2020-01-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Skall du säga som hävdade att det var Ebba som åkte på bakändorna på Östbergs skidor i VM-stafetten (när det var Frida som gjorde det).

Och som jag skrev, jag hade inte kollat upp exakt hur de åkt tidigare och hade därför inte exakt koll på hur Neppy åkte förra året.

Dessutom, nu är det masstart och inte jaktstart och är alla ihop när backen börjar så kan det bli en liten annan utveckling än om det hade varit jaktstart.
Äsch jag misstog en ung svenska för en annan, fel av mig såklart men har inget att göra med ditt inlägg.
2020-01-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Ebba är den som tidigare visat att hon är likvärdig eller bättre än Johaug vid klättring. En annan var Elizabeth Stephen.

Det är fullt logiskt att Ebba kan göra ett alldeles utmärkt lopp i backen.
När har Ebba visat det?
2020-01-03, 19:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Inte varje lopp, varje event skrev jag.

Linn Svahn pratade om svordomar. maja sa att hon skrikit svordomar nu när de gick omkull i TDS.

Skillnaden är oaktsamheten i situationerna.

Jag har faktiskt svårt att förstå hur man inte kan se den konkurrens som råder i sprintdamlaget och hur det påverkar loppen och dessa fall.

Det är ju naturligt att det blir en hårdare och sämre stämning med så många namn som nu slåss i toppen. Dessa damer har lagt i princip hela livet och investerar grovt i tid /utbildning (alternativkostnad)/ pengar för sin elitkarriär. Men bara de främsta kommer bli rika och kunna leva på det efter karriären.

Det är ju stenhård konkurrens bara att få åka loppen. Så klart det blir buffligt och en kamp internt.

Jag menar bara att landslaget måste hantera det så att de inte hela tiden förstör för varandra i strävan att ses som den bäste, som blir uttagen. Då kan det nog vara så att det blir - antingen bufflar jag mig förbi här och kommer först, och går inte det kanske jag iaf tar med mig annan svenska i fallet som då inte framstår som bättre/ eller jag skiter i om annan svenska råkar falla då jag måste till varje pris hävda mig själv annars är jag rökt.

Att totalt köpa SVTs tillkämpade hitlerjugend bild är väl som att tro på något en svensk minister säger ungefär.

Besvikelse direkt efter lopp där man haft ohell betyder inte per automatik att det generellt är dålig stämning i laget. Vad jag har sett så finns det inget som tyder på någon dålig stämning i laget. De som hävdar motsatsen får gärna komma fram med något som stödjer det.

Och jag tror inte ett dugg på att går det som inte jag vill då skall jag ta med mig någon annan svenska för att dessa inte skall framstå mig som bättre än mig.
2020-01-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
När har Ebba visat det?

Vid nästan varje VC-lopp under fjolåret höll Ebba jämn fart med Johaug när det var uppför. Hon var i princip ensam om det.
2020-01-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Jeg tror kanskje man overvurderer Ebba Andersson en smule. Man skal huske på at bakkene i WC ikke er den beste parameteren for kapasitet opp Alpe Cermis. Bakken som er mest sammenlignbar med Alpe Cermis i løpet av et år, er nok Lysebotn opp. Den ene gangen begge gikk samtidig ( i fjor) var Johaug 1.50 foran Andersson. Året etter (altså i år) satte Johaug ny løyperekord med ca 30 sekunder. Andersson kan selvsagt ha forbedret seg enormt på 1 år, men sannsynligvis vil hun være et godt stykke bak Johaug opp Alpe Cermis i løpstid.
Japp det var väl det man misstänkte. Ebba behövde minst minuten innan sista etappen för att ha nån chans.
Johaug tänker nog redan på att spara krafter under dessa etapper för senare Tourer.
2020-01-03, 20:00
Medlem
Citat:
Besvikelse direkt efter lopp där man haft ohell betyder inte per automatik att det generellt är dålig stämning i laget. Vad jag har sett så finns det inget som tyder på någon dålig stämning i laget. De som hävdar motsatsen får gärna komma fram med något som stödjer det.

Och jag tror inte ett dugg på att går det som inte jag vill då skall jag ta med mig någon annan svenska för att dessa inte skall framstå mig som bättre än mig.

Självklart har du helt rätt.

Ignorera dumheterna istället.
2020-01-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Vid nästan varje VC-lopp under fjolåret höll Ebba jämn fart med Johaug när det var uppför. Hon var i princip ensam om det.
Knappat att hon gjorde det när hon förlorade alla lopp där hon mötte Johaug och i flera av dom med över minuten.
2020-01-03, 20:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Äsch jag misstog en ung svenska för en annan, fel av mig såklart men har inget att göra med ditt inlägg.

Nu drog ju du slutsatser av att det var Ebba som hade åkt på Östbergs skidor i VM-stafetten så det handlar ju inte bara att du misstog en ung svenska för en annan. Och du hade ju en del att säga om vad flera andra härinne tycker men det har väl inte så stor tyngd när du förväxlar Ebba med Frida så enkelt.

Och jag vidhåller min spontana analys även om vissa specifika tidsavstånd kan diskuteras.
2020-01-03, 20:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
När har Ebba visat det?

I hela Ebbas karriär typ.
2020-01-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Det er ganske bra samsvar mellom hvem som er best opp Lysebotn og hvem som er best opp Alpe Cermis faktisk. Det er riktig nok en lengre bakke, men til gjengjeld er den ganske så mye slakere enn Alpe Cermis, noe som veier litt opp (men bratt nok til at den gir utslag). WC-bakkene er maks noen minutter lange og gir ikke samme utslaget og er derfor mindre relevante å sammenligne med.

Johaug är det nog inget att göra något åt men det är i första hand Weng, Östberg, Nepry hon konkurrerar med om pallplatserna.
Ebba visade sig vara en ganska duglig klättrare i slutet på förra säsongen, i Gällivare, men vi får vänta och se. Det kan förhoppningsvis bli spännande om platserna bakom Johaug.
2020-01-03, 20:05
Medlem
Citat:
Knappat att hon gjorde det när hon förlorade alla lopp där hon mötte Johaug och i flera av dom med över minuten.

Du har noll koll. Lycka till i framtiden, bemöter inte dig mer.
2020-01-03, 20:09
Medlem
Citat:

Tja man får tro och tänka själv.

Redan på falkens tid sög landslagsledningen på att vara tydliga mot åkarna och skapade dålig stämning med sin obefintliga hantering av dessa frågor

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/petad-och-upprord-nu-staller-hon-krav/

I det här citatet lyser det verkligen igenom vilken god stämning det är i landslaget kring dessa frågor (not) - samt hur viktigt det var att prestera individuellt som svar på petning

”Hanna Falk är en av Sveriges bästa sprintåkare och kom femma i OS-finalen i Pyeongchang. Men petades sedan, till mångas förvåning, inför den långa stafetten.
Landslagsledningen satsade i stället på formsvaga Anna Haag.
Det sved för Falk.
– Jag var besviken och upprörd. Där och då i Korea trodde jag inte att jag skulle orka tävla så mycket mer. Men när jag kom hem och åkte ut på skidor kände jag drivkraften igen. Därför är jag stolt över mig själv att jag kunde resa mig, gå vidare, och sedan ta en pallplats i Lahtis, säger Hanna Falk ”
Senast redigerad av grobiankungen 2020-01-03 kl. 20:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in