2020-01-04, 07:08
Medlem
Fått en läkartid för akut bedömning för depression. Vad innebär det? Finns det risk att jag blir inlagd igen? Har ingen större lust med det. Kan man vägra det?
Citera
2020-01-04, 08:40
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tako
Fått en läkartid för akut bedömning för depression. Vad innebär det? Finns det risk att jag blir inlagd igen? Har ingen större lust med det. Kan man vägra det?

Det finns en risk. Om läkaren bedömer att du är fara för dig själv eller annan kan det bli fråga om LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård).

Om LPT skulle bli aktuellt kan du inte vägra, det är tvingande och innebär polishandräckning om du skulle försöka undkomma.

Hur kommer det sig att du fått läkartid för akut bedömning. Är det du eller någon annan som sökt vård för din räkning?
Citera
2020-01-04, 09:05
Medlem
Jag ringde psykiatrin för jag mår piss. Då sa de att jag ska få en akut bedömning.
Citera
2020-01-04, 09:08
Medlem
Har tagit 20 mg Oxascand för att stå ut med den konstanta ångesten.
Citera
2020-01-04, 11:04
Medlem
Citat:
Jag ringde psykiatrin för jag mår piss. Då sa de att jag ska få en akut bedömning.
Tänk inte så mycket på att du kan bli inlagd etcetera. Tänk på att du har rätt att må bra och rätt att få hjälp. Du gjorde helt rätt som tog kontakt med vården.
Dessutom tvångsvårdar man inte folk för att de är nedstämda. Grundprincipen är att vård är frivillig, du bestämmer om du vill ta emot erbjudandet.
Försök fokusera på rätt sak, att vården och behandlaren är dina resurser. Låt dem jobba för dig.
Lycka till!
Senast redigerad av SirDuke 2020-01-04 kl. 11:06.
Citera
2020-01-04, 13:13
Avstängd
Vårdcentralsläkare kan bara göra en LPT sen är det upp till psykiatrikern på psykakuten om den ska godkännas eller inte. Man b lir inte LPT för depression. Det är om du är självmordsbenägen och visar att du är allvarlig att skada dig själv.
Citera
2020-01-04, 14:57
Medlem
Jag skapå bedömning på psykiatrin. Inte vårdcentralen. Är redan fullproppad med medicin. Vad mer kan de göra? Jag har tankar på att ta mitt liv. Det sa jag till hon som gjorde en första bedömning. Men blir det LPT om jag går med på att bli inlagd? Även om jag inte vill det. Men vill inteha LPT hängande över mig.
Citera
2020-01-04, 14:59
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jag skapå bedömning på psykiatrin. Inte vårdcentralen. Är redan fullproppad med medicin. Vad mer kan de göra? Jag har tankar på att ta mitt liv. Det sa jag till hon som gjorde en första bedömning. Men blir det LPT om jag går med på att bli inlagd? Även om jag inte vill det. Men vill inteha LPT hängande över mig.

Om du går med på att bli inlagd blir det bara lpt om du sedan ångrar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in