2020-01-03, 23:04
Medlem
Publisert 31.12.2019
Citat:
Politiet vil ikke lenger kommentere om noen er mistenkt i saken.

Forsvinningsmysteriet på Lørenskog vil fortsette å være en høy prioritet for Øst politidistrikt også neste år. Opprinnelig hadde de en ambisjon om å løse saken i 2019, men etterforskningsleder Tommy Brøske sa nylig til TV 2 at de nå må legge en ny plan.

– Vi kommer til å opprettholde trykket fordi vi fortsatt har relevante oppgaver som må fullføres, sa Brøske.
https://www.tv2.no/a/11073915/
Citera
2020-01-04, 00:16
Medlem
Å Ikke ønske å kommentere om noen er mistenkt, er det samme som en innrømmelse at noen er det.
Citera
2020-01-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Fordi (hvis det var slik) ved å ikke følge "regien" ga han "motparten" en grunn til "å drepe BO" (som ev allerede var død)? (Jeg tror IKKE at det var slik).
Jeg synes dette er et godt resonnement... det ville vært mer mistenkelig å betale og ikke (anonymt) gå til politiet. Dessuten jæklig dyrt (ca. 90 MNOK). Senere ble det betalt ca. 10 MNOK... uten påfølgende livsbevis... kan hende dette fungerte som «troverdighetsbetaling». Mennesker som har spist frokost sammen i over 50 år må ha et ekstremt hatsk motiv for å langtidsplanlegge og ta livet av den andre. Logikken min sier nei... intuisjonen min sier tja kanskje... det florerer jo ikke akkurat med motiv fra andre personer.
Citera
2020-01-04, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lbeb
Å Ikke ønske å kommentere om noen er mistenkt, er det samme som en innrømmelse at noen er det.
Enig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Jeg synes dette er et godt resonnement... det ville vært mer mistenkelig å betale og ikke (anonymt) gå til politiet. Dessuten jæklig dyrt (ca. 90 MNOK). Senere ble det betalt ca. 10 MNOK... uten påfølgende livsbevis... kan hende dette fungerte som «troverdighetsbetaling». Mennesker som har spist frokost sammen i over 50 år må ha et ekstremt hatsk motiv for å langtidsplanlegge og ta livet av den andre. Logikken min sier nei... intuisjonen min sier tja kanskje... det florerer jo ikke akkurat med motiv fra andre personer.
Enig med deg, hvis det var slik at han er GM eller medskyldig.
Et annet poeng er (hvis han er GM eller medskyldig) at planting av spor (trusselbrev, sprox-avtrykk m.m.) var en viktig del av forbrytelsen og da tenker jeg at det var planlagt at TH skulle kontakte politiet. For (hvis det var slik) så var det meningen at politiet skulle etterforske de sporene (sporene som liksom var etter "en fremmed GM") som var plantet i huset.
Citera
2020-01-04, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Ikke nødvendigvis. Jeg leste at mange pårørende til kidnappingsofre løser kidnappingssaker uten å gå til politiet. De forhandler med kidnapperne (ev ved hjelp fra ekspertise), betaler og får sitt familiemedlem hjem (uten at politiet noen gang blir informert om det som har skjedd).
Men i denne saken var det jo sannsynligvis ikke en kidnapping for penger som hadde skjedd, men et planlagt drap. Og da blir jo ting veldig anderledes.
Citera
2020-01-04, 01:15
Medlem
En sikkerhetsekspert uttalte:
Citat:
– Er det en fare for at mangelen på livstegn kan skyldes at noe gikk galt under tilslaget?

– Hvis du bestemmer deg for å kidnappe kona til en rik person, bruker du mye ressurser på å gjennomføre det. Det er alltid en grunn til en kidnapping, og ingen er interessert i å skade eller drepe offeret, som jo har stor potensiell verdi. Men ulykker skjer. Det vi har sett, er at den som skal tas til fange kan bli skadet om vedkommende gjør noe så naturlig som å yte motstand. Men at folk blir drept i selve tilslaget, er veldig sjelden, sier han.
https://www.aftenposten.no/norge/i/5VPoqW/sikkerhetsekspert-om-forsvinningssaken-kidnapperne-der-ute-maa-skifte-strategi
Citera
2020-01-04, 01:20
Medlem
Veldig perifert, og egentlig off topic.

Har vært inne på det tidligere, men tar en kjapp reprise på mulige koblinger til Pareto-saken. Det er også off topic.
Citera
2020-01-04, 01:23
Medlem
Citat:
4) Tid og sted
Hamremoen mener at området hvor Anne-Elisabeth og Tom Hagens hus ligger er et risikabelt valg for både å gjennomføre en kriminell handling og i observasjonsfasen i forkant. Huset ligger i et boligfelt med en bilvei til og fra huset. De andre rutene vil være mer uvanlig å bruke dersom et kjøretøy er involvert, og det vil øke risikoen for å bli observert, påpeker Hamremoen.
At huset ligger i et turområde, øker også risikoen, mener X-POL-sjefen. Personer som ferdes til fots, og går tur samme sted, kanskje hver dag, kan legge merke til uvanlige bevegelser, biler og mennesker de ikke har sett før, i motsetning til et mer trafikkert sted.

