2020-01-03, 08:33
  #1
Medlem
arakas avatar
https://www.dn.se/nyheter/varlden/lina-lund-kurz-helomvandning-vacker-intresse-hos-grannlanderna/

”Det bästa av två världar.” Så beskriver Sebastian Kurz resultatet av tre månaders förhandlingar mellan hans mitten-konservativa folkparti ÖVP och miljöpartiet De gröna. Och det är på många sätt två olika världar som möts när den nya grönkonservativa koalitionen tar form, den första i sitt slag i Österrike."

Trots ”stora meningsskiljaktigheter” har bägge partierna fått genomslag för sina profilfrågor och viktigaste vallöften, deklarerade Kurz och viftade med det 300 sidor tjocka regeringsprogrammet som presenterades under en presskonferens i Wien på torsdagen. ÖVP får igenom sänkta inkomstskatter och lovar att bekämpa vad man kallar illegal migration och politisk islam. Bland annat införs ett förbud för elever under 14 år att bära slöja i landets skolor.

"Det har inte skett utan protester från De gröna, som fått gå med på ”smärtsamma kompromisser”, enligt partiledaren Werner Kogler. I utbyte har de fått igenom bland annat en grön skatteväxling, minskade utsläpp och satsningar på tåg- och kollektivtrafik.
– Österrike ska bli en internationell ledare vad gäller kampen mot klimatförändringarna, lovade De grönas partiledare. "

Österrikes miljöparti har valt huvudfokus, arbetet mot klimatförändringarna prioriteras före islamiseringen av det österrikiska samhället.
Kanske något för MP att ta efter, eller?
__________________
Senast redigerad av araka 2020-01-03 kl. 09:12.
Citera
2020-01-03, 10:46
  #2
Medlem
blobben!!!s avatar
Det är ju just så ett flerpartisystem är meningen att fungera. Du har olika partier med olika frågor. Dessa partier förhandlar igenom sina huvudfrågor. Tillsammans får regeringen en politik så nära folkets vilja som möjligt.
"Blockpolitik" är i det närmaste odemokratiskt. Det förutsätter att alla partier konstant närmar sig mitten och inte har några riktiga valfrågor att förhandla om.

Mycket bra av Österrikes politiker. Ett mycket moget och ansvarsfullt val.
Citera
2020-01-03, 10:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
När får sd Sverige något som man kan kalla en klimatpolitik ? Att svamla lite om Kina och befolkningsminskning håller inte i längden. Det kommer så småningom att bli uppenbart för var och en.

Det är mycket viktigt att få upp den skadliga befolkningsökningen på agendan.
Detsamma gäller Kinas utsläpp. Att minska västvärldens konsumtion av klimatkritiska kinesiska produkter är viktigt.
__________________
Senast redigerad av Sartenna 2020-01-03 kl. 11:12.
Citera
2020-01-03, 13:06
  #4
Medlem
farbror Svens avatar
Fantastiskt av ett högerparti av detta slag att inse att klimatfrågan är oomkullrunkelig. Stort av Kurz. Och bra av MP att kunna ta detta stora steg. Och så tragiskt att jämföra med Sverige. Alla inkluderade.
Citera
2020-01-03, 13:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartenna
Det är mycket viktigt att få upp den skadliga befolkningsökningen på agendan.
Detsamma gäller Kinas utsläpp. Att minska västvärldens konsumtion av klimatkritiska kinesiska produkter är viktigt.

Klimattullar är tack vare att vi är med i EU möjliga. Afrikas befolkningsökning kan vi prata om men hur kan vi agera för att den skall reduceras ? Förslag ?
Citera
2020-01-03, 15:15
  #6
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Håller med om att SD kan tjäna på att bredda sitt fokus. Att regera med svenska Miljöpartiet vore dock meningslöst av uppenbara anledningar.

Hursom helst, kärnkraften borde naturligtvis utvecklas inte avvecklas. Vi ska inte behöva importera det vi själva kan skapa, i synnerhet inte när importen är både dyrare och sämre för miljön. Som det är nu lutar det väl åt att vi tvingas importera kolkraft, tack vare bland andra Miljöpartiet?

Miljöbudgeten bör främst gå till att påverka de länder som gör mest skada. Sverige håller redan låga nivåer internationellt sett, både per capita och totalt sett.

Rent generellt borde Sverige utnyttja våra sanslöst generösa bistånd till politisk påverkan i långt större utsträckning än vi gör idag och inte skämmas för det.

