2020-01-05, 21:36
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du beskriver ju själv att det är ett högt tryck i din text. Är du kognitivt utmanad?

Vad svamlar du nu om?? Är det ett medvetet val att hela tiden skriva osammanhängande?
Citera
2020-01-05, 21:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag vet inte vad månen är.

Om någon påstår att jorden har en trycksatt atmosfär och rymden bredvid är ett gigantisk vakuum men ingen någonsin kunnat visa upp ett sådant förhållande, ja då tänker jag att det är spekulation.
Spekulation, inget annat.

Jag hade hoppats på att du kunde försöka förstå vad vi menar, om inte annat så för diskussionens skull. Nu verkar det som du avsiktligt väljer att missförstå vad jag och andra menar.

Vi menar att lufttrycket minskar ju högre upp du är, ända tills det är nära noll. Sen finns det ingen luft och där är rymden. Tryckskillnaden mellan nära noll och noll är så liten att det helt enkelt kan vara så.

Precis som luftryck alldeles intill varandra kan vara olika vid bergets fot och en bit upp på berget.

Kan du inte försöka sätta dig in i modellen du förkastar? För diskussionens skull?
Citera
2020-01-05, 21:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... Månen upplyst från kant till kant till.
Det talar emot din modell om globjord...
På vilket sätt talar det emot glob-modellen?
Fullmåne förklaras perfekt av den modellen.
Citera
2020-01-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Var skulle vakuum (jag antar att du med Vakuum menar nära noll-tryck) existera bredvid tryck?
Det finns inga bevis för tryck bredvid vakuum, det är du som påstår det. Tamt försök till omvänd bevisbörda!
Citera
2020-01-05, 21:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Eratosthenes fungerar på både platt och rund jord.
Nej. Inte om en tredje mätpunkt används.
Citera
2020-01-05, 21:46
Medlem
Citat:
Nej de är inte jämt upplysta, zoomar man in kanterna så ser man att ljuset avtar och att berg och kratrar kastar skugga.
Det skulle de inte göra om de vore självlysande. Dessutom är kratrarna mer och mer elliptiska närmare kanten. Det talar för en sfärisk måne.
Du kan ju se det blotta ögat! Men skuggorna har du rätt om, men kratrarna talar inte för boll i rymden. De är alla 90 gradig träff på ytan, är troligen inte kratrar från en yttre projektil.
Citera
2020-01-05, 21:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det finns inga bevis för tryck bredvid vakuum, det är du som påstår det. Tamt försök till omvänd bevisbörda!
Det är du som påstår att det enligt globmodellen existerar tryck bredvid vakuum
Var skulle detta ske i så fall? Om du inte kan förklara var detta så behövs ju inga bevis.
Var är detta tryck som du talar om?
Citera
2020-01-05, 21:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du kan ju se det blotta ögat! Men skuggorna har du rätt om, men kratrarna talar inte för boll i rymden. De är alla 90 gradig träff på ytan, är troligen inte kratrar från en yttre projektil.
Alla krattar är inte träffar i 90 grader. De flesta kratrar blir dock runda även om nedslaget inte är 90 grader. Vilket förklaras här:
https://www.scienceabc.com/nature/universe/why-are-impact-craters-on-the-moon-round-and-not-some-other-shape.html
Citera
2020-01-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad svamlar du nu om?? Är det ett medvetet val att hela tiden skriva osammanhängande?
Jag förstår att din kognitiva förmåga brister och texten kan kännas tung och svårförståelig, kontakta BUP så hjälper dem dig!

Varför skulle trycket oavsett lågt eller högt motstå vakuumet som utgör rymden? Ditt svar är naturligtvis att vakuum är ingenting och har ingen effekt på tryck. Visa då detta!
Citera
2020-01-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag hade hoppats på att du kunde försöka förstå vad vi menar, om inte annat så för diskussionens skull. Nu verkar det som du avsiktligt väljer att missförstå vad jag och andra menar.

Vi menar att lufttrycket minskar ju högre upp du är, ända tills det är nära noll. Sen finns det ingen luft och där är rymden. Tryckskillnaden mellan nära noll och noll är så liten att det helt enkelt kan vara så.

Precis som luftryck alldeles intill varandra kan vara olika vid bergets fot och en bit upp på berget.

Kan du inte försöka sätta dig in i modellen du förkastar? För diskussionens skull?
Varför skulle trycket motstå vakuumet som utgör rymden? Det finns inga exempel på att det är möjligt, det är inte bevisat.
Citera
2020-01-05, 22:02
Medlem
Citat:
På vilket sätt talar det emot glob-modellen?
Fullmåne förklaras perfekt av den modellen.
Därför att den skulle i globjordsmodellen vara upplyst som en sfär, nu är den inte det. Därmed ger globjordsmodellen ingen förklaring alls till månen.
Citera
2020-01-05, 22:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför skulle trycket motstå vakuumet som utgör rymden? Det finns inga exempel på att det är möjligt, det är inte bevisat.

Därför att tryckskillnaden är så liten. Sen så drar ju gravitationen i molekylerna också.

Även om du inte tror på det är det ju hederligt att åtminstone sätta sig in i vad motståndaren säger. Jag tycker inte du gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in