2020-01-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Blir absolut ingen skillnad. Endast om det fanns något som rörde sig på ett annat sätt en själva månen skulle det betyda något.

Typ... En astronaut som hoppar omkring upp och ned på en yta som ständigt rör sig åt ett håll?
Citera
2020-01-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Och? Varför skulle den börja röra sig annorlunda bara för att man hoppar upp? Vad skulle få den att börja röra sig? Och vi har redan etablerat att månen rör sig hela tiden. Det innebär att astronauterna rör sig med samma hastighet. Vad skulle få astronauterna att plötsligt sluta röra sig? Hur tänker du egentligen? Har du inga upplevelser av verkligheten alls?

Om jag hoppar upp och ned på en yta som rör sig, så rör sig ytan under mina hoppande fötter.

Vet inte vilken verklighet du lever i där samma upplevelse ej går att finna.
Citera
2020-01-03, 17:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Typ... En astronaut som hoppar omkring upp och ned på en yta som ständigt rör sig åt ett håll?
Ja blir inte annorlunda än om han skulle hoppa på en yta som står stilla så länge inte ytan accelererar eller bromsar.
Citera
2020-01-03, 17:43
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Om jag hoppar upp och ned på en yta som rör sig, så rör sig ytan under mina hoppande fötter.

Aldrig befunnit dig i en buss? Aldrig befunnit dig på ett tåg? Aldrig befunnit dig i ett flygplan? Ett flygplan rör sig i ca 850 km/h. Du står i det utan problem. Du hoppar upp. Börjar du flyga bakåt i motsatt riktning i 850 km/h? Vilken verklighet befinner du dig i egentligen? För det är inte den vi alla befinner oss i.
Citera
2020-01-03, 17:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Nej om man hoppar upp i ett tåg så landar man på den plats där man hoppat upp om inte tåget börjar bromsa kraftigt precis då man hoppar. Så är det även i din verklighet.
Citera
2020-01-03, 17:47
Medlem
Cotoss avatar
Citat:

Fast ytan rör sig inte i förhållande till astronauterna. Det krävs inte någon kontakt för att upprätthålla detta. Att stå still innebär bara att ens relativa hastighet till objektet man jämför med är noll. Den absoluta hastigheten kan fortfarande vara (och är i princip alltid) inte noll.

Se det så här, enligt din logik, om du står i ett tåg som åker i 200km/h och hoppar så hade du genast flugit genom tåget och blivit mosad längst bak. Detta händer uppenbarligen inte då du och tåget rör er lika snabbt, er relativa hastighet är noll. Att det finns någon atmosfär/luft i tåget spelar heller ingen roll, denna rör sig också lika snabbt som tåget, annars hade det varit väldigt blåsigt inne i tåget. Sticker du ut din hand genom fönstret, där luften inte rör sig i samma hastighet, så märker du av en skillnad då den relativa hastigheten inte längre är noll.

Att marken åker iväg under en bara för att man inte längre har kontakt med den, det bryter många lagar inom fysiken
Citera
2020-01-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Aldrig befunnit dig i en buss? Aldrig befunnit dig på ett tåg? Aldrig befunnit dig i ett flygplan? Ett flygplan rör sig i ca 850 km/h. Du står i det utan problem. Du hoppar upp. Börjar du flyga bakåt i motsatt riktning i 850 km/h? Vilken verklighet befinner du dig i egentligen? För det är inte den vi alla befinner oss i.

Ställ dig på ett rullband, hoppa och se om bandet rör sig under dina fötter medan du är i luften.
Citera
2020-01-03, 17:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ställ dig på ett rullband, hoppa och se om bandet rör sig under dina fötter medan du är i luften.
Fast där har du luft som inte följer rullbandets rörelse.
Luften inne i ett tåg följer med tågets rörelse och på månen finns ingen luft alls annat än inne i astronauternas rymddräkter.
Citera
2020-01-03, 17:53
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Naturligtvis rör det sig och i samma takt som mig. Jag hamnar på samma plats som om bandet stått stilla. Samma sak i en buss, på ett tåg eller ett flygplan. Det är ingen skillnad. Newtons första. Inte svårt att förstå.

Demonstration
https://www.youtube.com/watch?v=j1URC2G2qnc
Citera
2020-01-03, 18:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om det inte finns någon atmosfär på månen, varför snurrar inte månen under astronauternas fötter då de hoppar runt och larvar sig?
Därför att astronauterna snurrar med månen.
På jorden snurrar både folk och atmosfären med jorden.
Citera
2020-01-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Därför att astronauterna snurrar med månen.
På jorden snurrar både folk och atmosfären med jorden.

Okej. 👍
Citera
2020-01-03, 18:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bandet rör sig inte i förhållande till dig (förutom att du bromsa väldigt lite av luftmotståndet).
Om bandets hastighet är konstant kommer du att landa på samma ställe (på bandet) som du hoppade ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in