2020-01-02, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Problemet är att du uppenbart inte kan ett dugg om nationalekonomi samtidigt som du besatt cherrypickar för att hitta halmstrån att sätta ditt hopp till. Läs Sam.Boyds inlägg 04:03 så får du en bra sammanfattning. Fattar du inte problemen?

Nej jag fattar inte problemet. Jag har läst om alla dessa hemskheter som skall hända oss i åtskilliga år. Ändå verka folk kunna fortsätta att köpa lägenheter,köpa bilar och åka på Thailandssemestrar. Börsen är fantastisk. Uteätandet verkar inte heller vara något problem. Men du fortsätter att vänta dig att Sverige skall gå under. Men fortsätt att ropa - vargen kommer snart.
Det är sant att jag inte är nationalekonomiskt skolad. Jag är ju fd gymnasielärare i MA,fy och kemi.
Jag följer dock di dagligen. Förhoppningsvis har de lite kontakt med verkligheten.
Senast redigerad av Filantrop007 2020-01-02 kl. 08:04.
Citera
2020-01-02, 08:03
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Problemet är att du uppenbart inte kan ett dugg om nationalekonomi samtidigt som du besatt cherrypickar för att hitta halmstrån att sätta ditt hopp till. Läs Sam.Boyds inlägg 04:03 så får du en bra sammanfattning. Fattar du inte problemen?

Instämmer med din retorik.
Kommunskulderna är cirka 1000 miljarder nu.
Statsskulden är cirka 1000 miljarder.
Svenska folket har lånat cirka 4300 miljarder.
Sverige fortsätter att vräka ut 250-400 miljarder per år på mångkulturhelvetet.
Det här kommer aldrig att sluta väl!

Arma, ARMA djävla Sverige!
Citera
2020-01-02, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Instämmer med din retorik.
Kommunskulderna är cirka 1000 miljarder nu.
Statsskulden är cirka 1000 miljarder.
Svenska folket har lånat cirka 4300 miljarder.
Sverige fortsätter att vräka ut 250-400 miljarder per år på mångkulturhelvetet.
Det här kommer aldrig att sluta väl!

Arma, ARMA djävla Sverige!

Om man räknar om det till svensk valuta och Sveriges folkmängd så lånar USA 250 miljarder kronor per år med nuvarande takt. Så de svenska lånen framstår som mycket måttliga. Svenska folket har lånat en del ja. Men deras tillgångar är långt större. Där jag bor är den genomsnittliga bostadsbelåningen ca 1,2 miljoner. Lägenheterna är i snitt värda 5 miljoner. Det verkar inte vara mycket att oroa sig för.
Men fortsätt ni att oroa er. Det förenklar säkert ert liv.
Citera
2020-01-02, 08:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Nej jag fattar inte problemet. Jag har läst om alla dessa hemskheter som skall hända oss i åtskilliga år. Ändå verka folk kunna fortsätta att köpa lägenheter,köpa bilar och åka på Thailandssemestrar. Börsen är fantastisk. Uteätandet verkar inte heller vara något problem. Men du fortsätter att vänta dig att Sverige skall gå under. Men fortsätt att ropa - vargen kommer snart.
Det är sant att jag inte är nationalekonomiskt skolad. Jag är ju fd gymnasielärare i MA,fy och kemi.
Jag följer dock di dagligen. Förhoppningsvis har de lite kontakt med verkligheten.
Vi får nöja oss med att du inte förstår de sammanhang och den verklighet som nu blivit så tydlig att medierna rapporterar om den dagligen. Att SKL (numera SKR) inte längre försöker tiga ihjäl den. Att kommunledningar och regionledningar erkänner den. Och så vidare. Du är fullständigt lurad – en dag kanske du förstår det.

Men innan dess – kan du inte bara sluta skriva dina självgoda och oförskämda inlägg (se din posthistorik) om sådant som du inte förstår? Istället kan du lägga tiden på att försöka förstå vad ord som ”kunskap”, ”respekt” och ”ödmjukhet” betyder.
Citera
2020-01-02, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kalix ansluter sig nu till gruppen kris kommuner med 34 miljoner minus i budgeten. Vädjar om hjälp från staten och tar till höjda avgifter för parkering och hemsjukvård.