Klimatförnekare är förövrigt ett hittepåord, i samma anda som islamofobi. Inget av dem betyder det som åsyftas och orden är skapade för att brännmärka meningsmotståndare. De är verktyg för och används av idioter.
Nåja, det är lite synd att kalla alla sim tycker annorlunda för idioter. Vi är trots allt på flashback.

Men, grejen är att Många som du är lite kära i ”hjälpa på plats” oavsett vad det gäller. Min absoluta uppfattning är att vi ska hjälpa här. Vi ska ta ansvar för vårt klimat här och vi ska ta ansvar för invandringen här. Sen ska man givetvis jobba på distans också. Man kan försöka ställa krav på andra länder både när det gäller klimat och invandring.

Däremot är jag inte för fri invandring (det var jag före 2015) och imte heller är jag nån miljömupp som älskar bensinskatter. Jag flyger när det behövs (vilket iofs är sällan) och jag köper danskt kött. Men klimatet är viktig och det ska tas på allvar av samtliga partier. Sen kan man vara olika extrem.

Men att förneka att det är klimatförändringar är bara dumt och det finns personer som gör det inom SD.
Citera
2020-01-03, 19:48
  #7
Medlem
LeifD2s avatar
Undrar hur detta skall gå. Har dom 2 olika partierna något gemensamt?
Citera
2020-01-04, 02:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nåja, det är lite synd att kalla alla sim tycker annorlunda för idioter. Vi är trots allt på flashback.

Nu handlar det dock inte att den som använder hittepåord som klimatförnekare och islamofob är en idiot för att den möjligen har en annan åsikt än jag. Den som använder orden är en idiot för att orden inte betyder någonting verkligt.

Ingen förnekar klimatet, få förnekar människans påverkan på det. Somliga bryr sig inte och vissa menar att männskans kreativitet kommer lösa problemen. Många, kanske majoriteten, inser att Sverige skulle göra större nytta genom att hjälpa till med att lösa problmen där de är som störst istället för att exempelvis importera elcyklar från Kina och kolkraft från Tyskland. Ändå buntas de ihop och brännmärks som “klimatförnekare”.

Likaså finns det få, om ens någon, som hyser en irrationell rädsla för islam. Många har ett högst rationellt förakt för islam men det är en helt annan sak.

Det räcker med att se på hur muslimska länder fungerar för att se att islam ej är kompatibelt med en sekulariserad civiliserad demokrati som strävar efter jämställdhet mellan könen.

Det går utmärkt att vara en meningsmotståndare utan att vara en idiot... men låter man sig förvillas av påhittade propagandaord och använder dem utan att reflektera över deras faktiska betydelse så är man tyvärr, med stor sannolikhet, en idiot.
Citera
2020-01-04, 07:59
  #9
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
https://www.dn.se/nyheter/varlden/lina-lund-kurz-helomvandning-vacker-intresse-hos-grannlanderna/

”Det bästa av två världar.” Så beskriver Sebastian Kurz resultatet av tre månaders förhandlingar mellan hans mitten-konservativa folkparti ÖVP och miljöpartiet De gröna. Och det är på många sätt två olika världar som möts när den nya grönkonservativa koalitionen tar form, den första i sitt slag i Österrike."

Trots ”stora meningsskiljaktigheter” har bägge partierna fått genomslag för sina profilfrågor och viktigaste vallöften, deklarerade Kurz och viftade med det 300 sidor tjocka regeringsprogrammet som presenterades under en presskonferens i Wien på torsdagen. ÖVP får igenom sänkta inkomstskatter och lovar att bekämpa vad man kallar illegal migration och politisk islam. Bland annat införs ett förbud för elever under 14 år att bära slöja i landets skolor.

"Det har inte skett utan protester från De gröna, som fått gå med på ”smärtsamma kompromisser”, enligt partiledaren Werner Kogler. I utbyte har de fått igenom bland annat en grön skatteväxling, minskade utsläpp och satsningar på tåg- och kollektivtrafik.
– Österrike ska bli en internationell ledare vad gäller kampen mot klimatförändringarna, lovade De grönas partiledare. "

Österrikes miljöparti har valt huvudfokus, arbetet mot klimatförändringarna prioriteras före islamiseringen av det österrikiska samhället.
Kanske något för MP att ta efter, eller?