– Jo mer uvanlig og ukjent, både bevegelser, personer og kjøretøy, desto mer sannsynlig at noen har lagt merke til det, sier hun.

Hamremoen mener også at det i tidsrommet for forsvinningen er ekstra stor sjanse for å bli observert, fordi det da kan oppholde seg mange personer i området, både i bil, boliger og til fots.

Samtidig understreker Hamremoen at alle elementene som kan oppleves utypiske, enkelt kan kompenseres ved god og langvarig planlegging, samt rask, smart og smidig gjennomføring. Hun sier også at det er umulig å gjennomføre en kriminell handling av en slik art uten å legge igjen spor.

– Spørsmålet er hvilke og hvor de er
, sier hun.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rLaenw/loerenskog-forsvinningen-saken-begynner-etter-hvert-aa-fremstaa-veldig-spesiell
,
Senast redigerad av POlROT 2020-01-04 kl. 01:26.
Citera
2020-01-04, 01:40
Medlem
Uten å spekulere i hvem GM er (for det vet jeg ikke), kan det også hende at GM i en slik sak har informert et familiemedlem av BO om hva GM har gjort og også informert om årsaken til forbrytelsen og også truet dette familiemedlemmet til å ikke si noe til politiet eller til noen andre om hva som virkelig skjedde og hvem GM er.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-04 kl. 01:44.
Citera
2020-01-04, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Veldig perifert, og egentlig off topic.

Citat:
AEH kan ha visst noe som hun ville ha husket nå når denne true crime-serien blir sendt. Hvis hun visste noe inkriminerende om dødsfallet til Wiborg, kan det gi mening at hun måtte forsvinne før serien ble sendt.

Har vært inne på det tidligere, men tar en kjapp reprise på mulige koblinger til Pareto-saken. Det er også off topic.

I så fall noe som den/de skjønte at hun ikke kunne overtales til å holde hemmelig? Eller noe som det var så farlig at kom ut, at den/de ikke ønsket å ta noen sjanser på om hun kom til å holde det hemmelig eller ikke?

Er det forresten etterforsket (og offentliggjort informasjon om) hvem som ev var på reise/besøk i den byen der han døde, på det tidspunktet han døde?
Senast redigerad av POlROT 2020-01-04 kl. 01:58.
Citera
2020-01-04, 02:08
Medlem
Citat:
I så fall noe som den/de skjønte at hun ikke kunne overtales til å holde hemmelig? Eller noe som det var så farlig at kom ut, at den/de ikke ønsket å ta noen sjanser på om hun kom til å holde det hemmelig eller ikke?

Hvis man skal ta teorien om mulige koblinger til Wiborg-dødsfallet alvorlig, er det mest sannsynlig at TH har vært direkte involvert.

Det kan være mange som kommer med nye opplysninger i Wiborg-saken i forbindelse med serien som skal sendes de nærmeste ukene. Det tok veldig mange år fra Wiborg døde, til de uklare omstendighetene rundt dødsfallet ble offentlig kjent.

Om man ønsker å fortelle ubehagelige sannheter til politiet, er ofte et samvittighetsspørsmål. Nå kan det hende at forholdet til TH var anstrengt, og at AEH kan ha ønsket å fortelle sannheten for å bli kvitt han, for eksempel. Eller for å ta igjen, for tidligere belastninger gjennom ekteskapet. Hun kunne også muligens finne økonomiske motiver for å melde han til politiet, ett annet eksempel. Mange muligheter.

Det gjenstår å se om det kommer mange nye tips i kjølvannet av serien. Om noen av tipsene skulle peke mot TH eller en av hans nære parti-kamerater. Da kan denne søkte teorien kanskje bli mer aktuell.

Ellers er jeg enig med den som ble sitert i et tidligere innlegg ovenfor, at det ikke går an å gjennomføre en så alvorlig forbrytelse uten å legge igjen spor.

Jeg tror fremdeles at det er TH som står bak, og at han har vært alene.
Citera
2020-01-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ikke nødvendigvis. Jeg leste at mange pårørende til kidnappingsofre løser kidnappingssaker uten å gå til politiet. De forhandler med kidnapperne (ev ved hjelp fra ekspertise), betaler og får sitt familiemedlem hjem (uten at politiet noen gang blir informert om det som har skjedd).
Men i denne saken var det jo sannsynligvis ikke en kidnapping for penger som hadde skjedd, men et planlagt drap. Og da blir jo ting veldig anderledes.
I de to siste setningene her synes jeg du motsier deg selv litt... hele cluet er jo at GM går imot det som står i «sin egen» instruks nettopp for å framstå mest mulig troverdig (vise politiet at han spiller med åpne kort og dermed forsterke inntrykket av at en kidnapping og ikke drap har funnet sted (selv om det er drap); 1: Politiet ble kontaktet umiddelbart 2: Evt. betaling ville blitt diskutert med politiet først). Det blir dermed politiet som gjør at han «slipper» å betale 90 MNOK (GM visste på forhånd at det er dette politiet alltid anbefaler).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in