Citat:
Ursprungligen postat av
Jonipoon
Jag börjar väl närma mig någon form av 30-årskris och funderar på att sadla om helt och göra något jag verkligen gillar. Sen tonåren då jag komponerade mycket elektronisk musik på datorn så har jag drömt om att vara DJ, men jag slutade med musikskapandet när jag var runt 20 pga andra livsval. Satt dock mest med Reason och Cubase så jag har ingen erfarenhet av DJ-program.
Vet att de flesta DJs är självlärda, och jag antar att det är en väg att gå. Men jag saknar den disciplin som krävs för att lära sig saker helt själv via nätet och YouTube osv. Jag tänker därför att om man går en utbildning så borde man ju lättare få en fot in i branschen med kontaktnät osv?
När jag söker på DJ-utbildningar så dyker det upp diverse kurser i Stockholm för 7900 kr för antingen 5 dagars intensivkurs, eller 6 veckor. Sedan finns det förstås eventutbildningar utomlands, hittade något som heter Marbella Event Academy som erbjuder yrkesutbildningar för DJs, bartenders osv. Men det känns mer som något för väldigt unga personer som bara vill åka utomlands för att festa och dricka sprit. Att då som jag komma dit som 30-åring känns lite lustigt och kan bli exkluderande.
Samtidigt vill jag fråga någon med erfarenhet ifall det är totalt bortkastad tid och pengar att studera till DJ? Med andra ord - en DJ-utbildning är bara en skojig grej för de som läser, vill man verkligen bli DJ så måste man lära sig själv.
Tacksam för svar, gärna från någon med erfarenhet.
Hur utbildar man sig till DJ?
Men sedan, bättre att satsa på ett "riktigt" jobb, tror det är ytterst få som kan försörja sig på det, det vanliga är nog att man har ett ett dagjobb parallellt.