2020-01-03, 07:03
  #86089
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker det märks redan, media behandlar sverigedemokrater mycket mer respektfullt i intervjuer, t.o.m. Aftonbladet. Löfven kör på sin hat-linje men den ifrågasätts nog av allt fler. De som fortfarande kör hat-linjen S, V, MP och C har väl under 50 % tillsammans i OU nu? (Sabouni i L har inte den retoriken).

Det är nog ingen respekt man vill inte reta breda köpare av sin lösnummervara genom att angripa det parti som köparna sympatiserar med. Märkte en utveckling åt det hållet från Expressen under förra året men den senaste månaderna ha det kommit mer brunsmetning och nazistkopplingar.

Stallorder från ägarna till redaktionen och den nya chefredaktören att de var alltför vänliga mot Åkessons folk? Vi kan vara helt säkra på att det debatteras friskt på tidningarna, varje dag, hur de ska förhålla sig till Sd.
2020-01-03, 13:21
  #86090
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/IUi21xHWnXE

Tror ni inslag som detta kan påverka SD i opinionen? Positivt eller negativt?

Gillar Arpi men tycker det är fel av alla att hela tiden säga att SD är högerextremt.. varför säger man inte som de är att de helt enkelt är mellanmjölk? Man är vänster i vissa frågor och höger i andra.

Sjöstedt däremot är ju verkligen en kommunist och vänsterextrem och ska betraktas som sådan.

Hur tror ni en ekonomisk kris påverkar de stora partierna? Enligt de ”professionella” Greider m.fl. gynnas de som har högst förtroendet i landets ekonomi dvs M och S. Tror ni verkligen S gynnas och SD missgynnas? Man får ju också ha i åtanke att kriminaliteten från invandrare antagligen kommer bli värre då och där har ju SD störst förtroende i båda frågor.
2020-01-03, 14:34
  #86091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/IUi21xHWnXE

Tror ni inslag som detta kan påverka SD i opinionen? Positivt eller negativt?

Gillar Arpi men tycker det är fel av alla att hela tiden säga att SD är högerextremt.. varför säger man inte som de är att de helt enkelt är mellanmjölk? Man är vänster i vissa frågor och höger i andra.

Sjöstedt däremot är ju verkligen en kommunist och vänsterextrem och ska betraktas som sådan.

Hur tror ni en ekonomisk kris påverkar de stora partierna? Enligt de ”professionella” Greider m.fl. gynnas de som har högst förtroendet i landets ekonomi dvs M och S. Tror ni verkligen S gynnas och SD missgynnas? Man får ju också ha i åtanke att kriminaliteten från invandrare antagligen kommer bli värre då och där har ju SD störst förtroende i båda frågor.

Vi noterar med illa dold skadeglädje att varken Greider eller hon den där liberala journalisten uppvisar minsta tillstymmelse till invändningar mot Arpis påstående att S inte längre företräder arbetarklassens intressen.
2020-01-03, 16:34
  #86092
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/IUi21xHWnXE
Tror ni inslag som detta kan påverka SD i opinionen? Positivt eller negativt?
Gillar Arpi men tycker det är fel av alla att hela tiden säga att SD är högerextremt.. varför säger man inte som de är att de helt enkelt är mellanmjölk? Man är vänster i vissa frågor och höger i andra.
Sjöstedt däremot är ju verkligen en kommunist och vänsterextrem och ska betraktas som sådan.
Hur tror ni en ekonomisk kris påverkar de stora partierna? Enligt de ”professionella” Greider m.fl. gynnas de som har högst förtroendet i landets ekonomi dvs M och S. Tror ni verkligen S gynnas och SD missgynnas? Man får ju också ha i åtanke att kriminaliteten från invandrare antagligen kommer bli värre då och där har ju SD störst förtroende i båda frågor.

SD tjänar på nästan all uppmärksamhet, och Greider kritiserar ju S liberala politik och erkänner SD som den enda oppositionen.

Men SD tjänar på om det går bra för V, för det är på S bekostnad.

Att M och S skulle gynnas är önsketänkande eftersom de som blir arbetslösa är asylmigranterna. De som kommer fortsätta kosta när även svenskar blir arbetslösa är asylmigranterna. De kommer inte ifrån att migrationen påverkar alla andra frågor. Nu när SDs förtroende i allt fler politiska sakfrågor är för att fler inser att alla de sakfrågorna har med migrationen att göra (Förutom miljö där SD är 2a ändå!).
2020-01-03, 16:39
  #86093
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD tjänar på nästan all uppmärksamhet, och Greider kritiserar ju S liberala politik och erkänner SD som den enda oppositionen.

Men SD tjänar på om det går bra för V, för det är på S bekostnad.

Att M och S skulle gynnas är önsketänkande eftersom de som blir arbetslösa är asylmigranterna. De som kommer fortsätta kosta när även svenskar blir arbetslösa är asylmigranterna. De kommer inte ifrån att migrationen påverkar alla andra frågor. Nu när SDs förtroende i allt fler politiska sakfrågor är för att fler inser att alla de sakfrågorna har med migrationen att göra (Förutom miljö där SD är 2a ändå!).

