2020-01-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRINCHEN-0
Snälla, min sons bästa vän omkom i denna olycka. Jag ber dig, kan du berätta om det tog slut direkt eller om det var ett utdraget händelseförlopp? Snälla.
Det gick snabbt, arbetades inte med dom omkomna på platsen.
Beklagar sorgen😰
Citera
2020-01-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoopycom1
Det gick snabbt, arbetades inte med dom omkomna på platsen.
Beklagar sorgen😰
De slapp lida i alla fall, inte som de två som överlevde. Då framstår polisens brottsrubricering som än mer mystisk, för de visste att båda förare hade dött.
Citera
2020-01-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Då framstår polisens brottsrubricering som än mer mystisk, för de visste att båda förare hade dött.

Varför? Det får dom makt att undersöka om olyckan. Det betyder inte att någon i slutändan kommer bli åtalad.
Citera
2020-01-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Varför? Det får dom makt att undersöka om olyckan. Det betyder inte att någon i slutändan kommer bli åtalad.
Jag vet att polisen måste ha en rubricering för att kunna starta en utredning. Det finns dock uppgifter i tråden som talar om fler inblandade fordon.
Citera
2020-01-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Knappast, anhöriga glömmer aldrig
Mjae!! Jag antar att Fredrik S. var tämligen oskyldig till att det blev en vådlig frontalkrock.
Hans närmare anhöriga kommer då aldrig att glömma denna natt!
Men "ungdomarna" då, samt deras anhöriga, får inte dom snart en god anledning att fort nog glömma hela saken? En mosad medtrafikant!
Jag minns en lika stollig smäll, på 31an i april 2004. Den sortens "väglek" förträngdes iaf då, fort som ljuset! Då fem döda...
Citera
2020-01-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Får ju hoppas att ingen anhörig läser ditt inlägg... Det här har påverkat väldigt många vars framtid för alltid är förändrad på samma och olika sätt! Du är duktigt naiv om du tror att någon av dom glömmer det här någonsin!
Nåja, vi får vänta 4-6 mån. på att denna FU blir färdig, åtal eller inte åtal? Jag tror då att denna krock bottnar i mera än " den mänskliga faktorn" !
Citera
2020-01-02, 08:10
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jesper som överlevde, berättar här om den tragiska olyckan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/16-arige-jesper-sag-tva-vanner-do-i-bilen/

Citat:
Det mesta av den tragiska olyckan är bortstädat på platsen.

Men minnena hos 16-årige Jesper från småländska Sävsjö finns för evigt kvar.

– Jag hörde de sista andetagen från min bästa kompis, säger han

Citat:
– Vi gjorde en spontan tur och hade hur trevligt som helst, säger Jesper.

Fordonets förare var en 22-årig man som Jesper nyligen lärt känna. I baksätet satt två av hans skolkamrater, en 17-årig kille och en jämnårig tjej.

Citat:
I bilen som Jesper åkte i omkom både den 22-årige föraren och den 17-årige kompisen.

I det mötande fordonet färdades en ensam 52-årig man. Även han omkom när bilarna möttes mer eller mindre front mot front.

Fordonet med den 52-årige föraren slog runt och hamnade i diket. Bilen med de fyra kompisarna stod efter olyckan kvar på vägbanan.
Citera
2020-01-02, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Jesper som överlevde, berättar här om den tragiska olyckan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/16-arige-jesper-sag-tva-vanner-do-i-bilen/
Då är det i alla fall klarlagt att uppgifterna i tråden om att en tredje bil var inblandad stämmer.
Citera
2020-01-02, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
https://www.expressen.se/kvallsposten/vittnet-om-dodskraschen-insag-att-det-var-allvarligt/

"Polisen har dragit i gång en utredning – men den fortskrider långsamt eftersom bilarna ännu inte blivit undersökta och eftersom de två unga överlevarna inte gått att höra ännu.
(...)
Olyckan inträffade på annandagsnatten, strax innan klockan 02.00 mellan Vetlanda och Sävsjö. I en svag kurva krockade bilarna – och ett av fordonen landade på taket.
(...)
– Förundersökningen är i gång och vi försöker hitta orsaken till varför det hände. Men det händer inte så mycket nu utan vi får invänta ganska mycket olika saker, säger Pär-Åke Eldh vid polisen.