De senaste veckorna har Filpstad kommit ut med ett minus på 50 miljoner pga bidragsberoendet har hos vissa grupper fastnat på mycket hög nivå och blivit kroniskt. Sedan kom det ett nödrop från Vilhelmina med 39 miljoner back. Och nu Kalix med 34 miljoner.

Hur är läget i landets övriga 287 kommuner? Vilka kommuner kommer vi få läsa om här näst?

Vi vet att Malmö är en kamin som bränner pengar med ett underskott på 30% (rätta mig om jag har fel). Även ett stort antal andra kommuner går stadigt back. Vilka o hur många?

Kommer besparingar på service och skattehöjningar få konsekvenser?

kollar man årraporter från mindre kommunerna ser man att våran migrationsvåg 2016 har skapat en hel del problem ..många kommuner har inte hunnit återhämta sig .

Sedan kan de vara värt o kolla vem som styrt kommunerna innan . Här har socialdemokraterna ägnat sig mer åt skrytbyggen än välfärden också . Hur mycket pengar har dom inte lagt in i alla dom vansinnes projekten dom pratade om i göteborg ? I min kommun har man byggt ett häststall för håll i er ..47 miljoner . Man valde att bygga den på en gammal sopdepå som man hade för i tiden så saneringen av marken är det som kostat mest . Man väljer att ignorera lokal personer och miljöverket när dom säger " ni kan inte bygga där " . Skulle varit spännande att ta reda på om de finns fler såna här idiot projekt i sverige från sossarna .

Någon får ju stå för detta galenskapet . Och det är välfärden som blir drabbad av deras dåraskap
Citera
2020-01-04, 21:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det kan vara av intresse att Expressen sakta kommer till klarhet i frågan.

LOTTA GRÖNING
Nu kollapsar välfärden runtom i Sverige

3 januari 2020.

Mycket läsvärd.

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/nu-kollapsar-valfarden-runtom-i-sverige/

” Sex av tio kommuner lägger ner skolor. Med frustrationen frodas missnöjespartier lokalt och nationellt växer SD sig allt starkare. Läget är onekligen mörkt”.
Citera
2020-01-04, 21:53
Medlem
Hans Jensevik är nationalekonom med inriktning på just kommunekonomi.
Lyssna på honom på Swebbtv.
Blir ni inte mörkrädda efter hans förutsägelser då blir ni aldrig det.
Han har redan fått rätt; neddragningarna görs först inom äldrevården....
Citera
2020-01-04, 22:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Jag rekommenderar att du tar del av Hans Jenseviks videor om kommunekonomi. Han varnar också för läget i Kommuninvest. Då alla kommuner som är anslutna borgar för varandras lån. Det vill säga att om en kommun inte klarar av att betala räntorna så måste övriga gå in solidariskt. Detta kan leda till en kedjeeffekt o i slutet även sänka välskötta kommuner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/kommuninvest-satter-stopp-for-nya-region-lan

Verkar inte gå så bra för kommuner att låna via Kommuninvest längre, det Jensevik varnat om.
Citera
2020-01-05, 12:18
Medlem
Citat:
Försäljning av villatomter i tex Danderyd o Täby är lönsamt för kommunen. Dit flyttar välutbildade o friska skattebetalare. Den låga skatten tilltalar köparna.

https://www.svd.se/en-arslon-i-sankt-skatt-for-rika

Lönsamt var ordet. Och en sådan artikel kan förstås inte vara gratis. Men har läst den i
papperstidningen ...
Citera
2020-01-05, 12:27
Medlem
Jag har fortfarande inte märkt något av kommunkrisen. Jag bor och lever i Göteborg. Det funkar fint !
Mina gamla pensionärsvänner verkar också vara oberörda.
Citera
2020-01-05, 12:35
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Jag har fortfarande inte märkt något av kommunkrisen. Jag bor och lever i Göteborg. Det funkar fint !
Härligt!

Då har ni plats för ännu fler araber och afrikaner (negrer) i Göteborg.
Citera
2020-01-05, 12:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det beror på att du är så inskränkt, okunnig, självgod och isolerad från verkligheten. Vi övriga som har ett öppet sinne, söker kunskap, är rationella och har en bred kontakt med omvärlden förstår vad som händer. Det är sådana som du som har förstört – och fortsätter att förstöra – landet. Jag betraktar sådana som dig som genuint onda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in