Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Det är just vad som sker. Väldigt många höginkomsttagare som är medelålders och däröver flyttar till exempelvis Spanien, dom tar med sig skattepengar och startar upp nya företag där. Dom är resurssvaga. Jag tycker det inte är meningsfullt att som du tro det enbart är volvoraggare som röstar på SD som du sedan påstår ska flytta utomlands. Du behöver inte bekymra dig över saken, väldigt många (30 000) etniska svenskar per år flyttar utomlands. Det är en ny trendrent av att flytta från Sverige och den kommer öka.
Du menar nog
resursstarka. Det lirar bättre med texten i stort.
Och jag håller med. Ett skrämmande stort antal av drivande och duktiga människorna som varit "entreprenörer" under decennier innan ordet blev mode packar och drar.
Spanien som du säger, men även Portugal, Thailand och andra ställen med behagligt klimat och enkelt liv lockar.
Svikare? Kanske det.
Men, många av dessa som sticker har sett hur ohyggligt mycket skatt företaget betalat in under en livstid, och man anser inte att prognosen för landet ser speciellt bra ut längre.
Kanske låter man barn eller barnbarn ta över ett smultronställe vid vattenbrynet här i Sverige så man kan komma tillbaks några veckor över sommaren; ett Sverige på
deras villkor.
När vädret blir sämre och skolstartskravallerna börjar så drar man.
Jag kan inte säga att dom gör fel. Vad finns det att kämpa för egentligen?
Det har redan gått väldigt långt, men alltför få är beredda att kämpa för en förändring.
Vid 50 har du kanske 15 - 20 bra år kvar att ta av. Stå på barrikaderna och kämpa för återvandring med det sociala stigma det innebär i Sverige, eller softa vid poolkanten, köra motorcykel i bergen och spela lite golf när det är mulet?
Skulle tro att det är enklare att sitta bland andra sueco-flyktingar och vojja sig över hur illa det gått för Sverige.