Citat:
Ursprungligen postat av
Kulkox
Jag letar efter en lägenhet i Stockholm just nu. Ska flytta i våren. För er som bor där: vilka områden kan ni rekommenderas? Mina krav är att det är en fint ställe (familj med barn, lugnt, rent...) nära tunnelbanan eller pendeltåg (25 min till stan max) och inte mycket invandrare i områden.
Vad är din budget?
Hur gamla och hur många är barnen? Vilka intressen har de? (du kanske vill minimera restiden till de ställen de kommer att dras till)
Citat:
Områden jag kollat på hittills är: Nacka, Hammarbyhöjden, Danderyd och Lidingö.
Av dessa fyra väljer jag helst det sistnämnda. Antingen något direkt vid brofästet, Kopparhusen eller Torsvikssvängen, eller något aningen längre in på ön -- platsen är då beroende av eventuella fritidsintressen: ridhus, badplats, löprundor, båtplats, etc.
Kopparhusen har fördelen att de har en skaplig mataffär i gatuplanet. Kommunen införde nyligen tiggarförbud så det bör nog inte vara så skräpigt utanför mataffären där. Längre in på ön är centrumet, med något slags lägenheter eller radhus ovanför, de har gångavstånd till vettiga skolor.
Citat:
Vilka skulle ni aldrig välja?
Något som är långt från både ditt jobb, hustruns jobb och barnens skolor. I Stockholm är det mycket värt att minimera transporttider.
Citat:
Jag har hört att Kista, Spånga och Tumba är piss.
Det stämmer.