2020-01-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
En norsk ledare hjälpte Östberg med en knuff i ryggen efter fallet.
Enligt FIS blir det en muntlig varning. Borde få ett straff på 10-15 sekunder i alla fall. Hon gör en markant tempoökning efter knuffen.

Låter som medvetet fusk och borde få ett betydligt strängare straff och en muntlig varning i sammanhanget är helt irrelevant.

Men jag tog upp loppet igen och kollade, och jag tycker inte det ser ut att han hjälper henne, möjligtvis minimalt. Tycker nog att en muntlig varning är okej där, onödigt att vidröra men det ser inte ut att hjälpa henne med någon fart.
2020-01-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Du kan väl inte seriöst tro att Ebba är nästan likvärdig med Johaug uppför slalombacken. Neppy åkte två min sämre än Östberg förra året men i år så är hon bara en min efter Johaug?!

Vad har hänt med logiken i längdtrådarna. Norge har verkligen tagit ut det galna i er svenskar.

Ebba är den som tidigare visat att hon är likvärdig eller bättre än Johaug vid klättring. En annan var Elizabeth Stephen.

Det är fullt logiskt att Ebba kan göra ett alldeles utmärkt lopp i backen.
2020-01-03, 17:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Du kan väl inte seriöst tro att Ebba är nästan likvärdig med Johaug uppför slalombacken. Neppy åkte två min sämre än Östberg förra året men i år så är hon bara en min efter Johaug?!

Vad har hänt med logiken i längdtrådarna. Norge har verkligen tagit ut det galna i er svenskar.

Skall du säga som hävdade att det var Ebba som åkte på bakändorna på Östbergs skidor i VM-stafetten (när det var Frida som gjorde det).

Och som jag skrev, jag hade inte kollat upp exakt hur de åkt tidigare och hade därför inte exakt koll på hur Neppy åkte förra året.

Dessutom, nu är det masstart och inte jaktstart och är alla ihop när backen börjar så kan det bli en liten annan utveckling än om det hade varit jaktstart.
Senast redigerad av Alkibiades 2020-01-03 kl. 17:05.
2020-01-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
1. Johaug
2. Ebba +5
3. Weng +15
4. Östberg +40
5. Nepryaeva +60
6. Jacobsen +1:30

Har dock inte exakt kollat upp hur de åkt tidigare (förutom vad jag på ett ungefär minns hur de har klättrat förut).

Håller i stort med, men jag tror att Östberg kan skrälla i backen då hon troligen är lättare än tidigare år samt har haft en lättare höst och kunnat träna längre. Kanske får Weng nöja sig med femteplatsen, jag tycker Nepryaeva ser både stark och jämn ut, samt att hon aldrig verkar kunna vägga ordentligt.
2020-01-03, 17:06
Medlem
Joelfrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nu vill jag höra erat bästa tips på hur Johaug, Östberg, Weng, Andersson, Jacobsen och Nepryaeva kommer klättra på söndag jämfört med varandra. Ponera att dom håller ihop på den platta delen av banan.

Johaug
Andersson +30
Weng +40
Östberg +1.00
Jacobsen +1.15
Neprayeva +1.40
2020-01-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Låter som medvetet fusk och borde få ett betydligt strängare straff och en muntlig varning i sammanhanget är helt irrelevant.

Men jag tog upp loppet igen och kollade, och jag tycker inte det ser ut att han hjälper henne, möjligtvis minimalt. Tycker nog att en muntlig varning är okej där, onödigt att vidröra men det ser inte ut att hjälpa henne med någon fart.

Varför röra henne? Ytterligare ett exempel på att norrmännen kan tappa det totalt när det gäller skidåkning och göra vad som helst för seger. De är så inne i masspsykosen att de liksom glömmer sig och ofta hamnar över fuskgränsen.

Som den där kompisen som inte kan bete sig i brädspel.
2020-01-03, 17:07
Medlem
Det finns en känsla hos mig att då det är masstart på söndag, att norrmännen kommer göra som på cykel och lagköra för en åkare. I damloppet är det inte lika lätt, men i herrloppet kan de bli så att ett koppel norrbaggar kör för Klaebo. Kan bli pinsamt även om Jakob och Blomman missar det.
2020-01-03, 17:12
Medlem
Joelfrogs avatar
Röthe har chans på vinst men då gäller det att de 3 där framme gör en dålig sprint imorgon eller att Röthe gör en bra sprint och når minst semi skulle jag tro.

Röthe är 1.27 efter Bolshunov, 2019 var han 2.02 snabbare på sista etappen.
Röthe är 1.09 efter Kläbo, 2019 var han 2.19 snabbare på sista etappen.
Röthe är 1.06 efter Ustiugov, 2019 var han 1.15 snabbare på sista etappen.
2020-01-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Varför röra henne? Ytterligare ett exempel på att norrmännen kan tappa det totalt när det gäller skidåkning och göra vad som helst för seger. De är så inne i masspsykosen att de liksom glömmer sig och ofta hamnar över fuskgränsen.

Som den där kompisen som inte kan bete sig i brädspel.

Ja, som jag skrev så är det onödigt, men är väl i så fall ledaren som "puttar på" som ska få straffet.
2020-01-03, 17:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Northug är fortfarande mästaren i att hänga oavsett vilket tempo det är och sedan vinna allt i spurten. Klebo har en väldigt vass spurt men inte Northugs uthållighet. Inte än men kan utveckla den kanske.

Exakt, northug hade något sorts gummiband och man såg han i första klungan men inte sällan sist och han såg trött ut men han hängde fast och sen när det var 500-1000 meter kvar så tog han i och åkte han om större delen av klungan och på upploppet så på han i en extra växel
2020-01-03, 17:14
Medlem
Joelfrogs avatar
Ska dock sägas att Röthe bara kvalificerat sig för kvartsfinal i fristilsprint 3 av 14 gånger om jag räkna rätt, alla gånger han gick till kvarten så åkte han ut direkt

Såg nu att det är klassisk sprint

I klassisk stil har han gått till kvarten 3 av 12 gånger och nått semi 1 gång i Stockholm 2013.
Senast redigerad av Joelfrog 2020-01-03 kl. 17:17.
2020-01-03, 17:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
En norsk ledare hjälpte Östberg med en knuff i ryggen efter fallet.
Enligt FIS blir det en muntlig varning. Borde få ett straff på 10-15 sekunder i alla fall. Hon gör en markant tempoökning efter knuffen.

Undrar om det är ledaren som fick varningen... låter isåfall som ett FIS beslut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in