Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Kan ha varit stroke eller liknande.
Vad man aldrig talar om är att Tryckkabin är Påfrestande för Hjärta* osv.
Det är väl ok för friska unga människor men ju äldre o sämre kondition desto större risker.
Undrar hur påfrestande flygresor är för t ex Leif-Ivan.
*den som är i riskzonen för infarkt/stroke skall egentligen inte flyga.
Det är tydligen rätt vanligt - men hemligt att folk klappar ihop i samband med/direkt
efter flygresor - nu vet jag inte själv varför det skulle vara särskilda problem när
flygresan avslutas - men hjärtproblem är inte helt ovanliga.
Vet en som klappade ihop pga infarkt när han kom med flyg till spanien o har väl efter
det fått någon infarkt till. Flygbolagen vill nog inte tala om detta eftersom de vill ha
pensionärer som kunder.
SC430s stalltips - inget brott naturliga orsaker - sen kanske mannen har HIV/AIDS o har nedsatt immunförsvar vilket gör flygresan ännu skadligare vid klent hjärta/blodcirkulation.
Fundering - hur påfrestande är flygresor för folk med pacemaker?
Du blandar äpplen och päron. Det finns en mängd olika hjärtsjukdomar. Om det är hjärtinfarktsproblem som det triggar eller rytmproblem eller kanske själva hjärtmuskeln själv är i så fall frågan. Personligen har jag aldrig hört att trycksättningen i ett flygplan skulle utlösa dylika problem. Det är ju inte som att dyka direkt. Påverkan på cirkulationen är mestadels minimal. Pacemaker får folk med rytmproblem. Och när man väl har en sådan lär ju inte tryck ha någon som helst påverkan. Det batteridrivna pacemakern sköter takten. Om det skulle vara de som har problem med blodtillförseln i själva hjärtat(infarkt patienter) lär heller inte påverkas. De som påverkas mig veterligen är de som har lätt för proppar. Inte för trycket i sig men i kombination med stillasittande, trånga platser och tryck kan det ju fara i väg en propp från benen till just en stroke. Och de är ofta feta och eller rökare samt p-pillerätare. Samt vissa med diverse blodsjukdomar, cancerpatienter osv.