2020-01-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/mordmisst%C3%A4nkt-omh%C3%A4ktad-misstanken-har-f%C3%B6rst%C3%A4rkts-successivt-1.22164255

Omhäktad!

Ja vad kan advokaten vara inne på för brott?🤔 Av helt annan karaktär?

”Den misstänktes advokat, Beatrice Rämsell delade dock inte åklagarens uppfattning, /../

– Det föreligger inte sannolika misstankar om mord, men att det finns skäl för misstankar om helt andra brott som är av en helt annan karaktär, sa hon när häktningsförhandlingen inleddes.”
Citera
2020-01-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så är det.

Hovrätten kollar inspelningarna (ljud) från TR och utgår från det. Om inget nytt har tillkommit, typ ett nytt vittne som har något nytt att tillföra, eller nya tekniska bevis som kan vända hela rättsprocessen till den åtalades förmån, så tar Hovrätten inte upp fallet utan det blir TR-domen som gäller.

Kollar på ljudinspelningar? Det måste vara ett spännande sätt att avgöra en rättsprocess på.

I övrgt har du helt fel i ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De flesta mordfall överklagas till Hovrätten. Väldigt väldigt få går vidare till Högsta Domstolen.

Detta är dock sant.
Citera
2020-01-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korta-kjolar
Citat från GP
Den misstänktes advokat, Beatrice Rämsell delade dock inte åklagarens uppfattning, och menade att det inte är proportionerligt att den misstänkte ska vara fortsatt häktad.

– Det föreligger inte sannolika misstankar om mord, men att det finns skäl för misstankar om helt andra brott som är av en helt annan karaktär, sa hon när häktningsförhandlingen inleddes.”

Vad menar hon med detta???
Är det styckningen hon anser det finns fog att misstänka?
Kanske piller stölderna från hans jobb ? Narkotika .
Och har de inte mer än de just nu förstår jag advokaten att häktningen kanske är lite väl lång.
Men har fullt förtroende att de löser detta! Ska dock ärligt säga att jag skulle INTE bli förvånad om det går fort som attan nu med bevis osv.. In med sök efter resten av kroppen!
Citera
2020-01-03, 11:04
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det vanliga är ju två veckor. Och TR tyckte tydligen så här:
”Men tingsrätten beslutade att omhäkta mannen i två veckor, i stället för som tidigare fyra, då rätten vill försäkra sig om att utredningen sker så skyndsamt som möjligt.”
”– Det föreligger inte sannolika misstankar om mord, men att det finns skäl för misstankar om helt andra brott som är av en helt annan karaktär, sa hon när häktningsförhandlingen inleddes.”
Samma källa, Bohusläningen. Det är försvarsadvokaten som säger så!
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korta-kjolar
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt.
Det som jag inte riktigt får ihop är att 1 del dumpats i hyfsad närhet till MGM lägenhet (om det nu stämmer med Bäveån) medans resten verkar hamnat längre bort.

Enda logiska förklaringen jag kan komma på är att dumpning har skett av minst 2 personer i varsin bil.

Hjälp har han säkerligen haft, jag tror inte (kan ha fel) att de styckat W och sedan satt sig i var sin bil för att sprida ut delarna.
Vet inte heller om Bäveån är fyndplatsen men det var ju mycket aktivitet i och runt Bäveån efter fyndet.
Det kan ju vara så att vissa delar har med strömmar, vind, båtmotorer flyttats ganska långt bort.

Lite som jag funderat över. Fikk och Mp visste redan från första sök att det var en kropp de skulle söka efter även om hoppet att finna henne vid liv fanns.
Varför avbröt polisen vidare sök av dessa organisationer direkt. Jag kan förstå att de just där och då ville söka själva men sedan när de inte funnit någon mer del, varför inte ta Fikks och Mps hjälp igen.
Citera
Medlem
Korta-kjolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Eller vållande till död, dråp?
Vet inte hur det ser ut enligt lag gällande ”annan karaktär”

Ja det va en märklig kommentar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bozze4evigt
Dock bara två veckor. Åklagaren yrkade på fyra veckor.

Hur ska man tolka det?
Det står i artikeln. De vill att man skyndar på utredningen.
Citera
2020-01-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hjälp har han säkerligen haft, jag tror inte (kan ha fel) att de styckat W och sedan satt sig i var sin bil för att sprida ut delarna.
Vet inte heller om Bäveån är fyndplatsen men det var ju mycket aktivitet i och runt Bäveån efter fyndet.
Det kan ju vara så att vissa delar har med strömmar, vind, båtmotorer flyttats ganska långt bort.

Lite som jag funderat över. Fikk och Mp visste redan från första sök att det var en kropp de skulle söka efter även om hoppet att finna henne vid liv fanns.
Varför avbröt polisen vidare sök av dessa organisationer direkt. Jag kan förstå att de just där och då ville söka själva men sedan när de inte funnit någon mer del, varför inte ta Fikks och Mps hjälp igen.
Tänker som dig, skulle vilja se mer sök!
Citera
2020-01-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
”– Det föreligger inte sannolika misstankar om mord, men att det finns skäl för misstankar om helt andra brott som är av en helt annan karaktär, sa hon när häktningsförhandlingen inleddes.”
Samma källa, Bohusläningen. Det är försvarsadvokaten som säger så!

Förstår inte vad du menar.🤔

Det var väl ändå TR som ”sa” att Tischko ska häktas i ytterligare två veckor?
Citera
2020-01-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Tänker som dig, skulle vilja se mer sök!
Kanske för att man inte anser det så bråttom. Lite skillnad på när Kim Walls kvarlevor skulle hittas. De gav sig inte förrän de hade alla Kims kvarlevor.
Citera
2020-01-03, 11:09
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Eller vållande till död, dråp?
Vet inte hur det ser ut enligt lag gällande ”annan karaktär”
Kan det vara så att fynden i Ts lägenhet är efter en styckning, därför visste man att man sannolikt hade att söka efter en kropp. Trots fynd och spår har polisen ingen övertygande bevisning om varken mord eller dråp. Det blir brott mot griftefriden kvar?
Citera
2020-01-03, 11:10
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Förstår inte vad du menar.🤔

Det var väl ändå TR som ”sa” att Tischko ska häktas i ytterligare två veckor?
Det fetade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in