• 1
  • 2
2020-01-05, 14:46
Medlem
Jonipoons avatar
Jag börjar väl närma mig någon form av 30-årskris och funderar på att sadla om helt och göra något jag verkligen gillar. Sen tonåren då jag komponerade mycket elektronisk musik på datorn så har jag drömt om att vara DJ, men jag slutade med musikskapandet när jag var runt 20 pga andra livsval. Satt dock mest med Reason och Cubase så jag har ingen erfarenhet av DJ-program.

Vet att de flesta DJs är självlärda, och jag antar att det är en väg att gå. Men jag saknar den disciplin som krävs för att lära sig saker helt själv via nätet och YouTube osv. Jag tänker därför att om man går en utbildning så borde man ju lättare få en fot in i branschen med kontaktnät osv?

När jag söker på DJ-utbildningar så dyker det upp diverse kurser i Stockholm för 7900 kr för antingen 5 dagars intensivkurs, eller 6 veckor. Sedan finns det förstås eventutbildningar utomlands, hittade något som heter Marbella Event Academy som erbjuder yrkesutbildningar för DJs, bartenders osv. Men det känns mer som något för väldigt unga personer som bara vill åka utomlands för att festa och dricka sprit. Att då som jag komma dit som 30-åring känns lite lustigt och kan bli exkluderande.

Samtidigt vill jag fråga någon med erfarenhet ifall det är totalt bortkastad tid och pengar att studera till DJ? Med andra ord - en DJ-utbildning är bara en skojig grej för de som läser, vill man verkligen bli DJ så måste man lära sig själv.

Tacksam för svar, gärna från någon med erfarenhet.
Senast redigerad av Jonipoon 2020-01-05 kl. 14:51.
Citera
2020-01-05, 14:58
Medlem
MASSAGATTIs avatar
30 bast och vill leka DJ.. Ska du inte åka till Cypern och bli bartender i samma veva?.. 90-talet ringde och vill ha tbx sina trender.

Skaffa ett riktigt jobb.
Citera
2020-01-05, 15:01
Medlem
För sent är det väl inte, du kan ju redan en del och många dj:s är lite äldre, finns väl någon slags sista datum på dem med så det är kanske inget jobb du ska satsa på att köra tills du är 67..sen är det ganska slitigt att alltid jobba långa nätter, när klubben stänger kl fem ska du vara kvar ett par timmar till och rigga ner. Men gå en kurs om du vill sen kan du ha det som kul extraknäck.
Citera
2020-01-05, 15:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag börjar väl närma mig någon form av 30-årskris och funderar på att sadla om helt och göra något jag verkligen gillar. Sen tonåren då jag komponerade mycket elektronisk musik på datorn så har jag drömt om att vara DJ, men jag slutade med musikskapandet när jag var runt 20 pga andra livsval. Satt dock mest med Reason och Cubase så jag har ingen erfarenhet av DJ-program.

Vet att de flesta DJs är självlärda, och jag antar att det är en väg att gå. Men jag saknar den disciplin som krävs för att lära sig saker helt själv via nätet och YouTube osv. Jag tänker därför att om man går en utbildning så borde man ju lättare få en fot in i branschen med kontaktnät osv?

När jag söker på DJ-utbildningar så dyker det upp diverse kurser i Stockholm för 7900 kr för antingen 5 dagars intensivkurs, eller 6 veckor. Sedan finns det förstås eventutbildningar utomlands, hittade något som heter Marbella Event Academy som erbjuder yrkesutbildningar för DJs, bartenders osv. Men det känns mer som något för väldigt unga personer som bara vill åka utomlands för att festa och dricka sprit. Att då som jag komma dit som 30-åring känns lite lustigt och kan bli exkluderande.

Samtidigt vill jag fråga någon med erfarenhet ifall det är totalt bortkastad tid och pengar att studera till DJ? Med andra ord - en DJ-utbildning är bara en skojig grej för de som läser, vill man verkligen bli DJ så måste man lära sig själv.

Tacksam för svar, gärna från någon med erfarenhet.

Hur utbildar man sig till DJ?

Men sedan, bättre att satsa på ett "riktigt" jobb, tror det är ytterst få som kan försörja sig på det, det vanliga är nog att man har ett ett dagjobb parallellt.
Citera
2020-01-05, 15:03
Medlem
DiagnosABs avatar
Såvida du inte sitter inne med en massa kontakter så tror jag det blir helt omöjligt att livnära sig på. Hur ska du göra efter utbildningen hade du tänkt? Söka DJ-jobb via AF? Harva på högstadiediscon? Ringa runt i veckor och försöka få folk att ge dig en chans? Bor du ens på ett ställe där det potentiellt går att livnära sig som DJ?
Citera
2020-01-05, 15:04
Medlem
Börja jobba vid sidan av samtidigt som du jobbar på dina DJ skills.

Att du inte ens försöker lära dig själv och har noll disciplin kommer göra det 1000 gånger svårare för dig att lyckas. De som är duktiga på något lägger mycket tid och energi på att lära sig och öva. De är oftast självlärda också.
Senast redigerad av Anaerob 2020-01-05 kl. 15:06.
Citera
2020-01-05, 15:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Kör för det. Men köp fan inga dyra utbildningar. Antingen är du bra på det eller så suger du. Det handlar om talang inte utbildning.
Citera
2020-01-05, 15:07
Medlem
okok1s avatar
Hyr utrustning och peta lite på den och lär dig saker. Det kanske inte ens är roligt...

Jag skulle tro att dem flesta har detta som hobby som får lite extra inkomst.
Citera
2020-01-05, 15:08
Medlem
knasen79s avatar
Tror det finns ett 180p DJ-program på Mitthögskolan med kurser som Avicii Hand Moves 7p och How to Clean your Record Player 5p.
Citera
2020-01-05, 15:44
Medlem
ReiseReises avatar
Om TS har ett riktigt jobb vid sidan om så förstår jag inte vad problemet är.
Att "bli DJ" är mera en hobby än ett yrke, ungefär som att spela fotboll. Endast 0.5% blir kända och tjänar pengar på det, därför ska man endast göra det för att man 1: Tycker det är roligt, och 2: har talang för musik.

Har själv en nära kompis som sysslar med DJ i några år, hon tycker det är skitkul, även om hon mest bara får uppträda på gratis stadsfester, vissa lokala indie-konserter och lokala nattklubbar i stan, och vissa studentfester.
Citera
2020-01-05, 15:49
Medlem
Utbilda dig till DJ för minst 8000kr?

Trams.

Köp en mixer istället o börja labba och leka hemma, du märker snabbt om du verkligen tycker det kommer vara så kul som du tror
Citera
2020-01-05, 18:05
Medlem
KlappMungons avatar
Inte funderat på att bli dykinstruktör istället? Du kan glida runt i världen, jobba på turistorter och sätta på hur många brudar du vill om det är ett intresse.

Det är ett hälsosammare jobb, du slipper umgås med drogade och omogna människor och det är iaf ett mer vuxet jobb än DJ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in