Polisen har beslagtagit de båda bilarna och har än så länge tre rubriceringar på dödsolyckan:

Grovt vållande till annans död.
Grovt vållande till kroppsskada.
Grov vårdslöshet i trafik.

Ingen person är däremot brottsmisstänkt i nuläget, berättar Pär-Åke Eldh.

– Vi har inte kommit så långt så vi vet vilken av bilförarna som har brustit, säger han.

De båda bilarna kommer undersökas inom kort. "

Jag tycks ha missat att länka till Expressens artikel. Hoppas att det funkar nu.
"Polisen har ännu inte kommit så långt att de vet vilken förare som brustit".
Nej just det, och det kommer dom sannolikt aldrig att klara ut! Dom gör dessa "utredningar" för att dom måste...inleda en förundersökning, där det finns omkomna eller svårt skadade.
Men lyckas sällan med det mest elementära; vilka fanns med, nära olyckan, vilka alternativa händelseförlopp fanns det, osv??

Det jag undrar över, är varför Fredrik S. inte vred av fordonet, ut på kanten när en bil kom emot honom,?
När jag ser sidoområdet på bild kan jag dock förstå varför. Hade kanske blivit en rundslagning?
RIP, till denne FS..
Citera
2020-01-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nej just det, och det kommer dom sannolikt aldrig att klara ut! Dom gör dessa "utredningar" för att dom måste...inleda en förundersökning, där det finns omkomna eller svårt skadade.
Men lyckas sällan med det mest elementära; vilka fanns med, nära olyckan, vilka alternativa händelseförlopp fanns det, osv??

Det jag undrar över, är varför Fredrik S. inte vred av fordonet, ut på kanten när en bil kom emot honom,?
När jag ser sidoområdet på bild kan jag dock förstå varför. Hade kanske blivit en rundslagning?
RIP, till denne FS..

Jag trodde att det stod klart att det var den äldre föraren som hade kommit över på fel sida.
Citera
2020-01-02, 12:35
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Då är det i alla fall klarlagt att uppgifterna i tråden om att en tredje bil var inblandad stämmer.

Ja det stämmer, Jesper som satt i bilen där två omkom berättar nedan...

Citat:
Jag vet att vi först blev omkörda av en annan bil, sedan växlade vi ner och gjorde en egen omkörning. Ögonblicket senare small det, säger han.

Sen frontakrockade de med den ensamma 52 åringen..Det var just den omkörningen som gjorde att alla tre omkom, så han som rattade Jespers bil är orsaken till detta tragedi..

Citat:
Fordonets förare var en 22-årig man, som Jesper lärde känna..
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2020-01-02 kl. 12:38.
Citera
2020-01-02, 12:50
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P

RIP, till denne FS..

Nja, enligt vad Jesp*r berättar så kommer utredningen nog komma fram till att Ja*ob är skyldig till de tre brottsmisstankarna. Trots att han, av uppenbara anledningar, inte kan dömas så kan han väl ändå vara ansvarig för grovt vållande till annans död, grov vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i trafik?
På samma sätt som man en utredning kan komma fram till utvidgat självmord etc?

Det spekulerades om att kurvan kan ha hindrat förarna att se mötande bilars lyktor, vilket isf borde innebära att varken Ja*ob eller Stef*n såg den andra bilen komma och därför varken hann bromsa eller väja.

Jag beklagar sorgen till alla anhöriga, inklusive den ansvarige förarens nära och kära. Även om Ja*ob var ansvarig för olyckan så är det inte hans familjs fel, och de lider lika mycket som de andra anhöriga.

Jag har försökt vara noggrann med att inte ta alla inlägg i tråden för sanning, men Jes*ers historia bekräftar mycket av det som jag tagit för trådsanningar. Så bra jobbat av de som snokat/filosoferat/utrett. 👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in