Mp prioriterar tvärt om. Massinvandring det allena rådande viktigast, det miljömässiga är en tunn meningslös plakatpolitik.
Men jag tycker att högern i Österrike ändå tar fan i båten som moderaterna här hemma redan prövat.
Citera
2020-01-04, 08:07
  #10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
https://www.dn.se/nyheter/varlden/lina-lund-kurz-helomvandning-vacker-intresse-hos-grannlanderna/

”Det bästa av två världar.” Så beskriver Sebastian Kurz resultatet av tre månaders förhandlingar mellan hans mitten-konservativa folkparti ÖVP och miljöpartiet De gröna. Och det är på många sätt två olika världar som möts när den nya grönkonservativa koalitionen tar form, den första i sitt slag i Österrike."

Trots ”stora meningsskiljaktigheter” har bägge partierna fått genomslag för sina profilfrågor och viktigaste vallöften, deklarerade Kurz och viftade med det 300 sidor tjocka regeringsprogrammet som presenterades under en presskonferens i Wien på torsdagen. ÖVP får igenom sänkta inkomstskatter och lovar att bekämpa vad man kallar illegal migration och politisk islam. Bland annat införs ett förbud för elever under 14 år att bära slöja i landets skolor.

"Det har inte skett utan protester från De gröna, som fått gå med på ”smärtsamma kompromisser”, enligt partiledaren Werner Kogler. I utbyte har de fått igenom bland annat en grön skatteväxling, minskade utsläpp och satsningar på tåg- och kollektivtrafik.
– Österrike ska bli en internationell ledare vad gäller kampen mot klimatförändringarna, lovade De grönas partiledare. "

Österrikes miljöparti har valt huvudfokus, arbetet mot klimatförändringarna prioriteras före islamiseringen av det österrikiska samhället.
Kanske något för MP att ta efter, eller?
Jag bara väntar på att Sverigedemokraterna formulerar en klimatpolitik. Det skulle nog bli den ultimata succén, och tillsammans med en anständig inkluderande religionspolitik där man ställer sig på de moderata muslimernas sida kanske tar partiet till över femtio procent.
Citera
2020-01-04, 10:15
  #11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Nu handlar det dock inte att den som använder hittepåord som klimatförnekare och islamofob är en idiot för att den möjligen har en annan åsikt än jag. Den som använder orden är en idiot för att orden inte betyder någonting verkligt.

Ingen förnekar klimatet, få förnekar människans påverkan på det. Somliga bryr sig inte och vissa menar att männskans kreativitet kommer lösa problemen. Många, kanske majoriteten, inser att Sverige skulle göra större nytta genom att hjälpa till med att lösa problmen där de är som störst istället för att exempelvis importera elcyklar från Kina och kolkraft från Tyskland. Ändå buntas de ihop och brännmärks som “klimatförnekare”.

Likaså finns det få, om ens någon, som hyser en irrationell rädsla för islam. Många har ett högst rationellt förakt för islam men det är en helt annan sak.

Det räcker med att se på hur muslimska länder fungerar för att se att islam ej är kompatibelt med en sekulariserad civiliserad demokrati som strävar efter jämställdhet mellan könen.

Det går utmärkt att vara en meningsmotståndare utan att vara en idiot... men låter man sig förvillas av påhittade propagandaord och använder dem utan att reflektera över deras faktiska betydelse så är man tyvärr, med stor sannolikhet, en idiot.
Ändå påstår du att de flesta tycker som du när det fäller var vi gör mest nytta för klimatet trots att det mesta talar för att det inte alls är så. Du väljer då att hoppa på användningen av ett ord istället för att sakligt argumentera för din sak som du tydligen anser är så belagd att du kan helt låta bli argumentetn. De flesta tycker ju som du. Sen att de röstar annorlunda är bara en obetydlig detalj för egentligen, innerst inne, tycker de som du.
Citera
2020-01-04, 10:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Klimattullar är tack vare att vi är med i EU möjliga. Afrikas befolkningsökning kan vi prata om men hur kan vi agera för att den skall reduceras ? Förslag ?

4 förslag:

1. Afrika behöver hjälp med pensionssystem, för att få bukt med stora barnkullar - jämför Sverige förr o nu.
2. Bistånd bör riktas om till a) preventivmedel och b) jämställdhet, för att förebygga oönskade graviditeter. Sverige-jämförelse här också.
3. En EU-medborgare migrerar till Afrika, en afrikan kan tillåtas PUT i EU - annars tvärstopp, plus minus noll så att säga. Varje stat / kontinent måste ta ansvar för sin egen demografi.
__________________
Senast redigerad av Sartenna 2020-01-04 kl. 10:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in