Instämmer.

Verkar inte som vi får en Demoskop idag ändå, blir på måndag då.
2020-01-03, 19:38
  #86094
Medlem
Haddock93s avatar
Tänkte på det där med 25% och forskningen kring det.

Tror faktiskt att det stämmer. Tänk nu när folk ser att SD har såpass mycket stöd och utvecklingen ser ut som det gör. Man kan knappast påstå att det bara är rasister och nazister som röstar på partiet längre, det blir bara löjligt. Så vad har politikerna kvar att komma med att attackera SD för? Nada om de sköter sina kort rätt och håller sig undan skandaler.

Jag tror vi ser början på en folkrörelse Sverige inte skådat sedan Socialdemokraternas väg till makten

Får en att känna hopp efter så lång tid utan.
2020-01-04, 15:49
  #86095
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Tänkte på det där med 25% och forskningen kring det.
Tror faktiskt att det stämmer. Tänk nu när folk ser att SD har såpass mycket stöd och utvecklingen ser ut som det gör. Man kan knappast påstå att det bara är rasister och nazister som röstar på partiet längre, det blir bara löjligt. Så vad har politikerna kvar att komma med att attackera SD för? Nada om de sköter sina kort rätt och håller sig undan skandaler.
Jag tror vi ser början på en folkrörelse Sverige inte skådat sedan Socialdemokraternas väg till makten
Får en att känna hopp efter så lång tid utan.

Det skall också bli intressant att se medlemsantalet vid årsskiftet. Under landsdagarna tror jag det var så sa Åkesson att de har 35 000 medlemmar. M har 48 000 medlemmar tror jag. Fler måste våga att gå med i SD för att de skall bli en riktig folkrörelse.
2020-01-04, 17:17
  #86096
Medlem
Efter att ha konsulterat kaffesumpen förutspår jag att Demoskop (Aftonbladet) kommer redan imorgon, att Expressen publicerar en Sifo om partiledarnas förtroende på måndag samt att dessa båda mätningar kan sammanfattas med rubriken ”Det var så det började, på 20-talet”.
2020-01-04, 18:37
  #86097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Instämmer.

Verkar inte som vi får en Demoskop idag ändå, blir på måndag då.
Högst osannolikt att de skulle flytta till måndagar helt plötsligt. Demoskop kommer första fredagen i månaden förutsatt att den infaller tidigast den 4:e. Den var alltså inte att vänta igår, det blir den 10:e. Om inte Aftonbladet infört nån helt ny ordning för 2020 då.
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag tror vi ser början på en folkrörelse Sverige inte skådat sedan Socialdemokraternas väg till makten
Går delvis att jämföra, ja. Skillnaden är väl att det inte fanns någon massiv opinion mot socialdemokratin ute i stogarna. S var ett arbetarparti vars genombrott synkade med att även arbetare fick rösträtt. Inte precis ett svårsålt erbjudande i en befolkning som bestod till största delen av arbetare. Situationen var inte att c:a 50% av väljarna fick spykänslor av Hjalmar Branting och ansåg att han var Darth Vader och måste stoppas till varje pris.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-01-04 kl. 18:50.
2020-01-04, 18:50
  #86098
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Högst osannolikt att de skulle flytta till måndagar helt plötsligt. Demoskop kommer första fredagen i månaden förutsatt att den infaller tidigast den 4:e. Den var alltså inte att vänta igår, det blir den 10:e. Om inte Aftonbladet infört nån helt ny ordning för 2020 då.

Måndag är i.o.f.s helgdag. En O.U. kan generera mycket klick från resenärer och sysslolösa. För att inte tala om lösnummer?
2020-01-04, 19:02
  #86099
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Tänkte på det där med 25% och forskningen kring det.

Tror faktiskt att det stämmer. Tänk nu när folk ser att SD har såpass mycket stöd och utvecklingen ser ut som det gör. Man kan knappast påstå att det bara är rasister och nazister som röstar på partiet längre, det blir bara löjligt. Så vad har politikerna kvar att komma med att attackera SD för? Nada om de sköter sina kort rätt och håller sig undan skandaler.

Jag tror vi ser början på en folkrörelse Sverige inte skådat sedan Socialdemokraternas väg till makten

Får en att känna hopp efter så lång tid utan.

Det går givetvis att argumentera mot sakpolitik, åsikter, mer eller mindre kompetenta representanter och vadhelst annat som kan bli aktuellt. Baksidan med att inte längre vara allmänt hatad för (tillexempel) rasism eller nazism är ju att sakfrågor och mer allmänna värderingar kommer i fokus - och det är ju som det skall vara.
2020-01-05, 11:16
  #86100
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Situationen var inte att c:a 50% av väljarna fick spykänslor av Hjalmar Branting och ansåg att han var Darth Vader och måste stoppas till varje pris.
Många icke-sossar fick nog dessa spykänslor skulle jag tro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in