många har, att USA alltid är ute efter andras olja, en tröttsam bias som jag inte delar.